چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۱۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

نصب راهنمای تغذیه روی فرآورده‌های غذایی اجباری شد

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در راستای برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی گفت: چراغ راهنمای تغذیه‌ای تا 18 ماه آینده در تمام فرآورده‌های غذایی اجباری خواهد شد.

دکتر رسول دیناروند در روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در این رابطه گفت: ضابطه جدید برچسب‌گذاری فراورده‌های غذایی در امر نظارت مردم بسیار کمک‌کننده خواهد بود. به این ترتیب میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس روی محصولات غذایی برای مردم مشخص خواهد شد. طوری که رنگ قرمز در مورد هر یک از این عوامل نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده مراقبت کند. رنگ زرد نشانه هشدار بوده و رنگ سبز هم به معنی آن است که این فرآورده مطلوب بوده و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو به عنوان بخش کوچکی از وزارت بهداشت متولی وظایف سنگینی است، اظهار کرد: این وظیفه سنگین عمدتا وظایف نظارتی را شامل می‌شود. بخشی از وظایف نظارتی ما متوجه کالاهایی است که صرفا باید ایمنی و سلامت آنها را تضمین کنیم. بخشی متوجه فرآورده‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری‌ها مهم هستند؛ بخشی هم مربوط به کالاهایی است که در درمان بیماری‌ها مصرف می‌شود، اما بخش دیگر مربوط به فرآورده‌های غذایی است.

یک‌چهارم هزینه‌های خانوار کشور صرف «غذا» می‌شود
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به ابعاد گسترده غذا در دنیا ادامه داد: تقریبا یک‌چهارم هزینه‌های خانوار در کشور صرف غذا می‌شود. از نظر تولید ناخالص ملی نیز غذا همین سهم را دارد. اگر از نگاه وزارت بهداشت به غذا بنگریم، بعد سلامت آن روشن خواهد شد.

دیناروند با اشاره به معضل بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و همچنین در ایران ادامه داد: علت اصلی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و... عمدتا به شیوه زندگی وابسته است که البته بخش عمده‌ای از آنها به تغذیه مربوط می‌شود. ثابت شده اگر کشورها تنها حوزه غذا را اصلاح کنند، می‌توانند 10 سال به عمر مردم‌شان اضافه کنند که این امر با هیچ اقدام دارویی و درمانی میسر نیست.

وی به محدودیت‌های منابع در کره زمین جهت تولید غذا اشاره کرد و گفت: بنابراین تولید غذا نیازمند فناوری و استفاده از روش‌های نوین است. هرچند که در دنیا نهضت جدی جهت تولید غذاهای ارگانیک وجود دارد، اما همچنان سهم این غذاها ناچیز است و حتما به روش‌های نوین جهت تولید غذا نیاز است. به همین میزان نیز دستگاه‌های نظارتی باید تجهیز شوند.

تفاهم‌نامه‌ با معاونت علمی ریاست جمهوری برای شناسایی سریع تقلبات و آلاینده‌های مواد غذایی
رییس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به تقلبات در محصولات غذایی به دنبال پیشرفت‌های علمی افزود: روز به روز شاهد روش‌های جدید تقلب حاصل از خلاقیت عده‌ای سودجو هستیم. شناسایی این تقلبات نیز نیازمند خلاقیت است. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد تومان امضا کرده‌ایم تا به این ترتیب روش‌های سریع شناسایی تقلبات و آلاینده‌ها را در آزمایشگاه‌های مرجع مستقر کنیم. به این ترتیب با استفاده از تجربیات بین‌المللی نهایتا تا دو، سه سال آینده به توان مناسبی در این حوزه دست خواهیم یافت.

دیناروند در این باره افزود: متاسفانه توان و بضاعت ما زیاد نیست، چراکه دستگاه‌های نظارتی مشمول کوچک‌سازی دولت در سال‌های اخیر شده‌اند، اما ما با وجود این بضاعت ناچیزمان کارهای خوبی را انجام داده‌ایم و تا حدودی در انجام وظایفمان موفق بوده‌ایم اما در عین حال نیازمند کمک هستیم. از مجلس انتظار داریم که سازمان غذا و دارو را از نظر اعتبارات و زیرساخت‌های قانونی حمایت کند. دستگاه قضایی نیز در زمینه برخورد با متخلفان و متقلبان ما را کمک کند.

وی اقدامات انجام شده در سازمان غذا و دارو را مورد اشاره قرار داد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و مردمی در امر نظارت را آغاز کرده‌ایم. این موضوع را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد، چراکه تنها با امکانات دولتی نمی‌توانیم وظایف سنگین نظارتی را انجام دهیم.

سلامت‌محوری در تصمیم‌گیری‌های مسوولان
رییس سازمان غذا و دارو افزود: سلامت‌محوری در تصمیم‌گیری‌ها از دیگر اقداماتی است که آغاز شده است. به این ترتیب وزارت بهداشت فرآورده‌های مفید و همچنین فرآورده‌های مضر سلامت را به مردم معرفی می‌کند. در این راستا از روش‌های تشویقی نیز استفاده می‌کنیم. اعطای لوح تقدیر (سیب سلامت) به فرآورده‌های مفید و سودمند از جمله این روش‌های تشویقی است. تاکنون حدود صد فرآورده این لوح را دریافت کرده‌اند که البته نیازمند گسترش خواهد بود.

دیناروند لزوم ایجاد تسهیل برای صنعت و تولید را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما به عنوان دستگاهی که در گلوگاه تولید، فعالیت می‌کنیم با نگاه تسهیل‌گرانه‌ای این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما سخت‌گیری‌ها را به بازار و در سطح عرضه منتقل می‌کنیم. به طوری که نظارت‌ها تشدید می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو تعاملات بین بخشی را بسیار مهم خواند و گفت: در این زمینه نیز تا حدود زیادی به موفقیت دست یافته‌ایم، چراکه سازمان غذا و دارو تنها دستگاه نظارت‌کننده بر سلامت و فرآورده‌های غذایی نیست. دستگاه‌های دیگری هم در این زمینه حضور دارند. ما نمی‌توانیم با یکدیگر تقابل و تضاد داشته باشیم. باید به یکدیگر کمک کنیم. در این راستا تعاملات خوبی با سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی و... برقرار شده است و تفاهم‌نامه‌های کمک کننده بسیار خوبی هم امضا کرده‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳) ۱۱:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها