شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۸
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۲۱۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

آغاز برداشت دانه‎های روغنی سویا در لرستان

مجری طرح ملی سویای کشور از آغاز برداشت دانه‎های روغنی سویا در لرستان خبر داد.

بابائی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: هدف از کشت سویا تولید دانه‎های روغنی که بین 40 تا 45 درصد پروتئین و 22 تا 25 درصد روغن مصرفی دارند، است.

وی با اشاره به گستردگی کشت سویا در کشور افزود: سطح زیر کشت این محصول در کشور 70 هزار هکتار بوده و میزان کشت در لرستان 260 هکتار است که از هر هکتار 2.5 تا 3.5 تن برداشت می‎شود.

بابایی با اعلام اینکه بیشترین کشت سویای لرستان در شهرستان سلسله است، گفت: این محصول به صورت تضمینی و با قیمت هر کیلو 1750 تومان از کشاورزان خریداری می‎شود.

مجری طرح ملی سویای کشور با تشریح سابقه کاربرد روش‎های هسته‎ای در کشاورزی گفت: کاربرد این روش در کشور ما به چهل سال پیش می‎رسد که بر روی علوم خاک، آب و تغذیه گیاه، اصلاح نباتات، گیاهپزشکی، مواد غذایی، علوم دام و دامپزشکی کار شده است.

وی افزود: از سال 1380 پژوهشکده کشاورزی هسته‎ای با همکاری موسسه اصلاح بذر و نهال کرج بر روی سه رقم مهم سویای کشور با استفاده از انرژی هسته‎ای در گرگان، کرج و ساری اقدام کرده است که در 10 سال گذشته 32 لاین برتر انتخاب شده‎اند.

بابایی تصریح کرد: از سال 1391 در ساری، خرم‎آباد، گرگان و مغان اقدام به کشت سویا شده که امیدواریم در دو سال آینده حداقل یک رقم جدید هسته‎ای سویا انتخاب و برای افزایش تولید عملکرد به کشاورزان معرفی شود.
(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها