شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۲۱۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مدیریت ناکارآمد، عامل بی‌مهری بانک‌ها به کشاورزی/ رییس‌جمهور مدیریت بانکی را بازخواست کند

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: بی‌رغبتی بخش خصوصی و بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و مدیریت ناکارآمد سیستم بانکی در این زمینه باعث شده سهم حدود 25 درصدی بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی به 5.6 درصد برسد.

عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز اظهار کرد: کمبود سرمایه در بخش کشاورزی تاریخی است و به دلایل مختلف هم بخش خصوصی از پس از اصلاحات ارزی در کشور نه به دولت‌ها اعتماد داشته که سرمایه خود را وارد بخش کشاورزی کند و نه با توجه شکسته شدن حرمت مالکیت در بخش کشاورزی رغتبی برای سرمایه‌گذاری‌ در این بخش داشته است.

وی افزود: سیستم بانکی کشور نیز برای سرمایه‌گذاری از گذشته و به دلیل پایین‌تر بودن سود در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها رغبت چندانی برای تسهیلات به کشاورزان نداشته است.

دبیر کل خانه کشاورز ادامه داد:از سوی دیگر نیز ‌بانک کشاورزی از سال گذشته تاکنون با بلاتکلیفی در مدیریت روبرو بوده و این بلاتکلیفی هم سبب شده تا شرایط برای کشاورزان تغییری نکند و همه این عوامل دست به دست هم دادند تا سهم بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی طی پنج ماه نخست امسال به 5.6 درصد برسد.

بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی فقط حرف زدند

کلانتری در انتقاد به عملکرد سیستم بانکی کشور برای سرمایه‌گذاری‌ در بخش کشاورزی اظهار کرد: به عنوان مثال برای سرمایه‌گذاری در زمینه آبیاری تحت فشار و سیستم های بهره وری آب هیچ سرمایه‌گذاری جدی صورت نگرفته و همه تنها حرف زده‌اند. در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان هم بدون سرمایه نمی توانند کاری انجام دهند.

تکلیف مدیریت بانک کشاورزی سریع‌تر مشخص شود

وی با اشاره به این‌که مدیریت بانک کشاورزی طی سال‌های مدیریت دولت گذشته گرفتار مدیریت عجیب و قریب و ناکارآمدی بوده است، تاکید کرد:‌ اولین کاری که باید در این زمینه و برای بهبود سهم بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی صورت گیرد این است که در اسرع وقت باید تکلیف بانک کشاورزی مشخص شود و رییس جمهور معاون اول وی باید هر چه سریع‌تر طی ابلاغیه‌ای به بانک‌های کشور هشدار دهند تا این وضعیت اصلاح شود.

رییس جمهور مدیریت بانکی کشور را بازخواست کند

دبیر کل خانه کشاورز گفت:‌ دولت و رییس جمهور‌ باید از مدیریت بانکی و اقتصادی کشور بازخواست کند که چرا علیرغم این که قانون سهم حدود 25 درصدی برای برخورداری بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی مشخص کرده است باید این بخش تنها 5.6 درصد تسهیلات بگیرد.

کلانتری با بیان این‌که وزیر جهاد کشاورزی گزینه پیشنهادی خود برای تعیین ریاست جدید بانک کشاورزی براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی معرفی کرده است، گفت: مدیریت بانک کشاورزی در آستانه تغییر است و از آنجا که دوران طلایی بانک کشاورزی علیرغم ساختار نامناسب آن طی سال‌های 1376 تا 1384 نشان داد که مدیریت موثر می‌تواند بسیار کارآمد باشد و در همان سال های علیرغم ساختار معیوب بانک کشاورزی مدیریت این بانک نشان داد که می تواند وضعیت بخش کشاورزی را در این زمینه بهبود دهد.

 

 

 

 

 ایسنا

(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها