شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۱۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

بازار از برنج و شکر اشباع است

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: از سال‌ گذشته تا نیمه نخست امسال تولید و واردات برنج و شکر بیش از نیاز داخلی بوده و هم اکنون بازار از این محصولات اشباع شده است لذا وارداتشان به منظور تنظیم بازار ممنوع شده است.

عباس کشاورز گفت: بازار از برنج و شکر اشباع شده و محصولات تولید شده روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است لذا وارداتشان ممنوع شد.

وی افزود: سال گذشته بیش از دو میلیون تن برنج وارد شد و طی شش ماهه نخست امسال نیز حدود 700 هزار تن برنج وارد شده است. درحالی که نیاز واردات کشور در طول سال حدود یک میلیون و 200 هزار تن است؛ بنابراین در حال حاضر به اندازه کل نیاز بازار، واردات برنج صورت گرفته و محصول داخلی و وارداتی در انبارها باقی مانده است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که هم اکنون می‌توانیم بگوییم با اعمال قیمت، بازار برنج قدری به تعادل نزدیک می‌شود، ادامه داد: برنج تولید شده داخلی آن قدر روی دست تولیدکنندگان مانده که وزارت جهاد کشاورزی مجبور شد برای آن قیمت توافقی اعلام کند.

کشاورز اظهار کرد: درباره شکر نیز ممنوعیت واردات به دلیل فرا رسیدن فصل برداشت چغندر قند و نیشکر و همچنین به دلیل واردات بیش از حد و مازاد بر نیاز داخلی اعمال شده است.

گرچه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد طی شش ماهه نخست امسال 656 هزار و 800 تن برنج به ارزش 827 میلیون و 200 هزار تن وارد شده که از نظر وزنی 40.45 درصد و از نظر ارزشی 35.94 درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته کاهش یافته است.

همچنین در همین بازه زمانی 676 هزار و 800 تن شکر تصفیه نشده به ارزش 317 میلیون و 400 هزار دلار به کشور وارد شده که از نظر وزنی 28.86 درصد و از نظر ارزشی 7.42 درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش یافته است.

پیش از این نیز کارشناسان بخش کشاورزی معتقد بودند به دلیل واردات گسترده برنج و شکر طی سال گذشته، برای تنظیم بازار داخلی این محصولات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی وزارت جهاد کشاورزی باید واردات این محصولات را ممنوع و کنترل کند تا مشکلاتی که طی سال‌های گذشته برای بازار این محصولات به وجود آمده بود امسال تکرار نشود.

البته وزارت جهاد کشاورزی و دولت نشان دادند که برنامه‌ی ویژه‌ای برای تنظیم بازار داخلی محصولات استراتژیک دارند و مانند گذشته نمی‌خواهند بازار را بی‌تفاوت به حال خود رها کنند.

ایسنا

(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها