چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۱۸۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

جوایز صادراتی احیا می شود/ افزایش 22 درصدی صادرات کشور

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در شورای عالی صادرات مصوب شد تا مشوق های صادراتی مجدد برای خدمات فنی و مهندسی و تجار و بازرگانانی که کالاهای با ارزش افزوده بالاتر صادر می کنند احیا شود.

ولی الله افخمی صبح چهارشنبه ر جلسه توسعه صادرات غیر نفتی استان گلستان اظهار کرد: تعریض جاده، آسفالت راه ها و احداث بزرگراه ها در این زمینه می تواند بسیار راهگشا در توسعه صادرات باشد.

وی تصریح کرد: نامناسب بودن اوضاع در مرز اینچه برون، موجب شده است شرایط ترخیص از گمرک  بسیار طولانی باشد، که گاهی تا 10 روز و شاید بیشتر کامیون های ترانزیت و صادرات کالا در صف خروج می مانند و این معطلی زیاد کامیون ها سبب افزایش هزینه تمام شده کالا می شود و کالاهای ما را ازرقابتی بودن خارج می کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به عنوان مصوبه پیشنهاد داده ایم تا وزارت راه و شهرسازی اولویت کاری خود را برای ساماندهی راه های متصل به مرز انجام دهد.

وی بیان کرد: اگر در مرز اینچه برون سرمایه گذاری صورت گیرد و جاده تعریض شود و با انجام اقدامات لازم و مذاکره با ترکمنستان تعداد کامیون های عبور کننده از مرز به هزار کامیون افزایش پیدا کند، موجب اشتغال بیشتر و درآمد بیشتر برای استان می شود.

وی با بیان این که هم در بحث سخت افزاری و هم نرم افزاری، صلاح استان در پیشرفت و توسعه است گفت: استان گلستان به لحاظ تجارت وضعیت خوبی به لحاظ هم مرز بودن با همسایگان خارجی دارد و این هم مرز بودن با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، اذربایجان و قزاقستان از مزیت های استان گلستان است که می تواند در توسعه استان موثر باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در این برنامه  تصریح کرد: باید برای رفع این مشکل زیرساخت های نرم افزاری را در قالب ایجاد پروتکل های تجاری و انعقاد تفاهم نامه ها با کشور همسایه افزایش دهیم تا حجم جابجایی کالا افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید زیرساخت های نرم افزاری هم در استان صورت گیرد و از جمله راه های دسترسی به مرز که وضعیت مطلوبی ندارد ، شرایط مطلوب تری به خود بگیرد.

افزایش 22 درصدی صادرات کشور

افخمی در ادامه تصریح کرد: آمار گمرک در شش. ماه ابتدای سال نشان می دهد که 23 میلیارد و 700 میلیون دلار کالا از کشور به وزن 48 میلیون تن صادر شده که نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد را نمایش می دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این آمار نشان از افزایش 10 درصدی صادرات به لحاظ وزنی است که ارزش هر تن کالای صادراتی ما 444 دلار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در ادامه با بیان این که طی شش ماه ابتدای سال  19 و 60 میلیون تن کالا وارد کشور شده، گفت: این کالاها ارزش 26 میلیارد دلار داشت که نسبت به لحاظ وزنی 46 درصد رشد را نشان می دهد و به لحاظ ارزشی هم 29 درصد نسبت به زمان مشابه افزایش را نشان می دهد.

اقتصاد به شدت متاثر از روابط سیاسی و جایگاه کشور در روابط بین الملل است

افخمی با اشاره به این که متوسط هر تن کالای وارداتی هزار و 328 دلار است، گفت: اقتصاد به شدت متاثر از روابط سیاسی و جایگاه کشور در روابط بین الملل است و تحریم ها هزینه های زیادی را بر دوش کشور بار می کند و به ویژه تحریم های بانکی که کشور با آن مواجه است قیمت تمام شده کالاها را برای ما افزایش داده است.

وی بیان کرد: امیدوار هستیم در بحث تحریم ها و به ویژه  با تلاش وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی اقدامات مناسبی صورت گیرد و این نخستیم گام در توسعه تجارت خارجی است .

افخمی طرح خروج از رکود را از تلاش های دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد ذکر کرد و گفت: کسانی که  توانایی سرمایه گذاری در استان را دارند حمایت شوند و در جهت تولید و حرکت های توسعه ای حرکت کنند.

وی در خصوص جوایز صادراتی، بیان کرد: از سال 89 به دلیل مشکلات بودجه ای این جوایز متوقف شد و در حال حاضر با همین وضعیت رو به رو هستیم.

مهر

(چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها