سه شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۲۰۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

سالمندان از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنند

کارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: جویدن مناسب غذا به کاهش مشکلات گوارشی سالمندان کمک می‌کند.

فرشته رضوانی،  اظهار کرد: گوارش نامناسب غذا یکی از مشکلات عمده در دوران سالمندی است که گاه سلامت این افراد را با خطرمواجه می‌سازد.

وی افزود: از آنجایی که بخش زیادی از سالمندان دارای دندان‌های مصنوعی و یا ترمیم شده هستند، جویدن غذا برای آنها به سختی امکان‌پذیر بوده و آنان ترجیح می‌دهند کمتر غذا را در دهان خود چرخانده و سریع قورت دهند.

رضوانی خاطرنشان کرد: جویدن نامناسب هضم به موقع غذا را به تاخیر انداخته و باعث دل درد و سایر مشکلات گوارشی در سالمندان می‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بدون شک مهم‌ترین وظیفه دندان‌ها جویدن مناسب غذا است و اگر سالمندان غذای خود را به حد کافی بجوند هضم آن راحت‌تر و مشکلات گوارشی کمتر می‌شود.

رضوانی تأکید کرد: برای هضم مناسب غذا سالمندان باید انواع گوشت، مرغ و ماهی را به صورت چرخ کرده یا کوبیده و یا ریش‌ریش شده مصرف کنند و سبزیجات، میوه‌ها را نیز در صورت خام بودن به خوبی خرد و یا رنده کنند.

وی ادامه داد: این افراد باید انواع حبوبات را پس از خیساندن‌، جوانه زدن و پختن به صورت نرم شده استفاده کنند و بیشتر غذاهای مایع مانند سوپ‌، آش‌، شیربرنج، حلیم کم چرب و فرنی مصرف کنند.

کارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در پایان با بیان اینکه بهتر است از انواع نان‌های نرم و سبوس‌دار مانند نان سنگگ استفاده شود، توصیه کرد: سالمندان برای حفظ سلامت خود باید غذاها را در حجم کم و تعداد وعده‌های بیشتر میل کرده و از خوردن غذاهای پرحجم در یک وعده غذایی به شدت پرهیز کنند.

ایسنا

(سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها