دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۲۲۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

۶ روش جلوگیری از پُرخوری

متخصصان رژیم درمانی معتقدند باید برای جلوگیری از پُرخوری عوامل آن را تغییر داد. زیرا بیشتر زمان عمرمان را در خانه می‌گذرانیم که قسمتی از آن مربوط به آشپزخانه است. بنابراین ۶ روش ساده برای جلوگیری از پُرخوری به شما پیشنهاد می‌شود.

دکتر وانسینگ محقق و متخصص رژیم درمانی معتقد است باید برای جلوگیری از پُرخوری عوامل آن را تغییر دهیم. بنابراین اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که بیشتر زمان عمرمان را در خانه خود می‌گذرانیم که قسمتی از آن مربوط به آشپزخانه است. براین اساس با ایجاد تغییراتی در محیط آشپزخانه و یا میز ناهار خوری خود می‌توانیم تا حدود زیادی پرخوری را کنترل کنیم.
1. از آرام پز استفاده کنید
برای پختن غذاهایی که در آنها سبزیجات و گوشت و نشاسته‌ها وجود دارند کافی است نسبت‌ها را تغییر دهید و نیازی به ترک این گونه غذاها در دوران رژیم نیست. بسیاری معتقدند که تغییر نسبت‌های مواد غذایی می‌تواند تعادل در طعم غذا را بر هم زند ولی می‌توان برای آن چاره ای اندیشید.
کافی است در این گونه خورش‌ها نسبت مواد غذایی چاق کننده را کم و نسبت سبزیجات را زیاد کرد و به‌جای پُخت در ظروف فلزی بر روی اجاق گاز از آرام پز استفاده کرد. آرام پزها همانگونه که از نامشان هویداست غذا را در مدت طولانی تر طبخ می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا غذایی که در آن گوشت کم است، مزه و طعم گوشت قرمز به خوبی در غذا پخش شود و همان طعم سابق را به خود بگیرد.
2. ظرف غذا را بر روی میز قرار ندهید
قرار دادن ظرف غذا بر روی میز و القا احساس گرسنگی کاذب با دیدن غذا می‌تواند باعث ایجاد پُر خوری شود. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که رعایت فاصله دومتری ظرف غذا از میز ناهار خوری باعث می‌شود که آقایان تا 29 درصد و خانم‌ها تا 9 درصد غذای کمتری بخورند.
برخی مواقع افراد با وجود اینکه کاملاً سیر شده‌اند ولی با دیدن ظرف غذا در روبروی‌شان نوعی احساس گرسنگی کاذب در آنها ایجاد می‌شود که این موضوع به پُرخوری بیش از حد ختم می‌شود.
3. غذای خود را با سالاد شروع کنید
خوردن سالاد در ابتدای وعده غذایی باعث می‌شود تا قسمت عمده ای از معده شما با سبزیجات پُر شود که باعث احساس سیری خواهد شد و از طرفی دیگر بدن شما سالم ترین مواد غذایی را جذب کرده است.
کودکان اگر در خانواده با این عادت غذایی آشنا شوند و به آن عادت کنند، بعدها نیز دیگر به راحتی قادر به ترک آن نخواهند شد و این باعث می‌شود تا همواره وزنی ایده آل و بدنی سالم داشته باشند.
4. چیدمان مواد غذایی در آشپزخانه خود را کنترل کنید
سعی کنید تا میوه و یا میان وعده‌های سالم را درون یخچال و یا روی میز ناهار خوری خود قرار دهید و مواد غذایی پُرچرب و یا مضر و چاق کننده را درون کابینت‌ها و یا کمدهای آشپزخانه نگه داری کنید تا حتی الامکان از دید شما خارج باشند.
تحقیقات دکتر وانسینک و همکارانش نشان می‌دهند که خانم‌هایی که غلات صبحانه را بر روی کابینت و یا میز ناهار خوری قرار می‌دهند نسبت به خانم‌هایی که این مواد را در کابینت‌ها و دور از چشم قرار می‌دهند، تا حدود 10 کیلو وزن بیشتری دارند. همچنین، آن دسته از افرادی که چیپس‌های سیب زمینی را در محل قابل دید و دسترس قرار می‌دهند نسبت به دیگران تا 5 کیلو وزن بیشتری  دارند.
بنابراین قرار دادن مواد غذایی بر اساس سالم و یا مضر بودنشان در محل مناسب تا حدود زیادی می‌تواند به شما در حفظ وزن مناسبتان کمک کند.
5. از ظروف آشپزخانه و بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید
حتما تا به‌حال این جمله را شنیدید که اگر از ظروف غذایی کوچکتر استفاده کنید کمتر غذا می‌خورید اما ارزش این را دارد که دوباره به آن بپردازیم.
تحقیقات دکتر وانسینک نشان می‌دهد که کودکانی که در ظروف غذایی بزرگتر غذا می‌خورند تا 43 درصد بیشتر از سایر کودکان غذا می‌خورند. از بشقاب‌های 10 اینچی به جای بشقاب‌های 12 اینچی استفاده کنید. دیدن غذای کم در بشقاب‌های بزرگ باعث می‌شود تا در ذهن خوراک کم و گرسنگی القا شود در صورتی که بدن به اندازه کافی غذا دریافت کرده است.
6. بیشتر از نیازتان غذا داخل بشقاب نریزید
ریختن غذای زیاد درون بشقاب و اهتمام به تمام کردن کامل غذا و تمیز کردن بشقاب باعث جذب غذای اضافی در بدن می‌شود که منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود.
از آنجایی که کودکان زمان دقیق سیر شدن خود را نمی‌دانند در صورتیکه خود برای خود غذا بریزند حدود 56 درصد و یا نیمی از آن را می‌خورند و این نشان دهنده آن است که غذای باقی مانده غذای اضافی است و دیگر نیازی به غذا خوردن نیست و والدین نباید به اتمام غذا توسط فرزندشان اهتمام ورزند. پس همواره کمتر از آنچه واقعاً فکر می‌کنید نیاز دارید بخورید تا سیر شوید.
(دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها