شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۷
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۲۱۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

کاهش 20 درصدی فروش فرآورده‌های گوشتی در بازار

رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی کشور گفت: زمانی نوشابه،‌ بعد روغن پالم را نشانه گرفتند و اکنون می‌گویند خمیر مرغ نباید در فراورده‌های گوشتی مصرف شود.

سید محمد موسوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با انتقاد از سیستم نظارت بر تولید و بازار گفت: از سال 1316 فرآورده‌های گوشتی وارد کشور شد و اکنون 70 نوع از این محصول در بازار وجود دارد و 30 هزار ساندویچ فروشی در کشور فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد که در کنار سلامت مردم باید مراقب رسانه‌ای کردن اخبار باشیم، چرا که به اشتغال هم لطمه وارد می‌کند، افزود: سال‌ها برای صنعت فرآورده‌های گوشتی سرمایه‌گذاری شده و اکنون سه میلیون نفر در بازار تولید و توزیع این محصول فعالند که نباید به راحتی با رزق این افراد بازی کرد، مضاف بر آنکه در ابتدای انقلاب 90 درصد مواد اولیه این فراورده‌ها از جمله خمیر مرغ وارداتی بود، ولی اکنون این رقم به 9 درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی سراسر کشور به این نکته اشاره کرد که زمانی در رسانه‌ها اعلام کردند که نوشابه مصرف نکنید ، وقت دیگر موضوع روغن پالم را رسانه ای کردند و سبب شد مردم بترسند، لبنیات مصرف کنند و حالا موضوع خمیر مرغ و سوسیس کالباس به میان آمده که نتیجه اش کاهش 20 درصدی فروش در بازار است. اما باید پرسید مجوز واردات پالم،‌ یا مواد اولیه نوشابه را چه کسی صادر می‌کند.

وی ادامه داد: یا باید از سازمان دامپزشکی پرسید که مگر نظارت بر کشتار مرغ و تخلیه امعا و احشای مرغ برعهده شما نیست که اکنون می‌گویید، در خمیر مرغ دیده شده است!

موسوی با اشاره به اینکه باید سازمان‌های نظارتی نظارت خود را قوی‌تر کنند، افزود: اگر سازمانهای نظارتی توان ندارند که بر روند بهداشتی نظارت کنند، چرا بازار را نشانه می‌گیرند؟

وی در مورد میزان مصرف سرانه مردم در فراورده‌های گوشتی گفت: در اروپا سرانه مصرف 48 کیلو در کشورهای همجوار 22 کیلو و در کشور ما 6.5 کیلو گرم است و اگر می گویند خمیر مرغ و فراورده های گوشتی بد است، به جای تعطیل کردن صنعت و بازار آن، راهکار مناسب بدهند.

وی گفت:  باید به جای هدر دادن منابع به دنبال ایجاد ارزش افزوده باشیم، چرا 10 تا 15 درصد گوشت مرغ در اسکلت آن به هدر می‌رود.

موسوی در پاسخ به اینکه چرا اتحادیه بر بازار نظارت یا برخورد نمی کند، نیز این گونه پاسخ داد که بارها در این زمینه با اداره نظارت بر مواد غذایی مکاتبه کرده‌ایم،اما می گویند نظارت امری حاکمیتی است، در نهایت ما برای آرامش خیال خود، و به طور تصادفی نمونه ها را از بازار جمع کرده و به اعضای خود تذکر می‌دهیم. باید نظارت را قوی کنیم تا بازار لطمه نبیند و جنس وارداتی یا زیرزمینی جای آن را نگیرد.

موسوی در پاسخ به اینکه بیشترین تخلفات در بازار کدام استانها دیده می‌شود، گفت: قم‌، خوزستان و شهر مشهد به دلیل ازدحام جمعیت بیشترین تخلفات را در این زمینه دارد،تا حدی که گاهی ما زورمان برای برخورد به این افراد خاص نمی‌رسد.

طی ماه اخیر با انتشار تصاویری از نحوه تهیه خمیر مرغ، موجی رسانه‌ای ایجاد شد و از عدم سلامت این ماده اولیه غذایی که در فرآورده‌های گوشتی‌،کبابی‌ها مصرف می‌شود، ایجاد شد تا حدی که بر بازار فروش آن تاثیر به سزایی داشته تا حدی که بنابر اذعان رئیس اتحادیه فراورده‌های گوشتی 20 درصد در بازار فروش آن کاهش وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

فارس

(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها