سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۵۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

چای ایرانی به روسیه نمی‌رود

در حالی که چای به عنوان یکی از محصولات مورد نیاز روس‌ها به ایران اعلام شده بود، رییس سازمان چای گفت: با توجه به تولید اندک چای نسبت به نیاز داخلی آن، این محصول قابلیت صادرات را ندارد.

چای یکی از 60 محصولی است که از سوی مقامات روسیه به ایران به عنوان نیازمندی‌های غذایی و کشاورزی این کشور ارسال شده است اما این محصول مانند برخی دیگر از محصولات کشاورزی مورد نیاز روس‌ها، تولید چندانی در ایران ندارد و به عنوان محصولات وارداتی به شمار می‌روند و همچنان این ابهام وجود دارد که ایران چگونه می‌تواند محصولی را که خود به آن نیازمند است و وارد می‌کند به روسیه صادر کند.

که علی محرر، رییس سازمان چای در این باره به ایسنا گفت: سالانه 14 هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شود در حالی که میزان و نیاز مصرف داخلی این محصول به بیش از 100 هزار تن می‌رسد؛ بنابراین صادرات این محصول در این شرایط جایگاهی ندارد.

وی افزود: گرچه از نظر فنی صادرات چای پتانسیلی ندارد اما نهایتا در شرایط خاص احتمال صادرات اندک آن وجود دارد.

رییس سازمان چای گفت: برای صادرات چای تنها برنامه‌ریزی برای چای سنواتی است که از سال 1371 مانده و به صورت صنعتی صادر می‌شود اما برای صادرات چای خشک امسال هیچ برنامه‌ای نداریم.

گرچه ایران از نظر پتانسیل تولید داخلی توانایی صادرات چای به روسیه را ندارد اما به گفته عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز می‌توان محصولات کشاورزی را که تولید چندانی در داخل ندارند از طریق صادرات مجدد برای روس‌ها تامین کرد.

ایسنا

(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها