سه شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۳۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ظرف‌هایی که سرطان‌می‌آورند

با نزدیک شدن به ایام محرم، هرساله متولیان سلامت کشور از نظارت و کنترل‌های شدید بر تهیه و توزیع نذورات تکایا و حسینیه‌ها می‌گویند.

روز گذشته هم وزارت بهداشت از بازرسی و نظارت ‌بر تهیه مواد غذایی‌ در ایام عزاداری‌ حسینی خبر داد. با این حال به‌نظر می‌رسد که این نظارت‌ها جدی نیست، چراکه هرساله شاهد استفاده گسترده تکایا و مردم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هستیم که به گفته کارشناسان تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

 سال‌هاست که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با همه خطرات‌شان به دلایل مختلف با زندگی مردم گره خورده‌اند. در همه این سال‌ها همواره کارشناسان بهداشتی از خطرات جدی این ظرف‌ها بر سلامت گفته‌اند و مسئولان وزارت بهداشت هم مدام از نظارت و کنترل‌های جدی خبر داده‌اند اما باز هم هنوز دست‌کم در آستانه محرم و صفر بازار این ظروف گرم می‌شود.کمیسیون فرهنگی هیات دولت در 29شهریورماه1389، دستگاه‌های دولتی را برای استفاده از ظروف گیاهی یکبار مصرف به‌جای ظروف پلاستیکی ملزم کرد اما به‌نظر می‌رسد که این مصوبه حتی در دستگاه‌های دولتی هم اجرایی نشده است.به گفته کارشناسان، براساس جدید‌ترین تحقیقات، استفاده نادرست از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، پس از آزبست و اشعه‌ایکس، از عوامل بروز انواع سرطان و سایر بیماری‌ها محسوب می‌شود. آنها می‌گویند که وقتی غذاها و نوشیدنی‌های داغ در این ظروف ریخته می‌شود، ذرات خطرناکی از سطوح داخلی ظروف یکبار مصرف پلی‌اتیلنی خارج شده و در مواد غذایی آزاد می‌شود. همین مسئله خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سرایت مواد سمی از این ظروف به بدن در درازمدت هم سبب بروز انواع بیماری‌ها در انسان می‌شود.هنگام تماس مواد غذایی داغ با مواد پلاستیکی، مواد سمی وارد غذا شده و در بافت چربی بدن ذخیره می‌شود و کم‌‌کم به یک ماده سرطان‌زا تبدیل خواهد شد. 

             ظروف یکبار مصرف


دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به همشهری می‌گوید: هنگام ساخت پلاستیک، مقداری از واحد‌های سازنده پلاستیک به‌صورت آزاد باقی می‌ماند که حاوی سم هستند. به همین دلیل، توصیه جدی این است که مردم برای چای و نوشیدنی‌های داغ و همچنین انواع غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنند.دکتر کشاورز که سم‌شناس غذا نیز هست، همچنین می‌گوید: بهتر است تمام افرادی که نذر دارند در ایام محرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی که ترکیبات آن شامل نشاسته ذرت‌یا پروتئین و یا چربی است، استفاده کنند. البته این ظروف، هم خیلی در دسترس نیستند و هم قیمت بالایی دارند و برای هیئت‌ها و تکایا خرید انبوه آنها امکان ندارد. بنابراین باید دولت برای توسعه این فرهنگ حمایت مالی داشته باشد. همکاری‌های بین‌بخشی نیز با وزارت بهداشت ضروری است. البته با رعایت اصول بهداشتی حتی می‌شود از همان روش قدیمی و توزیع غذا در ظروف غیریکبارمصرف استفاده کرد. این کار هرچند ممکن است برای هئیت‌ها سخت یا نشدنی باشد اما توزیع چای در لیوان و استکان‌های شیشه‌ای اقدام خوبی است که برخی هیئت‌ها به آن توجه جدی دارند.

وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

وزارت بهداشت امسال هم مثل سنوات قبل از صدور دستورالعمل برای نظارت و تشدید بازرسی‌ها از اماکن تولید و توزیع نذورات، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها خبر داده و گفته است که با مسئولان هیئت‌های عزاداری، جلسات مختلف‌ برگزار خواهند کرد.

دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام خبر تشدید نظارت‌ها می‌گوید: باید برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

مهندس سیدرضا غلامی، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم‌ بر لزوم استفاده از ظروف گیاهی یکبار مصرف برای توزیع نذورات گرم، چرب و حاوی PH اسیدی تاکید می‌کند.

هنوز چند روزی تا برپایی هیئت‌ها باقی است و مسئولان آنها برای خرید ظروف توزیع چای و غذا اقدام نکرده‌اند. آیا با همه این توضیحات می‌توان امیدوار بود که امسال این موضوع بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد؟

 همشهری

(سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها