سه شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۷
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۱۷۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

نوع جدیدی کود ویژه باغ های پسته در دامغان تولید شد

محققان دامغانی موفق به تولید نوع جدیدی کود ویژه باغ های پسته شدند که جایگزین گچ برای اصلاح خاک های شور و سدیک می شود.

 این نوع کود نسل جدیدی از کود کلسیمی است که ترکیب جدید آن 'کالبونیت' نام دارد و از مزایای بهتری نسبت به گچ مورد استفاده فعلی باغداران برخوردار است.

تولیدکننده این نوع کود روز دوشنبه گفت: باغداران پسته هم اکنون از گچ برای اصلاح خاک باغ های پسته خود استفاده می کنند و برای اصلاح هر هکتار خاک باغ پسته تا 40 تن گچ نیاز است.

'نوید مسعودیان' افزود: با استفاده از کود کالبونیت، هر هکتار خاک با استفاده از حدود 400 کیلوگرم کود اصلاح ساختاری می شود.

وی حلالیت گچ در آب را دو گرم در لیتر و حلالیت کالبونیت در آب را 350 گرم در لیتر بیان کرد و اظهار داشت: استفاده از کود جدید به صورت پاششی با آب، مشکلات ناشی از تخلیه و پخش گچ در باغ پسته را ندارد.

وی با تاکید بر دیگر مزایای کود جدید گفت: کود کالبونیت برای تزریق کلسیم به درخت در پیشگیری از آفت لکه استخوانی پسته موثر است.

تولید کننده این نوع کود که آن را در آزمایشگاه خاک شناسی دامغان تولید کرده است استفاده از این نوع کود را برای باغ های پسته و اصلاح ساختاری خاک آن موثر دانست.

آزمایشگاه خاک شناسی زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت دارد و بیشترین فعالیت آن بر توسعه و افزایش بازده باغ های پسته استوار است.

شهرستان دامغان در حال حاضر دارای بیش از 14 هزار هکتار باغ پسته است و امسال بیش از 37 هزار تن محصول تولید داشته است.

دامغان چندی پیش میزبان اولین جشنواره و گردهمایی ملی پسته ایران بود.

ایرنا

(سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳) ۱۱:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها