چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۲۳۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کاهش 15 درصدی قیمت میوه نسبت به سال گذشته

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: به طور میانگین قیمت 11 قلم میوه در مهر و آبان 93 نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش دارد.

 نعمت الله ترکی در جلسه تنظیم بازار استان تهران با اشاره به آغاز تلاش‌ها برای ساماندهی میادین میوه و تره بار استان تهران از یک ماه پیش افزود: این ساماندهی به خصوص در میدان مرکزی یک ماه است که در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به این که در میدان مرکزی حدود یک هزار و 400 غرفه وجود دارد و نزدیک به دو دهه است که فعالیت می‌کنند؛ اما متاسفانه نه تعزیرات، نه فضا و نه انجمن، نظارت کامل و جامعی روی آنها نداشته‌اند.

وی ادامه داد: پس از ورود ستاد تنظیم بازار شاهد سامان دهی عظیمی در میدان مرکزی هستیم، به طوری که واسطه‌ها به طور کامل حذف شده‌اند.

معاون استاندار تاکید کرد: در میدان مرکزی علاوه بر حجره داران، نزدیک به 2400 نفر در حریم حجره‌ها به صورت غیرقانونی و بدون پروانه فعالیت می‌کردند، در حقیقت حجره‌ها تعطیل شده و حریم آنها به این واسطه‌ها واگذار شده بود.

وی ادامه داد: طی این یک ماه کار سخت و سنگینی توسط اتاق اصناف، اتحادیه و انجمن میدان مرکزی، تعزیرات استان و بازرسی استان انجام شد تا توانستیم به میدان سر و سامان بدهیم به این شکل که حجره داران 1400 حجره را فعال کرده‌اند و واسطه‌ها به طور کل کنار گذاشته شدند.

وی در خصوص حمل و نقل و امنیت میدان مرکزی نیز گفت: این بحث موضوع دوم دستور کار ستاد تنظیم بازار بود که در حال حاضر توسط پلیس راهور با همکاری اتحادیه و انجمن میدان مرکزی کار خوبی صورت گرفته، به طوری که می‌توان گفت این میدان یک شهر جامع و کاملی است با تمام قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، امنیت میدان هم با همکاری اتحادیه انجمن و نیروی انتظامی ارتقاء پیدا کرده است و سر کلانتری در آنجا تشکیل شده است.

ترکی ادامه داد: بر اساس آمار‌های گرفته شده حدود 6000 فروشنده در کف بازار فعالیت دارند که به گفته اتحادیه و انجمن حدود 3000 واحد پروانه ندارند و غیر مجاز هستند. باید ابتدا این واحدها ساماندهی شوند، در این راستا با اماکن استان هماهنگ کرده‌ایم و تکلیف شد این واحدها پس از ساماندهی شناسنامه دار شوند. امیدواریم نتیجه و ثمر این تلاشها برای مردم باشد.

معاون استاندار در مورد فرصت 10 روزه غرفه داران میدان مرکزی برای نصب پروانه‌ها گفت: قرار شد نصب این پروانه‌ها توسط خود اتحادیه و انجمن پیگیری شود و پس از این 10 روز نیز برابر ضوابط و قوانین برخورد می‌شود یعنی در مواردی که افراد تمکین نکردند و مواردی که اتحادیه اعلام کرده را اجرا نکنند قطعا برخورد قانونی توسط اماکن استان انجام می‌شود.

ترکی در خصوص قیمت‌ها و قیمت گذاری نیز گفت: برخی میوه‌ها به صورت فصلی و برخی به صورت نوبر هستند یعنی برخی کالاها در فصل خود می‌آیند و قیمت خاص خود را دارند.

وی تاکید کرد:‌در حوزه قیمت‌ها تلاش می‌کنیم بحث ساماندهی، تولید، توزیع و نظارت را پیگیری کنیم. هدف شفاف کردن تولید، توزیع و نظارت است و به هیچ عنوان بحث قیمت گذاری را نداریم چون میوه کالایی است که عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین می‌کند. اما هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید قیمت واقعی را بداند.

وی ادامه داد: اگر نظمی در زنجیره تولید، توزیع و نظارت به وجود بیاید هم قیمت‌ها شفاف می‌شوند و هم تولید کننده و مصرف کننده راضی می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها