چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۳ / ۰۸:۳۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۷۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران:

از 10 هزار میلیارد تومان تخصیصی یارانه‌ها به صنایع خبری نیست

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: طی سال‌های اخیر مبلغی که قرار بود از محل درآمد هدفمندی‌ یارانه‌ها به بخش صنعت اختصاص یابد به طور کامل اختصاص نیافت و هنوز از 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده امسال نیز خبری نیست.

احمد پورفلاح انحرافات برنامه بودجه در پایان سال و تحقق نیافتن مبالغ تصویبی را مهمترین مشکل بخش صنعت عنوان و اظهار کرد: در تنظیم برنامه‌های سالانه و برنامه توسعه، مزیت‌ها و فرصت‌های مورد نیاز در اختیار بخش مولد قرار می‌گیرد اما در پایان سال با انحرافات زیادی مواجه می‌شویم.

وی افزود: در ارتباط با حمایت از صنعت، مهمترین پارامتر حمایت‌گر، اختصاص مبلغی از درآمد هدفمندی‌ یارانه‌ها به بخش تولید و صنعت بود که عملا 30 درصد از مبلغ مشخص شده سال 1389، 20 درصد از سال 1391، 10 هزار میلیارد تومان از این اعتبار در سال 1392 محقق نشد و هنوز خبری از 10 هزار میلیارد تومانی که قرار است امسال از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها به این بخش اختصاص یابد خبری نیست.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اظهار کرد: این انحرافات باعث دور شدن از اهداف سند 1404 می‌شود و رکودها نشان می‌دهد فاصله زیادی با این سند داریم.

پورفلاح خاطرنشان کرد: رشد 4.6 درصدی تولید ناخالص داخلی که گفته می‌شود 50 درصد آن متوجه بخش صنعت و بازرگانی است، دلگرم کننده است اما به هر حال انحرافات برنامه از اجرا باید کاهش یابد.

وی یکی از ایرادات اجرایی را مواخذه نشدن کسانی دانست که بدون مطالعه و کارشناسی، برنامه‌ بودجه را تنظیم می‌کنند، گفت: انحراف از مبلغ پرداختی بودجه تا 10 درصد قابل قبول است اما بیشتر از آن کارشناسی نیست.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع کوچک و متوسط را صنایعی دانست که نیاز به سرمایه گذاری و حمایت بیشتر دولت دارند و افزود: دولت باید در صنایعی که مواد خام را فرآوری و صادر می‌کند سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

پورفلاح اظهار کرد: صنایع سنگین مثل صنایع فولاد و پتروشیمی‌ها به دلیل حمایت دولت و بازار گسترده صادراتی، وضعیت مطلوبی دارند؛ به طوری که گاهی به دلیل حجم بالای صادرات نیاز داخلی تامین نمی‌شود اما بازار صادراتی باید تقویت شود و صنایع کوچک را نیز به این سمت سوق دهیم.
(چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳) ۰۸:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها