شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۶۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ارائه آمار نادرست از سوی کشاورزان باعث ضرر خودشان می‌شود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به سهم 12 تا 17 درصدی بخش کشاورزی از رشد اقتصادی، گفت: امیدواریم اطلاعات سرشماری عمومی کشاورزی تا پایان سال جمع‌آوری و تدوین شود تا در تهیه برنامه ششم توسعه از آن استفاده کنیم.

محمدباقر نوبخت در افتتاحیه چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی که در روستای حسن آباد از بخش آفتاب به طور نمادین برگزار شد، با بیان این‌که حضور من در این جلسه نمادین نیست، اظهار کرد: حضور من به عنوان مدیر برنامه ریزی کشور برای شروع کار برنامه ریزی است، چرا که برنامه ریزی فعالیتی است که در زمینه توسعه صورت می‌گیرد و منجر به تغییر وضعیت موجود کشور به وضعیت مطلوب خواهد شد.

وی افزود: بنابراین لازم است ما وضعیت موجود را به درستی بشناسیم، وضعیت مطلوب را به درستی تبیین کنیم و با یک برنامه ریزی به سمت آن حرکت کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که کار برنامه ریزی از شناخت وضع موجود آغاز می‌شود، تصریح کرد: بنابراین لازم است برای تبیین وضع موجود یکی از بخش‌های مهم کشور یعنی بخش کشاورزی را به درستی بشناسیم چرا که 12 تا 17 درصد از رشد اقتصادی و یک پنجم از شاغلین کشور مربوط به این بخش است.

نوبخت با بیان این‌که شناخت بخش کشاورزی از طریق آمار و ارقام صورت می گیرد با تاکید بر ارائه اطلاعات صحیح از سوی کشاورزان در سرشماری کشاورزی، گفت: اگر اطلاعات دقیق نباشد و کم گویی انجام شود که البته کشاورزان هیچ وقت چنین کاری را نخواهند کرد، در آن صورت ما ظرفیت بخش کشاورزی را کم برآورد می کنیم و مجبور می‌شویم واردات را افزایش دهیم و با افزایش واردات قطعا نخستین کسانی که زیان می بینند خود کشاورزان هستند، چرا که بازار از محصولات خارجی پر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال اگر زیاده گویی نیز انجام شود، در عمل مقدار کافی از محصولات کشاورزی در بازار عرضه نمی‌شود و این موضوع سبب افزایش قیمت عمومی محصولات و نرخ تورم خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که معمولا کشاورزان سود زیادی از افزایش قیمت محصولات نمی‌برند، گفت: بنابراین افزایش تورم مجددا به واسطه افزایش قیمت سایر کالاها باعث زیان کشاورزان خواهد شد.

نوبخت افزود: امیدواریم اطلاعات این سرشماری در شش ماهه باقیمانده به پایان سال جمع‌آوری و تدوین شود، تا در برنامه ششم توسعه که مشغول تدوین آن هستیم از این اطلاعات استفاده کنیم.

ایسنا

(شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها