دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۷
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۱۵۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
پس از 3 سال ممنوعیت مصرف

اختلاف‌نظر استاندارد و بهداشت سر خمیرمرغ پایان یافت

پس از اطلاع‌رسانی‌های پی در پی وزارت بهداشت درباره روغن پالم موجود در لبنیات، نوبت به فرآورده‌های گوشتی رسید و براساس تازه‌ترین بخشنامه سازمان غذا و دارو استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس ممنوع شد. این در حالی است که براساس بررسی‌های انجام شده، سازمان ملی استاندارد از مرداد ماه سال 1390 این ممنوعیت را اعلام کرده بود.

براساس بررسی‌های انجام شده سازمان ملی استاندارد ایران از اول مرداد سال 1390 استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی به ویژه سوسیس و کالباس را به هر طریق ممکن، ممنوع اعلام کرد.

با این وجود، اختلاف نظر بین سازمان استاندارد و وزارت بهداشت باعث شد این دو سازمان تا همین چندی پیش، نظر یکدیگر را درباره استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده های گوشتی قبول نداشته باشند.

نهایتا سازمان غذا و دارو در تازه‌ترین بخشنامه خود بالاخره بعد از گذشت بیش از سه سال نظر سازمان ملی استاندارد را تایید و استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس را ممنوع اعلام کرد.

این در حالی است که تولیدکنندگان سوسیس و کالباس در سال‌های گذشته در بلاتکلیفی ناشی از اختلاف نظر دو سازمان دولتی قرار داشتند. مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران به تازگی به ایسنا اعلام کرد که "حذف خمیر مرغ از فرآیند تولید سوسیس و کالباس امکانپذیر نیست و در حال حاضر واحد‌های تولید فرآورده‌های گوشتی، خمیر مورد نیاز خود را عمدتا خودشان در داخل کارخانه تولید می‌کنند".

به گفته محمد موسوی "واحد‌های تولید فرآورده‌های گوشتی موظف هستند خمیر مرغ خود را از منابعی تامین کنند که دارای مجوز بهداشت و استاندارد هستند در غیر این صورت با تعطیلی مواجه می‌شوند."


استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی 3 سال پیش ممنوع شده بود!
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران از سال 1390 تاکنون استفاده از خمیرمرغ در تولید کلیه فرآورده‌های گوشتی ممنوع است.

وحید مرندی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی براینکه تولیدکنندگان سوسیس و کالباس تاکید کرده‌اند که در تولید محصولاتشان از خمیر مرغ استفاده می کنند، عنوان کرد: در سال 1391 از بازار فرآورده‌های گوشتی بالغ بر هزار نمومنه‌گیری انجام شد که در این نمونه‌ها از بیش از 350 واحد تولیدی در 288 مورد از بافت‌های غیرمجاز در تولید محصول استفاده شده بود که با آنها برخورد شد.

به گفته وی بار میکروبی خمیر مرغ بسیار بالاست و تا زمان حمل آن به کارخانه‌های فرآورده های گوشتی امکان بروز هرگونه آلودگی در این محصول وجود دارد به همین دلیل استفاده از آن در تولید سوسیس و کالباس ممنوع شده است. شاید در دنیا از خمیر مرغ در تولید فرآورده های گوشتی استفاده شود اما در دنیا فرآیند تولید بسیار پیشرفته است اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اخیرا از نظر سازمان استاندارد تبعیت کرده و استفاده از خمیر مرغ در تولید فراورده های گوشتی را ممنوع اعلام کردند.


شیوه تهیه خمیر مرغ
به گزارش ایسنا، خمیر مرغ (MDM) یا به اصطلاح گوشت جدا شده از استخوان مرغ به روش مکانیکی، ماده اولیه معمول مورد استفاده در کلیه کارخانه‌های صنعتی در اروپا و آمریکا است. پس از استحصال ران و سینه از لاشه مرغ که به طور جداگانه به مصرف تولید سوسیس و کالباس یا به دیگر فرآورده‌ها می‌رسد، حدود 12 درصد گوشت روی استخوان باقی می‌ماند که با دستگاهی به نام Separator از آن جدا می‌شود. محصول این دستگاه به نام خمیر مرغ مشهور است که با توجه به میزان مصرف مرغ در کارخانه‌های فرآورده کننده، ‌سالانه مقادیر قابل توجهی از پروتئین سالم و باکیفیت را می‌توان به این روش استحصال و در تولید فرآورده‌های گوشتی متعدد به مصرف رساند و با توجه به پایین بودن قیمت آن، فرآورده‌های ارزان و باکیفیتی را روانه بازار مصرف کرد.

به گفته انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران مصرف‌کننده می‌تواند با مراجعه به نشانه‌گذاری روی محصول دریابد محصول از قطعات گوشت مرغ مانند ران و سینه تهیه و یا در تولید آن خمیرمرغ مصرف شده است.

در حال حاضر بیش از 200 کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی در کشور فعالیت دارند. براساس محاسبات برآوردی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی، تولید فرآورده‌های گوشتی شامل انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت در سال 1390 حدود 400 هزار تن و در نتیجه مصرف سرانه کشور حدود 5.3 کیلوگرم بوده است. این در حالی است که مصرف سرانه در کشورهای دیگر بسیار بالاتر و برای نمونه در ترکیه حدود 13 کیلوگرم و در اروپا 28 تا 30 کیلوگرم است.

خمیر مرغ  

ایسنا

(دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳) ۱۳:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها