سه شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۷۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

انجام اقدامات مفید برای ارتقای دانش تولید صمغ های بومی

عضو هیأت علمی گروه نانوفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از انجام اقدامات مفید برای ارتقا و تبدیل دانش به فناوری استخراج و پالایش صمغ های بومی در این موسسه خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی دکتر آرام بستان با اشاره به اینکه در کشور ما استخراج صمغ های بومی به شکل صنعتی انجام نمی شود اظهار کرد: با توجه به کاربردهایی که صمغ ها در صنایع مختلف دارند استخراج آنها می تواند کمک بزرگی به خودکفایی در این زمینه باشد.

وی تصریح کرد: علیرغم وجود ظرفیت های بالا در سطح کشور صنایع برای تامین صمغ مورد نیاز خود عمدتا به خارج از کشور وابسته اند این در حالی است که استخراج این دسته از ترکیبات می تواند ضمن تامین نیازهای داخلی به جلوگیری از خروج ارز و ایجاد ارزش افزوده کمک کند.

عضو هیأت علمی گروه نانوفناوری پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه انجام عملیات استخراج و خالص سازی صمغ های بومی در شرایط ویژه بازده بالاتری دارد خاطرنشان کرد: استفاده از روش های نوین از قبیل بهره گیری از فشار بالا، امواج فراصوت و موارد دیگری از این قیبل می تواند در استخراج بهتر این دسته از ترکیبات تاثیر به سزایی داشته باشد.

بستان با بیان اینکه منابع تولید صمغ ها در دسترس  بوده ولی در کشور ما از آنها استفاده چندانی نمی شود اظهار کرد: از همین منابع که عموما قسمت های مختلف گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم ها  هستند در کشورهای همسایه استفاده شده و صمغ های مختلف را به صورت صنعتی تولید می کنند.

وی ادامه داد: این کشورها با استخراج ترکیبات از آنها در صنایع مختلف به ویژه صنعت غذایی استفاده های فراوانی می کنند و کشور ایران با وجود ظرفیت های بالایی که در این زمینه دارد برای تامین مایحتاج خود  نیاز به واردات  این فرآورده ها دارد.

گفتنی است نخستین کنگره بین المللی صمغ های بومی و کاربرد آن در صنایع غذایی در تاریخ 30 مهر و 1 آبان در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برگزار می شود.
(سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها