دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۲۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

بودجه 147 میلیارد دلاری عراق بازار مناسبی برای کالاهای ایران

رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق از صادرکنندگان خواست از ظرفیت بالای 147 میلیارد دلاری عراق برای توسعه صادرات کشور استفاده کنند، اما نمایندگان بخش خصوصی معتقدند دولت استراتژی مشخصی برای صادرات ندارد.

 رستم قاسمی رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران وعراق در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که امروز یکشنبه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، به توصیف وضعیت بازار عراق پرداخت و صادرکنندگان را به مشارکت بیشتر به این بازار فراخواند.

وی گفت: بودجه عراق در سال 2014 میلادی 147 میلیارد دلار بوده است که نسبت به جمعیت 40 تا 50 میلیون نفری عراق رقم بسیار بالایی است، اما عراق از لحاظ زیرساختی کشوری مخروبه است و هزینه بازسازی عراق بیش از 350 میلیارد دلار است.وضعیت کار در عراق بسیار خوب است و نیروی کار زیادی احتیاج دارد در صورتی که مشکلات داخلی برای صادرات حل شود می‌توانیم میزان صادرات را افزایش بدهیم و به سوی هدف سند چشم انداز 1404 که صادرات غیر نفتی 200 میلیارد دلار پیش بینی شده است برسیم.

قاسمی اظهار کرد:‌در سال گذشته 13 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق داشتیم و می‌توانیم به طور کلی میزان صادراتمان را به 20 الی 25 میلیارد دلار افزایش دهیم، اما پس از ورود داعش به عراق صادرات به این کشور با شش درصد کاهش مواجه شد که بیشترین میزان آن مربوط به خدمات فنی و مهندسی است. اما می‌توانیم با صادرات دارو و مواد غذایی آن را جبران کنیم.

به گفته رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، 70 درصد صادرات به عراق از طریق اقلیم کردستان صورت می‌گرفت، اما با ورود داعش مجبور شدیم از مرزهای عراق مرکزی استفاده کنیم البته تعرفه‌هایی که قبلا وجود داشت در این منطقه کاهش یافته است.

وی گفت: عراقی‌ها علاقه زیادی به استفاده از خدمات پزشکی ایران دارند و قائم مقام وزیر بهداشت عراق اعلام کرده است که 200 هزار عراقی متقاضی عمل چشم در ایران هستند. از فرصت‌های پیش آمده در این زمینه می توانیم در بهره برداری از صنعت توریسم درمانی استفاده کنیم.

قاسمی معتقد است: اگر بتوانیم روادید بین ایران و عراق برداریم میزان توریست‌های عراقی که در سال گذشته یک میلیون و 700 هزار نفر بودند به سه میلیون نفر افزایش می‌یابد.

اما در ادامه این نشست محسن چمن‌آرا که عضو هیات نمایندگان اتاق ایران است به صحبت‌های قاسمی اعتراض کرد و گفت:‌ دولت هیچ گاه استراتژی مشخصی برای صادرات به عراق معلوم نمی‌کند و فقط از صادرکننده می خواهد وارد بازار شود در حالی که امنیت صادراتی وجود ندارد.اگر دولت عراق با ما همراه است، باید استانداردهای ما را بپذیرد زیرا استانداردهای کالاهای ما از کشورهای عربی بهتر است.

ایسنا

(دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها