یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۳ / ۲۱:۵۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۲۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

خام‌فروشی در صادرات، ضرورتی برای الحاق سازمان تجارت ایجاد نکرد/ تدابیر حقوقی برای ورود به سازمان تجارت جهانی

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه به دلیل درآمد بالای نفتی و خام‌فروشی، ضرورت الحاق سازمان تجارت جهانی حس نشده، افزود: انتظار بر حق بخش خصوصی این است که دولت با تدابیر حقوقی و کارآمد، زمینه پیوستن به سازمان تجارت جهانی را فراهم کند

ولی‌الله افخمی‌راد صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان برگزار شد، به لزوم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از این سازمان در مسیر پیوستن به WTO در طی سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است.

 

وی افزود: یکی از مسائلی که در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی تأثیرگذار بود و ما کمتر به آن پرداختیم ایجاد پیوندهای مستحکم حقوقی با شرکای تجاری است که از پیش‌فرض‌های توسعه روابط به حساب می‌آید.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت، توسعه صنعتی را بدون حضور در فضای رقابتی غیرقابل امکان دانست و افزود: لازمه توسعه صنعتی پایدار حضور در همکاری‌های منطقه‌ای، چندجانبه و جهانی است، چرا که در این راستا تعرفه‌ها به تدریج کاهش پیدا می‌کنند و زمینه حضور شرکا و فعالان اقتصادی را فراهم می‌کنند.

 

متولی امر تجارت کشور به این نکته اشاره کرد که اگر صادرات ما دائماً به بهانه تعرفه‌های بالا یا بهانه غیراستاندارد و غیربهداشتی بودن روبه‌رو شود، چگونه می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی دست یابیم، یا چگونه می‌توانیم از فعالان اقتصادی انتظار توفیق در بازار جهانی را داشته باشیم؟

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ کشوری را در دنیا سراغ نداریم که توسعه اقتصادی پایدار داشته باشد، در حالی که خارج از همکاری‌ بین المللی، منطقه‌ای و سازمان تجارت جهانی باشد.

 

افخمی‌راد در بخش دیگری از سخنان خود حذف واردات را سیاستی دانست که کشورهایی با اقتصاد پیشرفته و حتی نوظهور به این نتیجه رسیدند که سیاست‌های جایگزینی واردات محکوم به شکست است، البته این به آن مفهوم نیست که آزادسازی بی‌قید و شرط تجارت به میان بیاید.

 

وی به نقش دولت در جهت آماده‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: حمایت هدفمند از توانمندی‌های اقتصادی صادراتی، فلسفه ایجاد توسعه تجارت در کشورهاست و باید حمایت دولت در بخش صادرات به صورت هدفمند ایجاد شود.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی به دلیل وجود درآمدهای بالای نفتی توجهی به مضرات خام‌فروشی در کشور نشد، افزود: همین مسئله موجب شد تا ضرورت الحاق به سازمان تجارت جهانی حس نشود تا جایی که بسیاری از کشورهای همسایه ما به این سازمان پیوستند.

 

وی پیوستن به سازمان جهانی را سبب ثبات در قوانین صادرات و واردات و زمینه‌ساز توسعه صنعتی دانست و تصریح کرد: انتظار برحق بخش خصوصی این است که با اتخاذ تدابیر حقوقی و کارآمد از سوی دولت، زمینه الحاق عزت‌مندانه ایران به سازمان تجارت جهانی فراهم شود.

 

امروز در روز کلی صادرات که با حضور صادرکنندگان نمونه، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت،معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد به چالش‌های بر سر راه توسعه صادرات غیرنفتی اشاره شد و در همین راستا از صادرکنندگان نمونه نیز تقدیر به عمل آمد.

 

فارس

 

(یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳) ۲۱:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها