سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۱۵۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

انگوری که کشمش نشد!

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: کاشمر وارد پانزدهمین سال خشکسالی شده است و گرمای امسال خسارت بسیاری به باغات انگور وارد کرده به طوری که بسیاری از آنها بر اثر سوختگی تبدیل به کشمش نشده است.

محمد صوابی ، با بیان اینکه خشکسالی در طی سال‌های اخیر خسارت‌ جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد کرده است، افزود: بسیاری از باغداران مجبور شدند محصولات انگور خود را پیش از موعد برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تصریح کرد: در شهرستان کاشمر بیش از 23 نوع رقم انگور کشت می‌شود که مهمترین آنها پیکامی و عسگری است. 90 درصد باغات انگور زیرکشت این دو نوع رقم انگور است. در حال حاضر 3500 هکتار باغات انگور در شهرستان وجود دارد و در هر هکتار 25 تن برداشت می‌شود.

صوابی، اقلیم شهرستان را برای ارقام انگور بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: از 80 هزار تن انگوری که تولید می‌شود 20 درصد آن به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و باقی تبدیل به کشمش می‌شود.

وی، انگور، زعفران، طالبی و بادام را جزء محصولات استراتژیک منطقه دانست و گفت: ازپنج ساله گذشته تاکنون همه ساله شاهد بارش تگرگ، خشکسالی و بارندگی‌های شدید در منطقه بوده‌ایم که این امر موجب شده گل‌های درختان و باغات انگور در ابتدای هر سال ریزش بسیاری داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر به وجود 25 نوع محصول در شهرستان اشاره کرد و افزود: به خاطر تغییراتی که سال‌های اخیر در اقلیم به وجود آمده خسارت بسیاری به محصولات کشاورزی شهرستان وارد شده است. گرمای تابستان امسال در چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

صوابی با بیان اینکه قطعا در چند سال آینده الگوی کشت منطقه تغییر و کشاورزان به سمت تولید محصولات باغی خواهند رفت، تصریح کرد: خسارت باقیمانده ناشی از تغییر اقلیم در باغات بیشتر از محصولات زراعی است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 3000 دام سبک در بخش مرکزی و کوهسرخ تلف شده‌اند.

ایسنا

(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۲
عارفی
۱۳۹۳/۰۸/۲۳ Iran
0
0
0

با سلام.اصلا میوه انگور و کشمش مورد توجه هیچ کس و نهاد و مسئولی نیست.من خودیک کشاورز هستم و اصلا از بازار و فروش ان راضی نیستم .از شما تقاضا دارم به این محصول توجه بیشتری بکنید....


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها