دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۰
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۱۵۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

ابطال پروانه ساخت واحدهای لبنی استفاده‌کننده از روغن پالم

معاون سازمان ملی استاندارد ایران از ابطال پروانه ساخت واحدهای لبنی استفاده کننده از روغن پالم در محصولاتشان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبرداد و گفت: از سال 91 سازمان ملی استاندارد تولید، عرضه و توزیع سوسیس و کالباس تولیدی با خمیر مرغ را ممنوع اعلام کرده و هم اکنون هیچ یک از نمونه‌های موجود در بازار که علامت استاندارد دارند، از خمیر مرغ استفاده نمی‌کنند.

 وحید مرندی مقم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص  آخرین نتایج بررسی های سازمان ملی استاندارد در خصوص وجود روغن پالم در فرآورده های لبنی گفت: هر ایرانی سالانه 20 کیلوگرم روغن مصرف می کند که 50 درصد آن پالم است، این در حالی است که استفاده از این روغن برای سلامت انسان مضر نیست؛ بلکه نباید در فرآورده های لبنی تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد افزود: چنانچه واحدهای لبنی در فرآورده هایی تعیین شده از سوی دستگاههای مذکور، روغن پالم استفاده کنند به طور قطع تخلف محسوب می شود و پرونده های این واحدهای متخلف نیز به دادگاهها ارجاع شده است. اما اگر مراجع قضایی اجازه دهند، به مردم معرفی شده و نام آنها اعلام می شود.

وی تصریح کرد: اسامی متخلفان در زمینه استفاده غیرمجاز از روغن پالم در فرآورده های لبنی میان سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت یکسان نبوده و مغایرتهایی داشته است که به نحوه نمونه گیری از این فرآورده ها برمی گردد؛ این در حالی است که نمونه های سازمان ملی استاندارد از بازار جمع آوری شده و دامنه وسیع تری را در بر می گیرد.

به گفته مرندی مقدم، قابلیت شناسایی پالم در فرآورده های لبنی بسیار سخت است و البته امکان پذیر؛ اما در مرحله اول مقرر شد تا استفاده از چربی های گیاهی در این فرآورده ها مورد شناسایی واقع شود.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروانه ساخت واحدهایی که به صورت غیرمجاز از روغن پالم در فرآورده های لبنی استفاده می کنند را ابطال کرده است و سازمان ملی استاندارد نیز در پروانه های استاندارد این واحدها تجدیدنظر خواهد کرد؛ اما این تصمیمات باید در کمیته ملی نیز که سازمان ملی استاندارد نیز یک عضو آن است، مورد بررسی قرار گیرد.

معاون سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: ممکن است در استاندارد ملی فرآورده های لبنی تجدیدنظر شود ولی نیاز به بررسی دارد. در عین حال نکته حائز اهمیت ابطال پروانه ساخت واحدهای متخلف لبنی از سوی وزارت بهداشت است.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد پیش از اظهارنظر وزارت بهداشت، اقدام به بررسی لبنیات موجود در بازار به منظور چگونگی استفاده از روغن های گیاهی کرده بود که بر این اساس، از اسفندماه سال گذشته که دولت اقدام به توزیع سبد کالا در میان خانوارهای ایرانی گرفت، سازمان ملی استاندارد و بازرسی کل کشور، پنیرهای موجود در این سبد کالا را مورد بررسی قرار دادند و پروانه استاندارد واحدهایی که از چربی گیاهی در تولید برخی از محصولات خود استفاده می کردند را ابطال کرد.

مرندی مقدم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 92 تا 15 مردادماه سال جاری، از 759 محصول 595 مورد واحد تولیدی در سطح کشور، نمونه برداری صورت گرفته است، این در حالی است که از این تعداد، 689 مورد مطابق با استاندارد تولید می شد و چربی گیاهی در آن مشاهده نشد، اما در 80 مورد استفاده از چربی گیاهی محرز شد.

معاون سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: 5.8درصد از نمونه های اخیری که بعد از مطرح شدن استفاده از روغن پالم در فرآورده های لبنی از سوی وزارت بهداشت، مورد بررسی قرار گرفت، با چربی گیاهی تولید شده بودند که به تعزیرات معرفی شدند، اما امید می رود که با ابطال پروانه از سوی وزارت بهداشت، استفاده از روغن گیاهی در محصولات لبنی به صفر برسد.

وی افزود: بیشترین استفاده از روغن پالم در فرآورده های پرچرب همچون ماست خامه ای، پنیر خامه ای و ماست موسیر است که به مردم توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود از این فرآورده ها حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در تولیدشان نیز، استفاده نکنند.

مرندی مقدم همچنین در ادامه در خصوص استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده های گوشتی سوسیس و کالباس نیز گفت: در مردادماه سال 91، سازمان ملی استاندارد استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس را ممنوع اعلام کرد و هر واحد تولیدی که از این ماده در تولید محصول خود استفاده کند را تعلیق و از تولید، عرضه و توزیع محصولاتش جلوگیری می کند.

وی افزود: تا پیش از اعلام اخیر وزارت بهداشت مبنی بر استفاده برخی از واحدهای تولیدی از خمیر مرغ، زبان مشترک میان استاندارد و وزارت بهداشت وجود نداشت؛ در حالیکه از سه سال قبل، سازمان ملی استاندارد اجازه استفاده از خمیر مرغ در محصولات تولیدی مجموعه های تولیدکننده سوسیس و کالباس را نمی دهد. اما اکنون وزارت بهداشت نیز وارد عمل شده است.

به گفته معان سازمان ملی استاندارد، هم اکنون در هیچ یک از نمونه های سوسیس و کالباس موجود در بازار که علامت استاندارد دارند، خمیر مرغ استفاده نمی شود و جای نگرانی برای مردم نیست، بلکه ممکن است برخی واحدهای نامعتبر با جعل نشان استاندارد، اقدام به توزیع این محصولات کنند که به مردم توصیه می شود در هنگام خرید حتما به علامت استاندارد درج شده بر روی محصولات توجه کافی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در سال 91 با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان بازرسی کل کشور، 1011 نمونه سوسیس و کالباس تولیدی 350 کارخانه، نمونه برداری شد و در نهایت 288 نمونه غیرمجاز شناخته شد که به ابطال پروانه استاندارد واحد تولیدی مربوطه انجامید؛ اکنون نیز بعد از گذشت سه سال، وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده که استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس باید ممنوع شود که در صورت مشاهده تخلف، پروانه ساخت این واحدها نیز ابطال خواهد شد.

مرندی مقدم گفت: گزارشی از روند بررسی استفاده از خمیر مرغ در فرآورده ای سوسیس و کالباس به معاون اول رئیس جمهور و سازمان بازرسی کل کشور ارایه شده است و امید می رود با ابطال پروانه ساخت تولیدکنندگانی که از خمیر مرغ استفاده می کنند، سلامت جامعه تضمین شود.

وی اظهار داشت: استفاده از خمیر مرغ برای مردم ضرری ایجاد نمی کند، اما موضوع چگونگی تولید این خمیر مرغ است؛ چراکه در دنیا نیز از خمیر مرغ برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود، اما شیوه تولید خمیر مرغ به صورت استاندارد و تحت نظارت های ویژه صورت می گیرد، اما در ایران به جای جداسازی امعا و احشای مرغ و استفاده از گوشت چسبیده به آن در تولید خمیر مرغ، مرغ را به صورت کامل چرخ می کنند و ضایعات آن را جداسازی نمی کنند، بنابراین به دلیل اینکه بار میکروبی خمیر تولید شده از این شیوه، بسیار بالا است، استفاده از خمیر مرغ ممنوع اعلام شده است.

معاون سازمان ملی استاندارد افزود: تفاهم نامه ای میان سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت و درمان به زودی به امضا خواهد رسید تا تفکیک وظایف صورت گیرد و تشویش اذهان عمومی به دلیل انتشار برخی اخبار صورت نگیرد.

وی افزود: طرح هماهنگ کنترل بازار امسال با بودجه 90 میلیارد تومانی و با هدف کنترل بازار در کنار نمونه برداری از واحدهای تولیدی به اجرا درآمده است که بر این اساس در سه ماهه دوم سال جاری، 27 هزار و 879 مورد بازرسی از مراکز عرضه شامل 1470 مورد بازرسی از فروشگاههای زنجیره ای بزرگ، 20 هزار بازرسی از واحدهای خرده فروشی و 2180 مورد بازرسی از انبار و عمده فروشی ها صورت گرفته که منجر به توقیف 1177 کالای خارج از شرایط استاندارد شده است، ضمن اینکه 186 مورد نیز به دادگاهها اعلام جرم شده است.

به گفته مرندی مقدم، 40 مورد از تخلفات نیز به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است که کم فروشی صورت داده اند، اما در مجموع 2270 مورد ارجاع پرونده به محاکم قضایی صورت گرفته و در کنار این، 18 مورد جعل علامت استاندارد نیز صورت گرفته است.

مهر

(دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳) ۱۳:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها