سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۱۵۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

مردم از کیفیت نان ناراضی هستند/ با تولید نان بی کیفیت به اقتصاد کشور ضربه نزنیم

یک کارشناس حوزه صنعت با اشاره به نقش مهم نان در سبد مصرف خانوارهای ایرانی، گفت: برغم اهمیت نان اما بلحاظ پخت و عرضه نادرست این محصول، متاسفانه بخش زیادی از این نعمت باارزش به صورت ضایعات (نان خشک) از چرخه مصرف خارج شده و از این رهگذر نیز خسارت زیادی به اقتصاد کشور وارد می شود.

میزان مصرف سالانه نان برای هر ایرانی 180 تا ۲۰۰ کیلوگرم برآورد شده که از این مقدار ۳۰ -۲۰ درصد به عنوان ضایعات نان (نان خشک) و یا ضایعات نانوایی از چرخه مصرف مستقیم مردم خارج می شود.

امیرحسین آرمان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه نان در جامعه اسلامی به عنوان برکت هر خانه محسوب شده و از جایگاه والایی برخوردار است، افزود: تولید بی کیفیت نان، از حرمت آن می کاهد.

وی، افزایش کیفیت نان را خواست واقعی مردم دانست و بر لزوم برنامه ریزی و انجام هماهنگی های لازم برای ارتقا کیفیت نان تاکید کرد و خواستار پیگیری جدی و ساماندهی وضعیت گندم و آرد برای بهبود کیفیت نان شد.

این کارشناس حوزه صنعت با اشاره به لزوم برنامه ریزی وزارت بازرگانی برای ارتقا کیفیت گندم، آرد و نان، گفت: با توجه به اهمیت نان در زنجیره غذایی خانوارها، باید گام به گام تا کیفی سازی آن پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه غنی سازی و افزایش کیفیت نان موجب ماندگاری بیشتر آن خواهد بود، افزود: با استفاده از غنی سازی و افزودن مواد بهبود دهنده به آرد می توان کیفیت نان تولیدی را به میزان قابل توجهی افزایش داد و از تبدیل این نعمت الهی به ضایعات خودداری کرد.

آرمان با بیان اینکه افزایش کیفیت نان تنها مربوط به یک حوزه نیست بلکه کیفی سازی از مزرعه و تولید گندم آغاز و تا مرحله تولید و پخت نان ادامه می یابد، افزود: از این رو علاوه بر نظارت بر روند اجرای مطلوب تولید نان، باید بخش های پژوهشی کشور نیز در این زمینه راهکارهای مناسب را ارایه دهند.

به اعتقاد این کارشناس؛ هدفمندی یارانه ها تاثیر مطلوبی روی کیفیت نان گذاشت اما برخی افراد سودجو فرصت را غنیمت شمرده و نه تنها نان با کیفیت در اختیار مردم قرار ندادند بلکه از حجم خمیر چانه نان نیز کم کرده که این اقدام، نارضایتی مردم را به همراه داشت.

وی افزود: این در حالی است که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مردم میزان مصرف نان خود را با دقت و توجه بیشتری مدیریت کردند و نسبت به گذشته میزان کمتری نان خریداری می کنند.

به گفته آرمان، در آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در بیشتر کالاهای مصرفی مردم به ویژه نان، کیفیت لازم اعمال شد و رضایت مردم را در پی داشت و این در حالی است که در حال حاضر نانوایی ها از قیمت و مصرف کنندگان از کیفت آن رضایت ندارند لذا اصلاح قیمت نان باید به نحوی باشد که به مردم فشار وارد نکرده و افزایش قیمت محدود و از طریق یارانه قابل جبران باشد.

وی افزود: قبل از اجرای قانون هدفمندی، این احتمال وجود داشت که برخی کارخانه های تولید آرد به وظایف قانونی خود بطور کامل عمل نکنند و یا آرد به دلیل مابه التفاوت بالایی که داشت، از محل نانوایی ها به سمت آزادپزها و یا دلالان قاچاق آرد به خارج از کشور، هدایت شود اما با اجرای این قانون، زمینه بروز این تخلفات، کاهش یافت.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی هرچند دولت سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم یارانه پرداخت می کند تا نان با انگیزه و کیفیت بیشتری تولید شود؛ اما مردم همچنان از کیفیت نان راضی نیستند.

این در حالی است که خبازان خواستار افزایش قیمت نان شده اند و با اینکه در ابتدای سال افزایش قیمت نان از سوی سخنگوی دولت تکذیب شد اما به نظر می رسد گران شدن نان در حال کلید خوردن است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ با افزایش 25 درصدی قیمت آرد و هزینه های خبازان برای جبران افزایش تعرفه های انواع انرژی و دستمزد و غیره عملا قیمت نان نیز بیش از پیش رشد یابد.

ایرنا

(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها