سه شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۰
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۲۳۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

قیمت جهانی خرما ارزان‌تر از 13 سال پیش

دبیر انجمن خرما از پایان فصل برداشت خرما و باقی ماندن محصول روی دست تولیدکنندگان خبر داد و گفت: قیمت جهانی خرما پس از سال‌ها تلاش که به یک دلار و 20 سنت رسیده بود، امسال ارزان‌تر از 13 سال پیش و به 15 سنت رسیده است.

علی‌اصغر موسوی ، اظهار کرد: در اوایل دهه 80 که قیمت خرما حدود 20 سنت بود تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا بتوانیم بازار خرما را از دست دولتی‌ها و سازمان تعاون روستایی خارج کنیم و پس از سال‌ها تلاش موفق شدیم تا قیمت خرما در سال‌های 1389 و 1390 به یک دلار و 20 سنت افزایش دهیم اما از آنجا که بیش از سه سال است که دیگر ستاد خرما در وزارت کشاورزی برگزار نمی‌شود و سیاست گذاری درستی برای محصول وجود ندارد مجددا قیمت این محصول به پایین تر از سال‌های 80 یعنی 15 سنت کاهش یافته است.

وی افزود: سال گذشته مجددا سازمان تعاون روستایی به بازار خرما ورود پیدا کرد و ضمن خریداری فله‌ای خرما از نخلداران آن را در بسته‌های یک تنی با فجیع‌ترین شکل ممکن صادر کردند که همین امر باعث شکسته شدن بازار خرما شده است.

دبیر انجمن خرما با بیان این‌که در روزهای پایانی برداشت خرما از منطقه استان فارس قرار داریم و حدود یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تن خرما برداشت شده است گفت: در حال حاضر خرمای بوشهر کمتر از 2500 تومان و خرمای مضافتی بم حدود 2500 تومان فروخته می‌شود که علیرغم این قیمت‌های پایین مشتری برای این محصول وجود نداشته و خرما روی دست نخلداران باقی مانده است.

موسوی ادامه داد: نخلداران در حال حاضر با فروش محصول خود کیلویی هزار تومان زیان می بینند و این زیان به حدی رسیده است که سازمان تعاون روستایی مجددا به خرید این محصول از تولیدکنندگان ورود پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در اوایل دهه 80 سازمان تعاون روستایی هر کیلو خرما را کیلویی 350 تومان می خرید اما آن را کیلویی 40 تومان در دوبی می فروخت که این امر باعث افت شدید قیمت خرما شد اما طی هفت سال پس از آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا قیمت خرما مجددا بهبود پیدا کند.

دبیر انجمن خرما اعلام کرد: زمانی ایران نخستین تولیدکننده خرما بود و کارشناسان مدام هشدار می دادند که مصر درحال پیشی گرفتن از ایران است اما هم اکنون نه تنها مصر با بیش از یک میلیون و 600 هزار تن اولین تولیدکننده این محصول نام گرفته بلکه ایران پس از امارات درجایگاه چهارم تولید خرما در جهان قرار دارد و جالب‌ترین این که پنجمین تولیدکننده خرما آن قدر از ایران فاصله دارد که ایران می‌تواند با خیال راحت تا چند سال آینده در این جایگاه باقی بماند.

موسوی با اشاره به این‌که در برخی مناطق برداشت خرما هم برای نخلداران توجیه اقتصادی ندارد، گفت: دولت به جای ورود به بازار خرما و بازگشت صنعت این محصول به 10 _ 12 سال گذشته ستاد خرمای کشور را که در سال‌های گذشته به ریاست وزیر صنعت و تجارت برگزار می‌شد را مجددا احیاء کند تا با مشارکت بخش خصوصی و محوریت وزارت جهاد کشاورزی که براساس قانون انتزاع بازار محصولات کشاورزی را برعهده گرفته است بتوانیم بازار خرمای کشور را مجددا احیاء کنیم.

ایسنا

(سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳) ۱۲:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها