سه شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۷۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برنج‌کاران گیلانی مزد دسترنجشان را گرفتند؟

تاکنون بیش از 750 تن برنج با ارزش ریالی 4.5 میلیارد تومان از کشاورزان گیلان خریداری شده و خرید توافقی دولت از کشاورزان موجب شده، دست دلالان از بازار برنج کوتاه شود و برنج‌کاران نیز از این موضوع راضی باشند اما با این وجود کشاورزان گیلانی معتقدند قیمت تعیین شده برای خرید توافقی برنج واقعی نیست و پایین تعیین شده است.

محمدرضا، یکی از کشاورزان شهرستان رشت که برنجش را برای فروش به یکی از مراکز خرید توافقی برنج آورده بود اظهار کرد: اجرای طرح خرید تضمینی کاری بسیار به جا بود، در غیر این‌صورت شالیکاران با مشکل جدی در تامین هزینه‌های فرزندان دانش آموز خود مواجه می‌شدند.

وی اضافه کرد: قیمت توافقی برنج کم است و ای کاش برای خرید برنج رقم هاشمی مبلغ بیشتری درنظر گرفته می شد.

محمود، یکی دیگر از فروشندگان برنج به مرکز خرید توافقی رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از اقدام به موقع دولت برای حمایت از کشاورزان تشکر کرد و گفت: یکی از راهکارهای مهمی که می‌تواند در حمایت از کشاورزان گیلان موثر باشد جلوگیری از واردات برنج خارجی است.

وی اضافه کرد: قیمت تمام شده برنج تولیدی در گیلان بسیار بیشتر از قیمتی است که بر اساس کارشناسی‌ تعیین می‌شود زیرا خانواده‌های ما همچون کارگران برنج در مرزعه کار می‌کنند و هیچ مزدی هم نمی‌گیرند.

محسن، یکی دیگر از کشاورزان شهرستان رشت به خبرنگار ایسنا گفت: پخش تبلیغات برنج خارجی از صداوسیما در زمان برداشت محصول برنج اقدام بدی است که تیشه به ریشه کشاورزان می‌زند. تاثیر تبلیغات بر مردم بر همه مشخص است و باید تدابیر لازم در مورد نحوه تبلیغ‌های برنج خارجی در زمان فروش برنج داخلی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: برنج گیلان سالم و خوش طعم است و با رنج فراوان تولید می‌شود و این حقش نیست که با بی مهری برخی از مردم مواجه شویم و به جای خرید برنج بومی به سراغ برنج خارجی بروند و از کشاورزان هندی و پاکستانی به جای ما حمایت کنند.

علیرضا شعبان نژاد، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، با اشاره به اینکه اجرای طرح خرید توافقی برنج به قیمت تضمینی بسیار مورد نیاز استان و شالیکاران بود و به خوبی از کشاورزان حمایت شد، اظهار کرد: تاکنون بیش از 750 تن برنج از کشاورزان در 19 مرکز استان خریداری شده است. ارزش ریالی این میزان خرید برنج 4.5 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اگرچه وضعیت بازار برنج داخلی بهتر از هفته گذشته است اما همچنان خرید توافقی برنج در استان ادامه دارد. همه 19 مرکزی که برای خرید برنج اختصاص یافته‌ برای خدمات رسانی به کشاورزان در مراکز حضور دارند.

شعبان نژاد در خصوص درخواست کشاورزان برای افزایش قیمت برنج از سوی دولت تصریح کرد: اجرای این طرح برای جلوگیری از ضرر دیدن کشاورزان است. حمایت از کشاورزان با خرید توافقی برنج موجب شد تا دست دلالان از بازار برنج کوتاه شود.

وی افزود: کشاورزانی که فعلا به پول برنج شان نیاز ندارند، مجبور نیستند برنج شان را با قیمت تضمینی به فروش برسانند زیرا در آینده‌ای نزدیک بازار برنج داخلی از امروز هم بهتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد علی نجفی، استاندار گیلان در دیدار با برنجکاران شهرستان رشت در یکی از مراکز خرید توافقی برنج با اشاره به اقدامات دولت در زمینه افزایش تعرفه واردات، ممنوعیت ورود برنج خارجی، الزام بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین نیاز خود از بازار داخلی گفت: خواسته ما از کشاورزان این است که نگران فروش برنج خود نباشند و با توجه به سیاست‌های دولت قیمت برنج در بازار واقعی تر می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود برنج خارجی تا آذر گفت: از صداوسیما هم می خواهیم با حمایت از کشاورزان از پخش تبلیغات برنج خارجی خودداری کند.

ایسنا

(سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها