سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۵۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ریزپوشانی پروبیوتیک‌ها در شبکه‌های صمغی انجام می شود

مدیر گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از انجام طرح‌های تحقیقاتی در زمینه ریزپوشانی پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها در شبکه‌های صمغی در راستای افزایش اثربخشی آنها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، دکتر مرضیه حسینی نژاد با بیان اینکه چنانچه پروبیوتیک‌ها به صورت زنده به بخش‌های انتهایی دستگاه گوارش برسند منجر به افزایش سطح ایمنی بدن می‌شوند اظهار کرد: زنده‌مانی پروبیوتیک‌ها در طول مراحل فرآوری مواد غذایی و شرایط اسیدی و صفراوی دستگاه گوارش در زمان هضم شرط لازم برای اثر بخشی آنهاست.
وی تصریح کرد: برای بالاتر بردن قابلیت زیستی پروبیوتیک‌ها در طول فرآوری مواد غذایی و شرایط اسیدی و صفراوی دستگاه گوارش از روش ریزپوشانی برای حفظ بقا و زنده‌مانی آنها استفاده می شود.
سرپرست کارگروه پژوهش های کاربردی انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند کشور ادامه داد: در این روش لایه‌ای از هیدروکلوئید پیرامون سلول‌های میکروارگانیسم پروبیوتیک را به منظور محصور کردن آنها برای تفکیک از محیط بیرونی و به نحوی که آزادسازی هدفمند سلول‌ها در مکان و زمان مناسب را به دنبال داشته باشد، فرا می‌گیرد و به این ترتیب عمر مفید میکروارگانیسم افزایش پیدا می‌کند.
حسینی نژاد افزود: در واقع در این طرح‌ها سعی شده است که با روش ریزپوشانی از مرگ یا تضعیف میکروارگانیسم‌های سودمند پروبیوتیک در برابر شرایط فرآیند تولید و یا در طول مراحل گوارش پیشگیری کرد.
وی اضافه کرد: در بسیاری از طرح‌های پژوهشی که در این زمینه در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی انجام شده از صمغ‌ها به عنوان یکی از ترکیباتی که می توانند در ریزپوشانی مورد استفاده قرار گیرند بهره برداری شده است، که می‌تواند اثرات رئولوژیکی مطلوبی در مواد غذایی نیز ایجاد کند.
(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳) ۱۰:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها