سه شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۰۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

معضلات تغذیه‌ای ایرانی‌ها روی میز تصمیم‌گیری

عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برنامه ملی مراقبت از غذا و تغذیه را تشریح کرد.

دکتر تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین برنامه‌ای که انسیتو در دست انجام دارد برنامه ملی مراقبت از غذا و تغذیه است، گفت: این برنامه را از زمستان سال 92 در 6 استان خوزستان، لرستان، سمنان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی شروع کردیم.

نیستانی ادامه داد: این طرح در واقع کسب اطلاعات به روز در مورد وضعیت تغذیه مردم و مشکلات تغذیه‌ای آنها برای ارائه به سیاستگذاران در جهت تصمیم‌گیری و اقدام به موقع و سریع برای رفع این مشکلات است. در این راستا اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات تغذیه مردم نیز ارزیابی می‌شود.

نیستانی در تشریح برنامه مراقبت ملی غذا و تغذیه گفت: یک بخش مهم این برنامه به تغییرات فصلی وضعیت ویتامین D مردم در اقلیم‌های مختلف می‌پردازد، زیرا در کشور از نظر آب و هوایی اقلیم‌ها و عرض‌های جغرافیایی مختلفی داریم که روی زاویه تابش آفتاب و در نتیجه روی وضعیت و میزان ویتامین D تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اطلاعات این طرح از نظر سیاستگذاری جهت غنی‌سازی موادغذایی با ویتامین D حائز اهمیت است، گفت: این موضوع از این جهت اهمیت دارد که به این نتیجه دست یابیم که چه دوزی باید استفاده کنیم و اینکه آیا باید یک دوز واحد ویتامین D برای مواد غذایی در همه کشور استفاده کنیم یا اینکه در مناطق مختلف به فراخور میزان نیاز مردم به این ویتامین متفاوت باشد.

وی در ادامه گفت: در عین حال در این برنامه ارتباط بین وضعیت ویتامین D با برخی ازنمایه‌های متابولیک مانند وضعیت چربی، قند خون، وزن، اندازه‌های بدن و... را ارزیابی می‌کنیم.

نیستانی با بیان اینکه فاز تابستانه این طرح انجام شده و نمونه‌های آن از شهرستان‌ها به آزمایشگاه رسیده‌اند، گفت: این برنامه در سال بعد ادامه می‌یابد و بعد از آن درمورد وضعیت مصرف مواد غذایی و ارتباط آن با وضعیت سلامت و بیماری اطلاعاتی کسب کرده و در اختیار سياستگذاران قرار می‌دهیم.
(سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها