دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۳ / ۱۷:۵۸
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۱۷۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

کمپین بزرگ وزارت بهداشت برای کاهش مصرف نمک و روغن

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم اصلاح الگوی غذایی مردم و تلاش در جهت تامین سلامت محصولات غذایی، از برگزاری دو کمپین بزرگ در جهت کاهش مصرف نمک و روغن در سال جاری خبر داد.

 دکتر زهرا عبداللهی در همایش ارتقای سلامت محصولات غذایی که صبح امروز در محل انستیتو تحقیقات تغذیه کشور برگزار شد، گفت: رسالت ما فرهنگ‌سازی با هدف اصلاح الگوی مصرف مردم است و قاعدتا این کار بسیار موثر خواهد بود. باید با کمک سایر بخش‌ها برای سلامت تغذیه مردم و امنیت غذایی آنها کار کنیم. این موضوع زمانی محقق می‌شود که همه بخش‌ها همکاری کنند. الگوی مصرف مردم ما بسیار تغییر کرده و مصرف قند، نمک و چربی خیلی بیشتر از مصرف مواد مفیدی مانند میوه است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1380، 90 درصد مردم روغن جامد مصرف می‌کردند اما بخش بهداشت با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مضرات روغن جامد، توانست مصرف آن را کاهش دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این باره افزود: از سال 80 با کمک کارخانجات آرد برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک را شروع کردیم که کار عظیمی بود و زمانی که در کنار بخش بهداشت قرار گرفت، بسیار موثر واقع شد و تبدیل به یک طرح ملی شد.

عبداللهی افزود: اکنون بعد از 10 سال می‌بینیم که حداقل 50 درصد کمبود آهن و کم‌خونی که از مشکلات جدی ما در سال 80 بود، کاهش یافته است. بنابراین اگر فرهنگ‌سازی باشد و همکاری صنایع غذایی و بخش بهداشت ادامه یابد، بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیمی از مردم اضافه وزن دارند و این موضوع به معضلی برای کشور تبدیل شده است، افزود: اضافه وزن و چاقی حتی در کودکان زیر 5 سال دو برابر شده است. علت آن هم مصرف قند، نمک و چربی زیاد است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در جهت تغذیه سالم گفت: بنابراین باید در زمینه مصرف موادغذایی فرهنگسازی شود تا در نسل بعدی دچار مشکل نشویم. باید برای نسل آینده ذائقه سازی کنیم.

عبداللهی افزود: مصرف بالای موادی چون قند، نمک و چربی به عنوان ریسک‌فاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر و عامل خطر مهمی برای فشار خون و سایر بیماری‌ها است.

وی با استناد به برخی آمارها ادامه داد: در گروه سنی 40 تا 60 سال، فشار خون بالا با میزان 59 درصد در بین زنان و 36 درصد در بین مردان شیوع دارد که علت آن هم مصرف نمک زیاد است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه همچنین گفت: در دیابت نیز در جمعیت 45 تا 65 سال میزان آن به 40 درصد در زنان و 33 درصد در مردان می‌رسد. حدود 30 درصد مردان و 36 درصد زنان چربی خون بالا دارند که مهم‌ترین ریسک فاکتور آن بحث تغذیه است.

وی علت اضافه وزن و چاقی را درست نبودن الگوی غذایی مردم دانست و گفت: گاهی روی برخی سیاست‌هایمان نظارت کافی وجود ندارد. برای مثال در گذشته با بیان مضرات نوشابه مصرف آن را کاهش و تولید دوغ را افزایش دادیم اما در حال حاضر به دلیل نمک بالا در دوغ، همین ماده غذایی یکی از عوامل خطر برای مردم است. این در حالی است که 90 درصد مردم مبتلا به کمبود دریافت کلسیم هستند، اما همین دوغ که حاوی کلسیم است، نمک بسیار زیادی دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه همچنین گفت: ترویج مصرف شیر یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که سازمان غذا و دارو و صنعت غذایی برای تقویت آن شیرهای طعم‌دار را وارد باز کردیم. اما در حال حاضر میزان قند این شیرها بسیار بالا رفته و یکی از عوامل خطر برای سلامت مردم شده است.

عبداللهی همچنین وجود آبمیوه‌های حاوی میزان زیادی قند و شکر را از دیگر عوامل خطر برای سلامت مردم عنوان کرد و گفت: بنابراین باید نظارت کنیم تا سیاست‌هایی که برای سلامت مردم می‌گذاریم، به بیراهه نرود.

وی در مورد فعالیت‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: در بحث امنیت غذایی، ارتقای سلامت مواد غذایی در دستور کار است. امسال دو کمپین بزرگ برای کاهش نمک و روغن را در دستور کار داریم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه با اشاره به طرح تحول سلامت نظام سلامت ادامه داد: در این طرح نیز کارشناسان تغذیه را در مراکز بهداشتی و درمانی شهری فعال خواهیم کرد. اجرای آزمایشی این کار در حال انجام است.

عبداللهی تاکید کرد: آموز‌ش‌های ما باید با همکاری تمام بخش‌ها باشد تا موثر واقع شود و باید با در نظر گرفتن ذائقه مردم و اصول تکنولوژیکی تا جایی که به کیفیت محصول لطمه نخورد، محصولی تولید شود که سلامت‌بخش و حامی سلامت مردم باشد.

وی گفت: طبق نشست‌هایی که در سازمان ملل متحد برگزار شد، کاهش ریسک فاکتورهایی که منجر به مرگ زودرس می‌شوند و یکی از مهم‌ترین آنها تغذیه نامناسب است، به عنوان یک تعهد بین‌المللی مطرح شد.

ایسنا

(دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳) ۱۷:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها