دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۱۹۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

هفت تردید درباره مواد غذایی

یک نشریه انگلیسی نوشت: ادعاهای ضرر چربی های اشباع شده برای قلب، مصرف پنج وعده غذا در روز برای کاهش وزن، چاق شدن با مصرف کربوهیدارت ها و سالم بودن غذاهای کم چرب مورد تردید هستند.

هفت مورد از بزرگترین ادعاهای مرتبط با مواد غذایی که مورد تردید قرار گرفته است، عبارت است از: 

                                                          مواد غذایی


چربی های اشباع شده برای قلب مضر هستند

در تمام زندگی به انسان گفته شده است که مصرف غذاهای پرچرب برای قلب و کلسترول بد است.مصرف کره، خامه، پنیر و گوشت باعث می شوند که انسان به آرامی به سمت یک حمله قلبی اجتناب ناپذیر هدایت شود.این ادعا ورای حقیقت است.

محققان در یک مطالعه با بررسی 21 مطالعه بر روی بیش از 350 هزار نفر به بررسی این ادعا پرداختند.11 هزار نفر از افراد مورد مطالعه در یک دوره زمانی حدود 14 سال به بیماری قلبی مبتلا شدند.نتیجه این مطالعه نشان داد که هیچ ارتباطی میان مصرف چربی اشباع و بیماری قلبی وجود ندارد.

 مصرف پنج وعده غذا در روز موجب کاهش وزن می شود

مربیان قدیمی بدن سازی می گویند همیشه قبل از اینکه گرسنه شوید غذا بخورید و قبل از اینکه سیر شوید دست از غذا خوردن بکشید.

مربیان بدن سازی و متخصصان تغذیه ده ها سال است که این شیوه را توصیه کرده اند،اما مطالعات نشان می دهند که مصرف متناوب تر غذا ، ترکیب بدن افرادی را که تحرک ندارند تغییر نمی دهد.

به بیان دیگر تا زمانیکه یک ورزشکار نباشید و بیش از شش تا هشت ساعت در هفته ورزش نکنید با رعایت این روش نمی توانید وزن کم کنید.به بیان دیگر کاهش وزن مسئله ای بیش از ماده غذایی مصرفی و یا زمان مصرف غذا است.

کربوهیدارت شما را چاق می کند

ادعای تاثیر کربوهیدارت ها بر افزایش وزن تا آنجا پیش رفته که زمانی که در وعده صبحانه یک قطعه نان تست مصرف می کنید احساس گناه می کنید و همواره نسبت به تاثیر کربوهیدارت ها بر افزایش دور کمر احساس بدی دارید،اما در حقیقت زمانی که خود را در استخری از شیره افرا غرق کنید و تمام روز پنکیک و تنقلات مصرف کنید در آن صورت احتمالا در حال چاق کردن خود هستید. اما اگر سعی می کنید که غلات سبوس دار و کربوهیدارت ها با حداقل فراوری را مصرف کنید در آن صورت نباید احساس گناه کنید.

آب میوه سالم است

آیا تا کنون در مقابل یک کافی شاپ و یا سوپر مارکت آب میوه خورده اید؛ آب میوه هایی که بیش از 30 میوه در آنها هست نیمی کلم و نیمی اسفناج .

آیا تا کنون اندیشیده اید که آیا می توان تمام این میوه ها را در صورتیکه آب گرفته نشدن، مصرف کرد.

آیا می توانید پنج پرتقال، دو موز، سیب، انبه و هلو که در مقابل ما خودنمایی می کنند را مصرف کنید. احتمالا خیر. اما زمانیکه آب این میوه ها گرفته می شوند موضوع فرق می کند. دیگر مجبور نیستند این میوه ها را بجوید بلکه تمام آنها در یک لیوان ریخته می شوند و بعد از مصرف آن باید با عواقب آن روبرو شد.

مشکل خود میوه ها نیستند بلکه فروکتوز (شکر) حاوی آن است.

تحقیق محققان دانشگاه کالیفرنای آمریکا نشان می دهد که مصرف زیاد فروکتوز می تواند باعث افزایش چربی بدن شود و اثرات منفی بر روی بدن شما داشته باشد.

غذاهای کم چرب سالم هستند

در این مقاله همچنین ادعا شده است که مصرف چربی های اشباع شده برای قلب بد نیست است. در این صورت غذاهای کم چرب چه حکمی پیدا می کنند؛ در این مواد غذایی آنها فقط چربی های بد حذف شده اند.

براساس این ادعا برای درست کردن مواد غذایی کم چرب ، چربی و یا در برخی موارد قند از این مواد غذایی حذف می شود و در عوض این محصولات را پر از مواد شیمایی می کنند که بیشتر آنها برای بدن مضر هستند و در این میان بزرگترین مقصر «آسپارتام» است.

این درحالی است که تاکنون پزشکان بارها با قاطعیت اعلام کرده اند که غذاهای کم چرب برای سلامتی بدن و قلب ضروری است.

***شمارش کالری اشتباه است

بر اساس این گزارش، هر شمارش کالری که تا کنون انجام داده اید، اشتباه است.

سال ها است که گفته شده شمارش کالری بسیار مهم است و هر روز شما وقت زیادی را صرف شمارش کالری ، خواندن برچسب مواد غذایی می کنید. اما در واقع در انتهای روز شمارش کالری هیچ تاثیری ندارد، زیرا تمام کالری ها تاثیر برابر ندارند.

برای مثال 500 کالری ناشی از مصرف استیک برای سلامتی بسیار بهتر از مصرف 500 کالری شکلات است.

در حقیقت مصرف هر دو اینها کالری برابری ایجاد می کند اما یکی از آنها یک غذای سالم مملو از مواد معدنی ضروری، ویتامین ها و چربی ها است درحالیکه دومی تنها یک تکه شکلات است.

سبزیجات و روغن های دانه های گیاهی سالم هستند

می توان گفت که هر چیزی که تصفیه می شود و یا به میزان بسیار پردازش می شود و یا در کارخانه مواد افزودنی بسیاری به آن زده می شود سالم نیست و این موضوع در مورد روغن های دانه های گیاهی، روغن سبزیجات و یا مارگارین ها که با آنها پخت و پز می کنیم نیز صحت دارد.

این مواد به عنوان روشی برای کم کردن خطر ابتلا به بیماری قلبی به شما فروخته می شوند و یک گزینه سالم تری برای استفاده از روغن های پخت و پز مملو از چربی و کره به شمار می روند.

دراین موضوع ادعا شده است مواد کم چرب موجب بروز مشکلاتی می شوند که تصور می شود باید موجب بر طرف کردن آن شوند.

مطالعات نشان می دهند که خطر ابتلا به بیماری قلبی و افزایش تورم در بدن به دلیل سطح بالای چربی های اشباع نشده از جمله امگا شش است.

ایرنا 

(دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳) ۱۴:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها