شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۹
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۵۲۱۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

پایان نگرانی مرغداران و دامداران برای نوسان شدید قیمت‌ها

مدیرکالایی کارگزاری بانک کشاورزی گفت:راه‌اندازی معاملات آتی کنجاله سویا و مدیریت ریسک قیمتی این محصول در بورس کالا نگرانی مرغداران و دامداران را رفع خواهد کرد.

محمود حسینی پور - با اشاره به اینکه تمام بورس‌های کالایی دنیا معاملات آتی را از محصولات کشاورزی آغاز کردند و در کشور ما نیز نبود سازوکاری کارآمد برای مدیریت ریسک قیمتی محصولات کشاورزی بیش از گذشته احساس می شود، گفت: یکی از نگرانی های اصلی مرغداران و بخشی از دامداران، افزایش قیمت کنجاله سویا است چراکه آنها مجبورند این محصول را به هر قیمتی که باشد برای ادامه فعالیتشان تهیه کنند که در برخی مقاطع شاهد نوسان شدید قیمتی این کالا و ایجاد مشکلات فراوان برای مرغداران بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در این میان راه‌اندازی معاملات آتی کنجاله سویا و مدیریت ریسک قیمتی این محصول در بورس کالا به راحتی مشکل فوق را برطرف می کند و مرغداران در حاشیه ‌امن قیمتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

حسینی پور تصریح کرد: برای مثال اگر قیمت کنجاله سویا در هر کیلو گرم هزار تومان باشد، مرغداری که برای 6 ماه آینده به حجم مشخصی از این محصول نیاز دارد نگران افزایش یکباره قیمت و رشد هزینه هایش است، اما با راه‌اندازی معاملات آتی کنجاله سویا، این مرغدار به راحتی می تواند محصول مورد نیازش را برای چند ماه آینده تامین کند و به هیچ عنوان نگران نوسان شدید قیمت ها در بازار نباشد.

مدیرکالایی کارگزاری بانک کشاورزی گفت: در طرف مقابل تولیدکنندگان و واردکنندگان کنجاله سویا نیز از معاملات آتی سود می برند چرا که آنها با فروش محصولاتشان در بازه های زمانی مشخص، از افت قیمت‌ها و زیان‌های هنگفت مصون می مانند. همچنین دیگر نگران فروش به موقع محصولاتشان و هزینه های انبارداری نخواهند بود زیرا کالایشان را چند ماه زودتر در معاملات آتی به فروش رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از نیاز کشور به کنجاله سویا از طریق واردات تامین می شود اظهار کرد: واردکننده‌ای که یک کشتی کنجاله سویا را برای مثال به مقدار 50 هزار تن از برزیل روانه کشورمان کرده، حتی در صورت افت چندده تومانی قیمت در هر کیلو گرم نیز با زیان بزرگی روبه رو می شود که اگر این واردکننده قبل از واردات، محموله خود را برای تحویل دو ماه آینده در معاملات آتی و با قیمت معقول به فروش برساند، در زمان دو ماهی که کشتی به کشورمان می رسد هیچ نگرانی نخواهد داشت.

حسینی پور در پایان با امیدواری به رونق معاملات کنجاله سویا در قراردادهای آتی بورس کالا گفت: این مکانسیم به نفع صنعت کشاورزی است و تشکل های مختلف همچون اتحادیه مرغداران گوشتی، اتحادیه مرکزی دامداران ایران و انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه و .... می توانند نیاز اعضای خود به کنجاله سویا را از طریق معاملات آتی این محصول در بورس کالا تامین کنند.

ایسنا

(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها