دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۱۷۲۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
دبیرانجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی ایران:

امحاء و احشاء در خمیرمرغ استفاده نمی شود

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی ایران با بیان اینکه 23 درصد گوشت مرغ چسبیده به استخوان توسط دستگاه های سپراتور قابل استحصال است، گفت: صنایع وجدان کاری دارند و به هیچ عنوان امحاء و احشا در خمیر مرغ برای تولید فرآورده های گوشتی استفاده نمی کنند.

مجید افلاکی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنعت فرآورده های گوشتی بدون در نظر گرفتن منافع صنعت غذا، توسط سازمان استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، افزود: این ممنوعیت استفاده از حدود 50 هزار تن گوشت مرغ در این صنعت را غیرممکن کرده و سبب وارد شدن خسارت جدی به مجموعه کلان اقتصاد کشور می شود.
وی اظهار داشت: متاسفانه سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو با صدور ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنعت غذا علاوه بر بی توجهی به سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی برای خودکفایی کشور در صنعت غذا، سرمایه گذاری های انجام شده، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات این گونه فرآورده ها به خصوص به کشورهای همجوار را نادیده گرفته اند.
وی گفت: از ابتدای سال 89 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استفاده از دستگاه های جداکننده گوشت از استخوان برای استحصال مانده گوشت را به دلیل تخلف تعداد کمی از کارخانجات و کارگاه های کوچک تولیدکننده محصولات گوشتی متوقف کرد که این اقدام نه تنها صنایع تولیدکننده فرآورده های گوشتی بلکه در مجموع اقتصاد ملی را از فرآوری بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ در سال محروم کرده است.
افلاکی افزود: طی یک سال و نیم گذشته کمیته فنی این انجمن و دستگاه های ذیربط از جمله سازمان غذا، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی در چارچوب یک کمیته فنی و با حضور کارشناسان ارشد سازمان های مرتبط موضوع چگونگی تولید و استفاده از MDM مرغ را به صورت علمی و تکنیکی مورد بررسی قرار داده و متن جدیدی برای استاندارد MDM مرغ تهیه کرده تا در شهریور ماه سال جاری در کمیته ملی استاندارد کشور مطرح شد.
وی ادامه داد: براساس این چارچوب قرار بود استاندارد معینی برای استفاده از این ماده اولیه غذایی که در اکثر کشورهای پیشرفته نیز مورد استفاده قرار می گیرد، در ایران نیز تدوین شود که متاسفانه این مهم نیز بنابر تصمیم سازمان استاندارد متوقف شده است.
دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی یادآور شد: صنایع تولیدکننده فرآورده های گوشتی در کشور در چارچوب صنایع غذایی یکی از قدیمی ترین شاخه های صنعت غذا در کشور است که در اوایل 1300 هجری شمسی تولید فرآورده های گوشتی را با مقادیر بسیار اندکی آغاز کرد، تولیدی که امروزه به حدود 480 هزار تن انواع فرآورده های گوشتی در سال رسیده است.
افلاکی تصریح کرد: تولید فرآورده های گوشتی تقریبا در کشورهای تولیدکننده اغلب با هدف پاسخگویی به نیازهای پروتئینی خانوارهای کم درآمد شهری در دهک های درآمدی یک تا 7 طبقه بندی، احداث شده اند.
وی اظهار داشت: در این رابطه صنعت فرآورده های گوشتی در کشورمان تمام توان خود را در تولید محصولات گوشتی با کیفیت و قیمت مناسب برای پاسخگویی به نیازهای پیش گفته به کار گرفته است.
وی افزود: مهمترین ماده اولیه مورد استفاده در این صنعت، گوشت قرمز (گوساله) چه تولید داخل و چه وارداتی، هرچند در سالهای اخیر اکثر شرکت های تولیدکننده متناسب با بودجه خانوار ایرانی به استفاده بیشتر از گوشت مرغ روی آورده اند؛ در این رابطه گوشت مرغی که در کارخانجات فرآورده های گوشتی به طور مستقیم از لاشه مرغ استحصال می شود، حدود 50 درصد گوشت قابل استفاده یک مرغ با وزن متوسط را شامل می شود.
وی اضافه کرد: برای استفاده از باقیمانده گوشت از اوایل دهه 80 هجری شمسی شرکت های تولیدکننده محصولات گوشتی اقدام به واردات دستگاه های سپراتور (جداکننده گوشت از استخوان) به ایران کردند تا مانده گوشت در لاشه مرغ که بین 20 تا 23 درصد است، استحصال شود.
وی گفت: برآورد می شود؛ سالانه حدود 50 هزار تن گوشت باقیمانده در مجموع لاشه های مرغ مورد استفاده در صنعت که توسط روش مستقیم (استفاده از کارگران متخصص) در داخل کارخانجات قابل استحصال نیست، از طریق دستگاه سپراتور (جداسازی صنعتی) از استخوان جدا شده و در صنعت فرآورده های گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته وی، سازنده اصلی دستگاه های سپراتور کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آلمان، فرانسه، اتریش و برزیل هستند که به تازگی ایران نیز به جرگه تولیدکنندگان این دستگاه ها پیوسته است.
وی تصریح کرد: هم اکنون خمیر مرغ یا MDM در تمام کشورهای پیشرفته دنیا در محصولات فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس قابل استفاده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر خمیر مرغ در ایران علاوه بر سوسیس و کالباس در تهیه کباب کوبیده و حلیم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
افلاکی معتقد است: به جای ممنوعیت MDM باید نظارت بر صنایع تولیدکننده خمیر مرغ افزایش یابد.
به گفته وی، هم اکنون 150 کارخانه تولیدکننده MDM خمیر مرغ با مجوز تولید از سازمان دامپزشکی کشور، سازمان استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت فعال بوده اند که از زمان ابلاغ ممنوعیت تولید از ابتدای مهرماه سالجاری تولید این کارخانجات متوقف شده است.
(دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها