یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۳ / ۰۸:۴۵
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۵۲۰۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها

تنقلات خوشمزه برای حفظ سلامتی بدن

مریم سادات کاظمی: پسته، بادام، گردو، فندق و کنجد گرچه ممکن است تنها تنقلات محسوب شوند، اما خواص بی نظیری برای سلامت بدن دارند. این دانه های روغنی سرشار از ترکیبات مفید و ریزمغذی ها هستند که مصرف روزانه و منظم آنها می تواند مانع از بروز بسیاری بیماری ها شود.

گیاهان روغنی؛ منابع غنی از ریزمغذی ها
مصرف روزانه گیاهان روغنی از جمله میوه های خشک و دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان و کتان می تواند بسیاری از نیازهای بدن را تامین کند.
گرچه این خوراکی ها کالری بالایی دارند اما از نظر ارزش غذایی نیز بسیار غنی هستند. مقدار کمی از گیاهان روغنی می تواند بخش قابل توجهی چربی های غیر اشباع را به بدن برساند. همچنین حاوی پروتئین های گیاهی نیز هستند که برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بسیار عالی است.
به علاوه، گیاهان روغنی حاوی دیگر عناصر غذایی مانند ویتامین ها، آهن، منیزیوم و سلنیوم نیز هستند. همچنین باید به مقدار بالای فیبرها نیز اشاره کرد.

این تنقلات مفید به مقابله با خستگی، استرس و پیری کمک می کنند و برای سلامت پوست نیز بسیار عالی هستند. مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف گیاهان روغنی برای کنترل کلسترول توصیه می شود. 

  تنقلات

 

تاثیرات مختلف دانه های روغنی

یااینکه همه این خوراکی ها برای سلامتی بسیار مفیدند اما برخی از آنها خواص منحصر به فردی دارند.
دانه های کتان سرشار از امگا3 هستند.
بادام در تنظیم کلسترول نقش دارد و حاوی بسیاری از نمک های معدنی است.
گردو به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.
فندق نیز تاثیرات محافظتی برای قلب و عروق و همچنین سیستم اعصاب و ماهیچه ها دارد.
پسته حاوی ترکیباتی به نام آنتیسیان است که به مقابله با پیری کمک می کند.
دانه کاج سرشار از نمک های معدنی و عناصر کمینه مانند فسفر، منیزیوم، روی،‌ آهن و.. است.
البته باید به شیوه مصرف این میوه ها و دانه ها نیز توجه داشت. تنها در صورتی که بدون نمک و شکر باشند می تواند خواص ویژه خود را داشته باشند. همچنین حالت خام بهتر از بوداده است زیرا حرارت بخضی از عناصر غذایی را از بین می برد.
مصرف 20 گرم دانه های روغنی؛ ضامن حفظ سلامتی
متخصصان تغذیه توصیه می کنند مصرف روزانه 20 گرم از دانه های روغنی در برنامه غذایی گنجانده شود. می توان این خوراکی های خوشمزه را به عنوان میان وعده یا در ترکیب انواع سالادها و دسرها استفاده کرد.
مصرف ده عدد از میوه های خشک برای کودکان بسیار مغذی تر از کیک ها و بیسکوییت های صنعتی است که کالری بسیار بالایی دارند اما چندان ارزش غذایی نخواهند داشت.
میوه های خشک همچنین می تواند نیازهای تغذیه ای ورزشکاران را تامین کند. البته این خوراکی ها در وهله اول حاوی مقدار زیادی چربی هستند که در صورت انجام تمرینات شدید نیاز به مصرف نشاسته نیز ضروری است تا نیروی بدن را تضمین کند.
توجه به حساسیت ها

حساسیت نسبت به میوه ها و دانه های روغنی بسیار شدید است. تماس با پوست یا استنشاق بو نیز می تواند باعث بروز حساسیت شود. در موارد شدید مصرف  بادام زمینی و گردو شوک آنافیلاکتیک را در پی دارد.

 

 قدس آنلاین

(یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳) ۰۸:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها