چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۲۱۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

40 درصد سرطان‎‎ها ناشی از ترکیبات مواد غذایی است

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: امنیت غذایی موضوعی است که برخی از جوامع را تهدید می‌کند، ولی ایمنی مواد غذایی مقوله‌ای دیگر است که کل جوامع را درگیر خود ساخته است.

محمدرضا مورکیان در گفت‏‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: موضوع ایمنی غذا مقوله‎‎ای است حتی کشورهای پیشرفته دنیا که از امنیت غذایی برخوردارند را نیز می‎‎توند تهدید کند لذا اهمیت ایمنی غذا کمتر از امنیت غذایی نیست.

وی افزود: ممکن است افراد مواد غذایی را به اندازه کافی دریافت کنند، ولی به دلیل ناسالم بودن و ناایمن بودن آن، دچار یک سری عوارض و مشکلات شوند به نحوی که حتی برخی محققان 30 تا 40 درصد عوامل منجر به سرطان‏‏ها را ناشی از ترکیبات موجود در مواد‏‎‏غذایی مورد استفاده مردم می‎‎دانند.

مورکیان با اشاره به شعار ملی امسال با عنوان «یک عمر سلامت با خودمراقبتی» بر سرمایه‎‎گذاری در امر پیشگیری از بروز بیماری‎‎ها تاکید کرد و گفت: هزینه‌های درمان هرگز قابل مقایسه با هزینه‎‎های پیشگیری نیست به طوری که به مراتب بسیار بالاتر از هزینه‎‎های پیشگیری است.

وی تاکید کرد: رعایت سبک تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی دارای افزودنی‌های طبیعی‌تر، سالم‌تر و ایمن‌تر، انسان را از گزند بیماری‏‏های مختلف در امان می‎‎دارد.

این مسئول با اشاره به فعالیت 420 واحد تولیدی بزرگ و کوچک شامل صنایع غذایی، آشامیدنی و بهداشتی در استان، اظهار کرد: این واحدها دارای مجوزهای بهداشتی لازم از جمله پروانه بهداشتی برای تولید هستند و به طور مداوم نیز بر روند تولید این واحدها نظارت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این واحدها به صورت صنعتی و برخی نیز به شکل سنتی فعالیت دارند ولی با توجه به اهمیت مسئله سلامت و بهداشت، در هر دو روش، کنترل و نظارت بر تولیدات را شاهد هستیم.

مورکیان متذکر شد: برخی محصولات سنتی با وجود تولید بهداشتی مورد تایید و تحت پوشش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیست و موجب بروز برخی مشکلات برای مصرف‌کنندگان می‎‎شود که از آن جمله می‎‎توان به تولید قندهای سنتی(قند کله) اشاره کرد که به لحاظ استفاده از جوهر قند می‎‎تواند در بروز دیابت یا تشدید بیماری قند موثر باشد.

مورکیان به رونق یافتن مصرف لبنیات سنتی در بین مردم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد به دلیل انجام نشدن فرآیند حرارتی مناسب روی این فرآورده‏‏‌های لبنی به ویژه پنیرهای محلی، بستنی‌های سنتی و خامه و غیره، احتمال آلودگی این مواد به بیماری‌های خطرناکی مثل تب مالت وجود دارد.

وی، تنها محصولاتی را سالم دانست که دارای پروانه بهداشتی ساخت از وزارت بهداشت باشند.

این مسئول درباره محصولات سنتی اظهار کرد: این محصولات تنها در صورتی مورد تأیید هستند که از شناسه نظارت از وزارت بهداشت برخوردار باشند و در غیر این ‌صورت مسئولیتی در قبال ناسالم بودن آنها از سوی وزارت بهداشت تقبل نخواهد شد.محصولات وارداتی نیز در صورتی مورد تأیید وزارت بهداشت است که دارای برچسب اصالت و سلامت باشند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، سلامت محصولات گلخانه‎‎ای را تحت نظارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: قطعاً سازمان مذکور بر نحوه تولید بهینه فرآورده‌های کشاورزی با حداقل نیاز به سموم دفع آفات نباتی، نظارت دارد.

وی با تاکید بر رعایت مدت زمان ماندگاری سموم در محصولات کشاورزی، اظهار کرد: سموم مورد استفاده باید کمترین خطر را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند و از کمترین مدت زمان ماندگاری یا نیمه‌عمر برخوردار باشد. مصرف‌کنندگان محصولات گلخانه‌ای باید علاوه بر شست‎‎وشوی این فرآورده‎‎های گیاهی، در موادری مانند خیارسبز، حتماً آنها را پوست‌گیری کنند.

مورکیان گفت: مصرف‌کنندگان در نظر داشته باشند که هر چه از زمان برداشت محصول تا زمان مصرف آن بگذرد، با وجود کاسته شدن از تازگی محصول ولی میزان فعالیت سموم آن و عوارض ناشی از مصرف آن نیز کاهش خواهد یافت.
(چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳) ۱۱:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها