چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۳۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اخذ تعهد محضری برای واردات پالم به کشور

بیست‌وسومین نشست کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی اتاق تهران به موضوع امنیت غذایی اختصاص داشت. این مقوله پیش از این نیز در برخی جلسات کمیسیون مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود اما اهمیت امنیت غذایی در کشور و حواشی و اتفاقاتی که این روزها گریبان صنعت غذا را گرفته، فعالان این بخش را بر آن داشت تا بار دیگر پرونده امنیت غذایی را در کمیسیون اتاق تهران باز کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، پیش از ورود اعضای کمیسیون کشاورزی به موضوع امنیت غذایی، شاهرخ ظهیری رییس این کمیسیون به انتقاد از نحوه برگزاری همایش روز جهانی غذا که هفته گذشته در تهران برپا شد، پرداخت و یادآور شد که این همایش با توجه به اهمیت و جایگاه آن در جهان، هدفی نداشت و تنها به ایراد چند سخنرانی و ارائه آمار اکتفا شد. به گفته وی، انتظار جامعه صنعت غذایی و کشاورزی ایران از بزرگداشت روز جهانی غذا در ایران فراتر از ایراد سخنرانی و یک گردهمایی ساده بود که طی هفته گذشته در تهران برگزار شد.
ورود به موضوع امنیت غذایی و جایگاه آن در ایران را آقای مصطفی مهاجرانی کلید زد. وی به یک گزارش اشاره کرد که در اردیبهشت ماه امسال منتشر شد و طی آن در بررسی از 35 کشور جهان درباره وضعیت امنیت غذایی، ایران کشور سی و پنجم شده است. این فعال صنعت غذا معتقد است که علت اصلی گرفتاری های صنعت غذای ایران، دولتی بودن آن است که به گفته وی، این رویه از 50 سال پیش تاکنون ادامه نیز داشته است.
ارجمندی از دیگر اعضای کمیسیون کشاورزی نیز با بیان اینکه امنیت غذایی همراه با امنیت قضایی، در هر کشوری به امنیت ملی آن کشور کمک می کند، با اعلام هشدار نسبت به اینکه امنیت غذایی کشور در حال خطر است، گفت: در حالی که الگوی مصرف در کشور تغییر کرده است، خطر تبدیل اراضی به شکل گسترده ای در حال وقوع است. حال آنکه اتفاقات ناگوار دیگری نیز در حوزه غذایی کشور رخ داده که به این نگرانی ها دامن می‌زند. وی در این زمینه به تولید برنج با دستگاه اشاره کرد که این روزها نقل محافل است.
طلب سنگین لبنیاتی‌ها از دولت
نماینده تولیدکنندگان فرآورده های لبنی نیز در این جلسه، گفت: واحدهای تولیدی زیادی در حال حاضر در بخش لبنیات فعال هستند که عمده مشکل این واحدها ظرفیت پایین تولید است که به افزایش هزینه ها و مشکل تامین سرمایه در گردش برمی گردد.
امین‌فر، مداخله دولت در قیمت‌گذاری‌ها را یکی دیگر از مشکلات جدی صنعت لبنیات کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر واحدهای تولید لبنیات کشور طلب‌های سنگینی از دولت دارند.
وی همچنین خطر کاهش مصرف سرانه لبنیات در ایران را بسیار جدی دانست و یادآور شد که واحدهای تولیدی این بخش و تشکل های حوزه لبنی کشور راهکارهایی برای جبران آن دارند اما موانع بسیاری را پیش روی خود می بینند.

تولید ارگانیک برای افزایش امنیت غذایی
نماینده سازمان غذا و دارو نیز طی سخنانی عدم اتحاد و همدلی میان دستگاه های دولتی و بخش خصوصی را از جمله مشکلات پیش روی صنعت غذای کشور دانست و با بیان اینکه زیرساخت ها در این بخش دارای ایراد است، گفت: مواد اولیه بسیاری از کارخانه های تولید مواد لبنی دارای مشکل است و این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نظارت بیشتری روی واردات مواد اولیه این بخش داشته باشد.
به گفته حضرتی، تولید ارگانیک می تواند در افزایش امنیت غذایی کشور نقش بسزایی ایفا کند.
آبیاری باغات با آب شور
موحدی از دیگر فعالان بخش کشاورزی نیز به گسترش تقلب در صنعت مواد غذایی ایران اشاره کرد و آن را یک خطر جدی برای کشور دانست.
به گفته وی، شمال ایران که همواره انبار مواد غذایی کشور بود، در حال حاضر دیگر اینگونه نیست و از برنج تا سیب و پرتقال و سایر مواد غذایی تقلب حرف اول را می‌زند.
وی همچنین به بحران آب در مناطق کشاورزی‌خیز کشور از جمله شمال ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آب که از چاه‌های عمیق به دست می‌آید، شور است که برای باغات و مزارع مناسب نیست.

کاهش سن پوکی استخوان در ایران
تفضلی از اعضای کمیسیون نیز در این نشست به معضل کاهش مصرف سرانه شیر و لبنیات در ایران اشاره کرد و به استناد برخی گزارش‌های رسمی و بین‌المللی، گفت: سن شروع به پوکی استخوان در جهان به زیر 70 سال رسیده در حالی که در ایران سن شروع به پوکی استخوان ریز 50 سال اعلام شده است.
به گفته وی، نرخ خرید در بخش لبنیات به کمتر از قیمت تمام شده رسیده که این عامل به مشکلات این بخش افزوده است. آقای تفضلی تصریح کرد که قیمت خرید شیر در حال حاضر 1200 تا 1250 تومان به ازای هر لیتر است در حالی که قیمت تمام شده شیر برای واحدهای صنعتی و بزرگ 1200 تومان است.
وی همچنین افزود: قیمت علوفه طی 6 ماه اخیر امسال حدود 42 درصد افزایش یافته است و از این رو، واحدهای دامداری که توان تامین علوفه را نداشته باشند، دام های خود را روانه کشتارگاه ها می کنند.
به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، قیمت گوشت قرمز در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 4 درصد رشد داشته که یکی از دلایل رشد اندک قیمت در این بخش، عرضه زیاد دام مولد طی نیمه نخست امسال بوده است.

دامن‌زنی دولتی‌ها به بی‌اعتمادی مردم
ابوالحسن خلیلی نیز به موضوع تقلب در صنعت غذا در کشور پرداخت. وی اظهارنظرهای ماه‌های اخیر از سوی مسولان دولتی را دلیل بروز بی‌اعتمادی جامعه به مواد غذایی تولید داخل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر برای واردات پالم باید تعهد محضری ارائه شود که پالم وارد شده در تولید لبنیات مصرف نمی‌شود.
خلیلی در سخنان خود به بروز تقلب گسترده در صنعت غذا در کشورهای اروپایی طی سال 2013 میلادی اشاره کرد که با شیوع اخباری مبنی بر فروش گوشت اسب در برخی کشورهای این حوزه به جنجال کشیده شد.
به گفته وی، دولت انگلستان برای جلوگیری از ظهور چنین اتفاقاتی طی قرارداد همکاری با یکی از دانشگاه‌های این کشور، برای تبیین سیاست‌هایی که منجر به جلوگیری از تقلب در صنایع غذایی می‌شود پیش قدم شد. به گفته خلیلی، اولویت قرار دادن مصرف‌کننده، جمع آوری اطلاعات، حمایت از خدمات آزمایشگاهی، ارتقا حسابرسی، پشتیبانی دولتی و به‌روزرسانی سیستم‌های مدیریت بحران از جمله مواردی است که دولت انگلستان برای پیشبرد اهداف خود در حوزه مراقبت از سلامت غذایی این کشور لحاظ کرد.
این فعال اقتصادی معتقد است که دولت ایران برای اتفاقاتی که در حوزه صنایع غذایی کشور رخ نداده، بزرگنمایی کرده است که در نهایت منجر به بروز لطمات سنگین به تولید در این حوزه شده است.
به گفته خلیلی، نظام فراخوان (RECALL) مواد غذایی در بسیاری از کشورها به شکل قانون درآمده که کمک زیادی به وضعیت صنایع غذایی این کشور نیز کرده است.

بخش‌خصوصی در ایران ضعیف است
قاسم‌پور نماینده موسسه استاندارد ایران در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز در این جلسه، ابتدا به برگزاری همایش های مرتبط با روز جهانی غذا و روز جهانی استاندارد در تهران اشاره کرد و گفت: مراسم روز جهانی استاندارد که امسال برگزار شد به مراتب بهتر از سال های گذشته بود و چهره های ارشد کابینه دولت نیز در مراسم امسال حضور داشتند. اما در نقطه مقابل، مراسم روز جهانی غذا انتقادهای زیادی به همراه داشته است و مسولان بخش خصوصی و دولتی رضایتی از نحوه برگزاری این مراسم نداشتند.
به گفته وی، مراسم روز جهانی استاندارد به طور مستقیم از سوی موسسه استاندارد برگزار شد و قاسم‌پور تصریح کرد که برگزاری این مراسم به بخش خصوصی داده نشد لذا کیفیت برپایی این مراسم به نسبت همایش روز جهانی غذا که اجرای آن به یک شرکت خصوصی واگذار شده بود، بسیار بهتر بود.
وی شعار روز جهانی غذا در سال جاری را، غذا برای تمامی جهان، حفظ زمین و کشاورزی خانوادگی عنوان کرد در حالی که به گفته او، شعار روز جهانی استاندارد، حمایت از بنگاه های کوچک بود.
قاسم‌پور در ادامه توضیح داد که در شرایط فعلی، سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از 50 کیلوگرم است. به گفته وی، گوشت مرغ در حال حاضر در ایران جایگزین گوشت قرمز شده است، حال آنکه بر اساس توصیه‌های فائو گوشت قرمز باید در سبد غذایی خانوارها باشد.
نماینده موسسه استاندارد ایران در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، به سخت‌گیری‌های دستگاه‌های نظارتی آمریکا از جمله FDA در زمینه تولید و توریع مواد غذایی اشاره کرد و افزود: در کشورهای پیشرفته بخش های تولیدکننده متولی نظارت هستند و دستگاه‌های دولتی مانند FDA آمریکا در آخرین حلقه نظارتی جای دارند.
قاسم‌پور افزود: موسسه استاندارد و سایر دستگاه‌های نظارتی در ایران آمادگی واگذاری امور به بخش خصوصی را دارند اما بخش خصوصی در کشور ما ضعیف است.
(چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها