دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۲۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

چالش‌های صادرات کالاهای ایرانی/ دولت پیوستن به WTO را جدی‌ بگیرد

رییس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با بیان این که باید از صادرکننده حمایت پایا صورت گیرد، بیان کرد: پیوستن به WTO شانس عرضه محصولات و کالاهای صنعتی ایران را افزایش خواهد داد.

احمد پورفلاح  با اشاره به این که دیگر تب و تاب‌های گذشته در رابطه با این که سازمان‌های جهانی اهداف غیر اقتصادی را دنبال می‌کنند وجود ندارد، اظهار کرد: موضوع پیوستن به WTO باید جدی گرفته شود زیرا در حال حاضر اعضای این سازمان از یکدیگر خرید کرده و اجازه نمی‌دهند خرید از کشورهای غیر عضو صورت گیرد.
وی ادامه داد: کشورهای عضو WTO تنها کالاهایی همچون زعفران و شیرین بیان که امکان تولید آن را ندارند از کشورهای غیر عضو تهیه می‌کنند و با پیوستن به این سازمان شانس عرضه محصولات و کالاهای صنعتی ایران افزایش خواهد یافت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که صادرات ایران در پی مزیت‌های خدادادی، توجه گذشتگان، شرایط آب و هوایی برای تولید و قیمت تمام شده برخی کالاهای صنعتی ایجاد شده است، بیان کرد: باید تلاش شود در شرایط برد- برد تحریم‌ها کمرنگ شده تا جابجایی پول و کالا صادراتی به راحتی انجام شود.
او با بیان این که ریسک اقتصادی ایران در سطح ششم قرار دارد، گفت: ریسک اقتصادی ایران از میزان حد پایین جهانی یک سطح بالاتر است که امید است با رفع تحریم‌ها، انجام به موقع تعهدات صادرات و تغییر شرایط منطقه میزان این ریسک کاهش یابد.
پورفلاح خاطرنشان کرد: صادرکننده باید از حمایت واقعی و پایا برخوردار شود و در کنار آن تصمیماتی که همراه با شوک است اتخاذ نشود که در این رابطه می‌توان به معافیت‌های  مالیاتی صادرکنندگان اشاره کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که صادر کننده باید از بیمه ارزان قیمت و وام صادراتی بهره مند شود، افزود: سرمایه 2 هزار میلیارد تومانی صندوق ضمانت صادرات توان پوشش کافی صادرات را ندارد و عدم بهره مندی از پوشش‌های صادراتی توان ورود صادر کننده به بازارهای صادراتی در شرایط رقابتی را سلب می‌کند.
وی با اشاره به این که مشوق‌های صادرات در کشور پایا نیست، گفت:کشورهای موفق در صادرات به درستی به مقوله اعطای مشوق‌های صادراتی پرداخته‌اند که در کنار آن به نظر بنده باید صادرکننده کوچک که توانسته حجم صادرات خود را در یک سال  افزایش دهد نسبت به صادر کننده‌ای که سرمایه و تشکیلات بزرگ دارد و به برخی از محصولات داخلی احاطه دارد، بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد و باید از صادرکنندگان کوچک در روز ملی صادرات تشویق به عمل آید.
پورفلاح در رابطه با ناوگان حمل‌ونقل گفت: ناوگان حمل‌و‌نقل در کنار رقابتی کردن نرخ‌ها باید تقویت و تجهیز شود و پیشنهاد می‌شود با توجه به این که نیروی نظامی قوی با ناوگان حمل‌ونقل قدرتمند در شرایط صلح در کشور وجود دارد از ناوگان نیروهای نظامی برای پشتیبانی صادرات استفاده شود.
پورفلاح خاطرنشان کرد: در ناوگان حمل و نقل داخلی سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته و جابجایی کالای ایرانی در اختیار ترکیه و کشورهای اروپای شرقی سابق قرار دارد.
رییس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، با تاکید بر این که تنها 10درصد گل‌های صادراتی ایران سالم به مقصد می‌رسد، یادآور شد: گمرکات کشور باید به سیستم سرویس دهی سریع و تضمین کننده فرآیند محصول مجهز شود تا در زمینه صادرات گل، گیاه، میوه و محصولات تره بار نقش پررنگی ایفا کنیم، به طور مثال در شرایط تحریم روسیه و آب و هوای کشورهای منطقه خلیج فارس شرایط تولید و پرورش گل، گیاه، میوه و تره بار در این مناطق امکان پذیر نیست.
وی بیان کرد: صادرکننده نیز باید آموزش‌های لازم و تخصصی در بازارهای هدف  را دیده باشند و این درحالی است که متاسفانه زمانی که دیده می‌شود رشته‌ای سودآور است افراد وارد و ناوارد به آن ورود می‌کند که عملا به بازار صدمه وارد می‌کند.
پورفلاح با اشاره به این که نباید داشتن کارت بازرگانی تنها ملاک ورود افراد به بازارهای مختلف صادراتی باشد، گفت: دیده شده افرادی که دارای سرمایه مطلوبی هستند محصولی را به اروپا برده و باعث ایجاد صدمه به بازار شده‌اند.
او با بیان این که زمان جزو پارامترهای اصلی صادرات است و عدم توجه به آن بمب مخربی خواهد بود، تاکید کرد: کیفیت، بسته بندی، وقت شناسی و انجام تعهد به موقع در سیستم صادراتی بسیار حائز اهمیت است و باید برای رقابت با کشورهای دیگر از سیستم حجره‌ای در صادرات خارج شویم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با گلایه از رقابت ناسالم در بازارهای هدف، خاطرنشان کرد: رقابت ناسالم برخی صادرکنندگان تاثیرات سویی بر بازارهای هدف و صادراتی ایران داشته که این موضوع در کاهش حضور محصولات سوپرمارکتی ایران در فروشگاه‌های کشوهای CIS قابل لمس است.
وی ادامه داد: رقابت نسالم فضا را به سمتی برد که صادرکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده کیفیت محصولات را کاهش دادند.
پورفلاح خاطرنشان کرد: وابسته‌های بازرگانی در سفارت‌خانه‌های ایران باید صرفا به مسائل اقتصادی و بازرگانی توجه داشته و افراد متخصص در زمینه‌های صادراتی ایران باشند تا بتوانند اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار دهند.
او از صادرات کالا بدون استقبال به کشورهای دیگر خبر داد و گفت: بارها دیده شده کالا به کشورهای دیگر ارسال شده که آن کالا با فرهنگ خرید کشور مقصد سازگاری ندارد و در برخی موارد کالایی که در کشور مقصد مزیت تولید دارد به آنجا صادر می‌شود.
رییس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با گلایه از صادرات کالا از ایران به صورت فله بیان کرد: محصولات خاص ایرانی همچون زعفران به صورت فله به اروپا صادر شده و در آنجا با بسته بندی شکیل و به نام محصول اروپایی عرضه می‌شود.
پورفلاح با اشاره به این که دنیا از کیفیت کشمش ایران اطلاعی ندارد، تصریح کرد: صادرات به صورت فله بازار ایران را در کنار عدم آگاهی خارجی‌ها از مزیت‌های ایران سلب می‌کند.

تسنیم


(دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها