شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۱۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

‌مزه غذاهای خانگی یادمان رفته است!

مریم شیرمستی با بیان اینکه این روزها دیگر خانواده‌ها برای جا افتادن غذاها زمان نمی‌گذارند، ادامه می‌دهد: همین امر باعث هدایت ذائقه‌ها به سمت فست فود مخصوصا سوسیس و کالباس شده است.

اه "آبگوشت" هم شد غذا؟ اصلا بوی خوبی ندارد، از وقتی که نخود اولیه‌اش را بار می‌گذاری بویش توی خانه می‌پیچد و نمی‌شود نفس کشید.

چه کسی ممکن است "عدسی" را دوست داشته باشد؟ غذای بدمزه، نه چرب است و نه بوی خوبی می‌دهد.

به جای اینها برای من سیب زمینی سرخ کنید لطفا، یا اگر طول می‌کشد می‌توانم کمی سوسیس یا همبرگر برای خودم سرخ کنم، هم خوش مزه تر است و هم زودتر آماده می‌شود.

این جمله‌ها را این روزها تقریبا از دهن همه بچه‌ها و حتی جوان‌ها می‌شنویم، افرادی که هیچ تمایلی به غذاهای سالم و خانگی ندارند، اصلا حوصله ندارند پای میز بنشینند، پلو بکشند و روی آن خورش بریزند یا بخواهند سیب‌زمینی آبگوشت را بکوبند، ترجیح می‌دهند در حالی که مشغول کارهای روزمره هستند، ساندویچی گاز بزنند و زمان را هم از دست ندهند.

مادرها هم کمتر وقت می‌کنند بعد از نماز صبح لپه خورش قیمه یا نخود آبگوشت را بالا بگذارند یا خورش سبزی را روی اجاق بگذارند تا جا بیفتد، از صبح که سرکار هستند و ظهر هم که می‌آیند وقتی برای پخت غذا ندارند، یا از سر کوچه غذای آماده می‌خرند یا فست فود سرخ می‌کنند. هم زودتر آماده می‌شود، هم بچه‌ها نق نمی‌زنند، همه هم دوست دارند.

آنقدر این چند سال این رویه را پیش گرفتیم و بچه‌ها دیدند که همسالان و دوستانشان دیگر نان و پنیر و گردو و لقمه کتلت نمی‌خورند و ساندویچ‌های گرم و سرد فست فود مصرف می‌کنند، دیگر مزه غذاهای خانگی یادمان رفته است.

آبگوشت و عدسی و خورش فسنجان و سبزی و املت جای خود را به ساندویچ سوسیس و سیب زمینی سرخ شده داده است، یا پیتزا و حتی غذاهای آماده نیمه منجمد که به زور مواد نگهدارنده حفظش می‌کنند و با یک حرارات آماده خوردن می‌شود.

نتیجه آن هم می‌شود اینکه هر کسی را می‌بینی یک دانه میوه بیشتر نمی‌تواند بخورد، چون معده درد می‌گیرد، چون ورم معده دارد، نتیجه آن می‌شود اینکه هر خانواده‌ای دور یا نزدیک یک بیمار سرطانی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، نامگذاری یک روز به عنوان روز جهانی غذا شاید تلنگری باشد برای اینکه یادمان بیاید چقدر به غذاهای سالم و مفید نیاز داریم و چقدر غذاهای بی ارزش و زیان آور را جایگزین غذاهای سبک و مقوی قدیم‌ها کرده‌ایم.

یک کارشناس تغذیه دلیل اصلی تغییر ذائقه مردم از غذاهای خانگی به سمت فست فودها را صنعتی شدن می‌داند و معتقد است: چون خانواده‌ها زمان کافی برای پخت و پز ندارند و درگیر کارهای روزمره هستند، ترجیح می‌دهند غذاهای آماده مصرف کنند.

مریم شیرمستی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه با بیان اینکه این روزها دیگر خانواده‌ها برای جا افتادن غذاها زمان نمی‌گذارند، ادامه می‌دهد: همین امر باعث هدایت ذائقه‌ها به سمت فست فود مخصوصا سوسیس و کالباس شده است.

وی دلیل دیگر تغییر ذائقه را تبلیغات وسیع درباره غذاهای آماده می‌داند که جوانان و نوجوانان را به خود جذب می‌کند و غذاهای آماده را به غذاهای خانگی ترجیح می‌دهند.

به گفته این کارشناس تغذیه، امروزه مصرف غذاهای آماده و فست فودها برای برخی‌ها واجب شده است.

شیرمستی در خصوص پیامدهای استفاده از فست فودها نیز یادآوری کرد: سوسیس و کالباس که بخش عمده فست فودها را تشکیل می‌دهند حاوی مواد نگهدارنده و به گفته تولیدکننده‌ها افزودنی‌های مجاز هستند، اما وقتی ما در طی روز حجم زیادی از این افزودنی‌های مجاز را وارد بدن خود می‌کنیم، به افزودنی‌های غیرمجاز تبدیل می‌شود و مشکلات فراوانی را در پی دارد.

وی انواع بیماری‌های خاص، مشکلات خون، مشکلات دستگاه گوارش و ... را از پیامدهای تغذیه ناسالم دانست و تاکید کرد: همراه فست فودها مقدار زیادی نوشابه‌های گاز دار هم مصرف می‌شود که خودش افزایش قند، چاقی و اضافه وزن را در پی دارد.

این کارشناس تغذیه معتقد است، نسلی که با این غذاها رشد می‌کند کوتاه قد و چاق خواهد شد و با مشکلات جسمی و انواع بیماری‌ها مواجه است.

شیرمستی افزود: غذاهای ناسالم حتی به میان وعده‌ها هم راه پیدا کردند و اگرچه در گذشته انواع دانه‌های روغنی، خشکبار، میوه و ... به عنوان میان وعده استفاده می‌شد، امروز آبمیوه‌های پاکتی، کیک و بیسکویت و ... جایگزین آن شده است.

وی راهکار برون رفت از این وضعیت را فرهنگ سازی رسانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: حالا که ذائقه ما درگیر غذاهای آماده شده، بهتر است میزان مصرف آن را تا حد امکان محدود کنیم.

و احتمالا اگر این کارها را انجام ندهیم بچه‌های ما افرادی می‌شوند، چاق، قدکوتاه و مریض که نه آبگوشت دوست دارند نه عدسی و نه با این غذاها آشنا هستند و فقط سوسیس و سیب زمینی را دوست دارند.

گزارش از: فاطمه کمانی، خبرنگار ایسنا، منطقه کرمانشاه
(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها