دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۳ / ۱۸:۰۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۷۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

نان پرنمک اما بدون متولی/آغاز برچسب‌گذاری مواد غذایی بزودی

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از تصویب آیین‌نامه برچسب‌گذاری مواد غذایی و آغاز فاز نخست این امر طی چند روز آینده خبر داد و گفت: کاهش میزان چربی، قند و نمک محصولات غذایی به صورت جدی در دستور کار سازمان غذا و داروست.

 دکتر سیدهدایت حسینی در همایش ارتقای سلامت محصولات غذایی که صبح امروز در محل انستیتو تحقیقات تغذیه‌ کشور انجام شد، با بیان اینکه آمارهای جهانی نشان می‌دهد که شیوع بیماری‌های غیرواگیر بسیار زیاد است، گفت: شیوع بیماری‌های ناشی از تغذیه نامناسب در کشورهای در حال توسعه حرف اول را می‌زند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو براساس سیاست‌های کلی نظام سلامت، بحث ارتقای سلامت غذا به عنوان عاملی بسیار موثر در کاهش بیماری‌ها را در دستور کار دارد. کاهش میزان چربی، قند و نمک محصولات غذایی به صورت جدی در دستور کار سازمان غذا و داروست.

وی با اشاره به نقش فرهنگسازی در تغذیه سالم مردم گفت: ما بحث فرهنگسازی را در دستور کار اصلی قرار دادیم و در حوزه اطلاع‌رسانی و افزایش سواد تغذیه مردم باید فعالیت‌هایی را انجام دهیم. به این منظور ابتدا باید مردم را راهنمایی کرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و بهداشتی سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: سازمان غذا و دارو به طور جدی به دنبال بحث برچسب‌گذاری مواد غذایی هستیم تا فرد با یک نگاه میزان سلامت ماده غذایی را متوجه شود. آیین‌نامه‌ای را در مورد برچسب‌گذاری مواد غذایی تصویب کردیم. به منظور اجرایی شدن این برنامه، باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که تمام ذینفعان بتوانند نظر بدهند.

وی افزود: یکی از نکات مثبت این آیین‌نامه که به زودی ابلاغ می‌شود، آن است که نظرات ارزشمندی براساس معیارهای سلامت مردم در آن وجود دارد و همه توانستیم اجماع نظر در بحث برچسب‌گذاری داشته باشیم تا هر فردی بتواند با یک نگاه اطلاعات کافی را در حد نیاز خود از ماده غذایی به دست آورد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اجرای این طرح را در سه فاز عنوان کرد و گفت: فاز اول آن از چند روز آینده آغاز خواهد شد و فاز دوم و سوم آن به ترتیب از ابتدای سال 94 و از نیمه سال 94 آغاز می‌شود تا بتوانیم در بحث برچسب‌گذاری کارهایی انجام دهیم.

حسینی با اشاره به بحث روغن پالم و مسوولیت‌های سازمان غذا و دارو در این زمینه گفت: برای ما نوع و میزان چربی‌ها مهم است. نظر سازمان محدودیت در چربی‌ها و روغن‌هاست.

وی همچنین گفت: تصور ما این است که نان منبع نمک دریافتی بدن است اما متاسفانه متولی واحدی ندارد و باید مقدار نمک موجود در نان را به عنوان یک ماده غذیی پرنمک کنترل کنیم تا به معیارهای لازم در سلامت تغذیه‌ای برسیم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در بحث قندها و شیرین‌کننده‌های جایگزین آن گفت: تقریبا شیرین‌کننده‌ای را که حد مجاز روزانه را داشته باشد، نداریم و باید سعی کنیم میزان کالری را در این قندها کاهش داده و حد مجازهای جایگزین را مدنظر داشته باشیم که امیدواریم به زودی انجام شود.

ایسنا

(دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳) ۱۸:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها