سه شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۷۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

آغاز بررسی اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده/ اعلام اسامی مشمولان فراخوان مرحله ششم

معاون سازمان امور مالیاتی از آغاز بررسی اصلاحیه قانون جدید مالیاتی خبر داد و اسامی مشمولان فراخوان مرحله ششم را اعلام کرد.

 علیرضا طاری‌بخش در نشست خبری از بررسی اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: مهلت آزمایشی قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده پنج سال بوده که در 31 شهریور 1392 به پایان رسید، اما در بودجه سال 1392 و نیز تا پایان امسال تمدید شد.

وی افزود: این درحالی است که باید اصلاحیه این قانون تنظیم شده و به هیات دولت تقدیم می‌شد که اصلاحیه این قانون حدود دو هفته گذشته به وزارت اقتصاد تقدیم شده و روز گذشته اولین جلسه اصلاحیه قانون در وزارت اقتصاد برگزار و کلیات موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

طاری‌بخش با بیان این‌که از فردا وارد بررسی مواد قانونی خواهیم شد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا دو ماه آینده اصلاحیه قانون جدید تقدیم مجلس شود.

معاون سازمان امور مالیاتی به موارد اصلاحیه قانون جدید اشاره کرد و افزود: در قانون جدید فصلی به عنوان مالیات سبز در نظر گرفته شده و چندین محور برای بازنگری قانون از جمله گسترش پایه های مالیاتی، مالیات حقوق و تغییرات محیطی دیده شده است.

وی افزایش ضمانت‌های اجرایی قانون را از دیگر نکات مورد اهمیت در بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده دانست و ادامه داد: برخی از مودیان پیش از این به کدفروشها مراجعه و صورتحساب های صوری ارائه می دادند، اما در این مرحله اقداماتی را انجام داده‌ایم که مانع از چنین تخلفاتی می شود.

طاری‌بخش ادامه داد: همچنین در اصلاحیه جدید اهداف دیگری همچون ایجاد چارچوب قانونی برای حسابرسی مبتنی بر ریسک مدنظر قرار گرفته و طبق آن تمام مودیان مورد رسیدگی قرار می گیرند.

معاون سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده به سمت مالیات تک نرخی حرکت کرده و مالیات مقطوع را وضع کردیم علاوه بر این به دنبال متوازن کردن توزیع منابع هستیم تا مالیات را براساس شاخص جمعیت توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده از مهر 1387 در ایران اجرایی شده است، اظهار کرد:مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر پایه مصرف است و مودیان مالیاتی امین وصول دولت هستند تا مالیات را از مصرف‌کننده دریافت کنند.بنابراین مودیان هیچ مالیاتی را از منابع خود پرداخت نمی کنند.

طاری بخش تاکید کرد: کلیه مالیات هایی که در فرآیند این زنجیره پرداخت می‌شود به عنوان اعتبار مالیاتی مودی بوده، لذا مالیات بر ارزش افزوده به هیچ عنوان مضاعف و تکراری دریافت نمی‌شود.

معاون سازمان امور مالیاتی به فراخوان پنج مرحله از مودیان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 452 هزار مودی ثبت نام کردند که حدود 180 هزار مودی اشخاص حقوقی بوده و 272 هزار مودی اشخاص حقیقی هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌در مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالا وخدمات در داخل کشور مشمول مالیات است و در قانون جدید تعدادی از کالا و خدمات مانند سبد مصرف خانوار مشمول مالیات شده است و قانون گذار سعی کرده که این مالیات کمتر به اقشار آسیب پذیر تحمیل کند.

طاری بخش، تامین درآمد پایدار برای دولت، تامین درآمد برای شهرداری ها، کمک به حفاظت محیط زیست و سلامت جامعه را از اهداف مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: از سال جاری یک درصد مالیات بعنوان مالیات سرانه جامعه وصول خواهد شد. همچنین در حال حاضر نسبت وصول مالیات به عوارض 83 درصد مالیات‌های مستقیم را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ مالیات بر کالا، میزان مصرف را محدود می کند، لذا ادعا داریم که ارزش افزوده با توجه به افزایش سالانه بر مصرف اثر داشته است. بعنوان نمونه 30 درصد قیمت بنزین مالیات ارزش افزوده است و در این حوزه مصرف با کاهش مواجه شده است.

در ادامه این نشست طاری بخش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در مورد درآمد مالیاتی شش ماه اول سال جاری گفت: در شش ماه اول سال موفق شدیم براساس پیش بینی بودجه سال 1393، 95 درصد هدف خود محقق کنیم که این میزان در مقایسه با شش ماه سال گذشته 80 درصد افزایش نشان می دهد.

وی بخشی از افزایش را به دلیل تورم و افزایش نرخ و بخشی را تلاش مودیان مالیاتی دانست و افزود: 40 درصد از افزایش وصولی ها ناشی از رشد نرخ ارزش افزوده و بخشی بخاطر تورم است.

وی به فراخوان دوره ششم اشاره کرد و با بیان اینکه 10 صنف جدید به قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است، افزود: مشمولان دوره ششم مکلف هستند از ابتدای سال 1394 صندوق مکانیزم فروش را نصب و اجرایی کنند، همچنین در شش ماهه اول سال آینده فرصت دارند تا مراتب نصب و استفاده این صندوق را اعلام کنند در غیر این صورت از معافیت پایه 12 میلیون تومانی محروم می شوند.

طاری بخش به اسامی مشمولان مرحله ششم اشاره کرد و افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در خصوص تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش مشاغلی مانند فروشندگان لاستیک، نمایشگاه‌های اتومبیل، فروشندگان مصالح ساختمانی، فروشندگان تاسیسات الکترونیکی – مکانیکی ساختمان ، فروشندگان انواع رنگ ساختمان،صنعتی و اتومبیل، فروشندگان مواد شیمیایی، نمایندگی‌های فروش شرکت‌های توزیع کالاهای داخلی و وارداتی ، نمایندگی‌های فروش شرکت‌ها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی، فروشندگان یخچال‌های صنعتی و ویترینی و بارفروشان و فروشندگان میوه و تره‌بار و میدان‌داران مشمول این فراخوان هستند.

وی یادآور شد: لذا این مشمولان از ابتدای سال 1394 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و صدور الکترونیکی صورت حساب فروش مطابق با نمونه اعلام شده در دستورالعمل قانون مالیات‌ بر ارزش افزوده هستند.

طاری بخش درباره این فراخوان توضیح داد: در صورتیکه موافقت با این مرحله اعلام شود، احتمالا تا یکی دو هفته آینده فراخوان در روزنامه ها اعلام می شود.

وی در ادامه این نشست در خصوص معافیت های فرهنگی در بازنگری قانون، گفت: به موجب بند هفت ماده 14 قانون جدید تبلیغات و آگهی روزنامه‌ها از پرداخت مالیات معاف شدند، اما این قانون از زمان اجرا به صورت رسمی عملی خواهد شد، هرچند در ماه های اخیر نیز رئیس کل سازمان مالیاتی این سیاست را در قالب بخشنامه ابلاغ کرده بود.

وی یادآور شد:در قانون فعلی، مطبوعات و کتاب از پرداخت مالیات معاف هستند، اما ابهاماتی در این زمینه وجود داشت که در قانون جدید این موضوع حل و فصل شد.

طاری‌بخش در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مالیات از سوی طلافروشان توضیح داد: در بحث مشاغل تمکین و همکاری در سطح پایین تری است که بخشی از آن بخاطر عدم اطلاعات است؛ تمکین اصناف نسبت به اشخاص حقیقی کمتر است و طلافروشان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی با بیان اینکه نمی توانیم بین طلافروشان و سایر اصناف تفاوت قائل شویم،گفت: طلافروشان معتقدند باید مالیات بر ارزش افزوده بر کارمزد ملاک قرار گیرد، اما ما نمی توانیم این تبعیض را بین آنها و سایر صنوف قرار دهیم؛ این در حالی است که میانگین ابرازی طلافروشان در هر دوره 750 هزار تومان است، اما این کافی و درست نیست و طلافروشان باید رقم دقیق را اعلام کنند.

وی در خصوص میزان گردش مالی طلافروشان گفت: رئیس اتحادیه طلا و جواهر باید میزان گردش مالی طلافروشان برای تعیین میزان مالیات بر ارزش افزوده این صنف را اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه مالیات اعلامی طلافروشان واقعی نیست ، تصریح کرد: دو نکته در این موضوع وجود دارد که نکته اول بحث ابراز ناکافی آنهاست و دومی مطالبات مالیات واقعی است اما سازمان مالیاتی براساس واقعیت ها و ظرفیت ها مالیات آنها را وصول می کند.

طاری بخش در همین ارتباط تاکید کرد که مالیات وصول شده از طلافروشان واقعی یا نزدیک به واقعیت بوده اما اینکه چه زمانی قرار است طلافروشان مالیات واقعی را اعلام کنند بستگی به خودشان دارد.

وی افزود: اگر طرح جامع مالیاتی عملیاتی شود اطلاعات مالیاتی تمام صنوف از جمله طلافروشان را خواهیم داشت که در آن صورت این صنوف مجبور به ابراز مالیات واقعی خواهند بود.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که میزان مالیات بر ارزش افزوده تا چه رقمی افزایش خواهد یافت؟ گفت: این نرخ در دنیا 5 تا 25 درصد است که در حال حاضر نرخ آن در کشورمان به 8 درصد رسیده که 5.3 درصد مالیات و 2.7 درصد عوارض است. اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد بستگی به نظر دولت و مجلس در لایحه بودجه سال آینده دارد.

ایسنا

(سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها