سه شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۲۳۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
دبیر انجمن صنفی فراورده‌های گوشتی ایران

لزوم آزادی سازی سریع قیمت فراوده‌های گوشتی/ قیمت‌ها واقعی نیست

دبیر انجمن تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی با بیان اینکه هدف دولت آزادسازی قیمت‌ها به ویژه در بخش فراورده‌های گوشتی است، گفت: در شرایط فعلی تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت واقعی و متناسب با افزایش هزینه‌ها عرضه کنند.

مجید افلاکی دبیر انجمن صنفی فراورده‌های گوشتی ایران در روند بازدید خبرنگاران از یک واحد تولید فراورده های گوشتی به بیان دغدغه های اصلی واحدهای تولیدی این پخش پرداخت در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه هم اکنون مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی این بخش چیست ؟ اظهارداشت: قیمت‌گذاری محصولات بر اساس میزان هزینه‌های تولید و نرخ تورم یکی از مشکلات اصلی ما است که این مساله باعث شده تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی به ویژه در بخش تولید راورده‌های گوشتی با ورشکستگی روبرو شوند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی به ارتباط مستقیم بالارفتن هزینه‌های تولید و کاهش کیفیت محصولات نیز اشاره کرد و افزود: هر‌گاه درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه می‌دهیم، آن‌ها مخالفت کرده و بهانه های مختلفی را مطرح می‌کنند.
وی اضافه کرد: در این شرایط تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات خودر را با قیمت واقعی و متناسب با افزایش هزینه‌ها عرضه کنند، البته برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز با پایین آوردن میزان تولید خود، کیفیت را حفظ می‌کنند.
افلاکی بابیان اینکه از سال 92 دولت به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کرده‌است، گفت: با این حال پروسه قیمت‌ گذاری کالاها ممکن است تا 6 ماه طول بکشد و این مساله زمینه نوسان در میزان تولید و گاهی ورشکستگی واحد‌های تولید را ایجاد می‌کند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی با بیان اینکه در بیشتر موارد پاسخ سازمان حمایت برای افزایش قیمت منفی است، اظهار کرد: این مساله موجب شده تا به طور مثال یک واحد تولیدی که با ظرفیت 50 هزار تن در سال راه‌اندازی شده، بیشتر از 10 تا 15 هزار تن تولید نداشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار تسنیم که روند قیمت‌گذاری فراورده‌های گوشتی به چه صورت است، گفت: پیش از این سازمان حمایت قیمت‌گذاری‌ها را انجام می‌داد، اما در یک سال اخیر بخشی از قیمت‌گذاری کالا‌های غیراستراتژیک، به انجمن‌ها سپرده شده‌است. بر این اساس انجمن قیمت‌های پیشنهادی خود را بر اساس هزینه‌های تمام شده به سازمان حمایت ارائه می‌دهد و این سازمان در صورت موافقت، قیمت‌ها را تایید می‌کند.
افلاکی با بیان اینکه هدف دولت آزادسازی قیمت‌ها به ویژه در بخش فراورده‌های گوشتی است، گفت: البته این امر با کندی پیش می‌رود که از مسئولین درخواست می کنیم تا همکاری لازم برای اجرایی شدن این  تصمیم انجام دهند.
 رئیس انجمن تولید کنندگان فراورده‌های گوشتی به موضوع "خمیر مرغ" اشاره کرده و با بیان این که خمیر مرغ  چیزی غیر از گوشت مرغ نیست، گفت: با ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در واحد‌های تولیدی، صنعت فراورده‌های گوشتی نیازمند واردات سالیانه 80 میلیون دلار گوشت مرغ از خارج از کشور است.
 رمضان فلاحتی نیز در  ادامه این برنامه بازدید با بیان اینکه 22 درصد گوشت مرغ به هیچ وجه به صورت دستی از اسکلت آن جدا نمی‌شود، گفت: سال‌ها پیش توسط آلمانی‌ها دستگاهی با نام جداکننده ساخته شد که این دستگاه با ظرافت و دقت بسیار زیاد، گوشت مرغ را به طور کامل از اسکلت آن جدا می‌کند.

وی افزود: در کشور ما این دستگاه از سال 81 وارد کارخانه‌های بزرگ تولید کننده فراورده‌های گوشتی شد و از آن پس سالیانه 40 تا 50 هزار تن گوشت مرغ که توسط انسان و به صورت دستی امکان جداسازی آن از اسکلت وجود نداشت، از طریق این دستگاه تهیه و به نام خمیر مرغ راهی بخش تولید شد. با این حال هم اکنون در تمام دنیا استفاده از خمیر مرغ کاملا رایج و متداول است و هیچ گونه منعی ندارد.

تسنیم

(سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها