دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۱۵۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

به وزیر کشاورزی اطلاعات نادرست می‌دهند

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی سیستان و بلوچستان با اشاره به بازدید وزیر کشاورزی از سایت پرورش میگوی گواتر تصریح کرد: برخی در راستای تامین منافع خود به وزیر جهاد کشاورزی اطلاعات نادرست می‌دهند که مزارع 20 هکتاری پرورش میگو توجیه اقتصادی ندارد.

کیوان رهبران  تاکید کرد: این در حالی است که پرورش‌دهندگان در برخی مزارع پرورشی 20 هکتاری تا 10 تن میگو در هر هکتار برداشت می‌کنند که نشانه توجیه اقتصادی تولید است و تنها مشکل پرورش‌دهندگان نبود امنیت در منطقه، سرمایه در گردش و ثابت است.

وی از وزیر جهاد کشاورزی خواستار شد با توجه به اینکه صنعت پرورش میگو، پر سود و اقتصادی است سرمایه در گردش و ثابت این بخش را تامین کنند تا مزارع به فناوری روز دنیا مجهز شوند.

رهبران با اشاره به اینکه امسال از 12 هزار و 500 هکتار استخر آماده پرورش میگو حدود 6680 هکتار تحت کشت قرار گرفته است، گفت: در سایت پرورش میگوی گواتر از مجموع 1305 هکتار استخر مفید آماده پرورش ( مزارع 20 هکتاری) فقط 171 هکتار زیر کشت رفته است.

سایت پرورش میگوی گواتر همچنان ناامن است
مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرقت‌های صورت گرفته در مزارع پرورش میگوی چابهار تصریح کرد: سایت پرورش میگوی چابهار برای پرورش‌دهندگان امنیت سرمایه‌گذاری ندارد و مزارع این منطقه مرتبا مورد سرقت قرار می‌گیرند. این در حالی است که مقامات استانی و شیلات کشور از این موضوع مطلع هستند.

وی افزود: زمانی که در و پنجره مزارع پرورش میگوی این منطقه، وسائل داخل مزارع و حتی سوله مرکز تکثیر پرورش وتیرهای برق به سرقت می‌روند، سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند امنیت خود را تامین کنند و به تولید ادامه دهند.

سازمان دامپزشکی به جای شمردن سود پرورش‌دهندگان، وظایفش را انجام دهد
رهبران با اشاره به شیوع پی‌درپی بیماری لکه سفید میگو در پنج سال اخیر در سایت پرورشی چابهار تصریح کرد: سازمان دامپزشکی وظایف ذاتی خود را در زمینه رعایت نکات بهداشتی پرورش میگو در این منطقه انجام نمی‌دهد و استانداردهای بهداشتی را در زیرساخت‌های تولید و معدوم‌سازی رعایت نمی‌کند که این امر منجر به بروز بیماری طی پنج سال اخیر شده است.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی سیستان و بلوچستان گفت: این درحالی است که مسئولان سازمان دامپزشکی اینگونه توجیه می‌کنند که " چون صنعت پرورش میگو پر سود است تولیدکنندگان باید ریسک بیماری را هم بپذیرند".

وی ادامه داد: وظیفه ذاتی دامپزشکی معدوم‌سازی و ضد عفونی کردن است اما طی پنج سال بیماری صرفا به ضد عفونی کردن بسنده کرده و اثری از معدوم‌سازی نیست و حتی میگوهای مرده در کانال‌ها رها می‌شوند که این خود بیشترین مشکل تکرار مکرر بیماری در منطقه شده است.

رهبران تصریح کرد: آیا بهتر نیست سازمان دامپزشکی به جای شمردن سود پرورش‌دهندگان به فکر انجام وظایف ذاتی خود باشد؟

وی تاکید کرد: ابتدا باید تمام استانداردها را رعایت کنیم و سپس بگوییم تولید در کنار بیماری؛ نه اینکه سازمان دامپزشکی بعد از شیوع بیماری در منطقه حضور یابد و تهیه کلر و آهک، معدوم‌سازی و ضدعفونی را به پرورش‌دهندگان واگذار کند چراکه معدوم‌سازی وظیفه دستگاه حاکمیتی است نه تولیدکننده.

هنوز 80 میلیارد تومان از مصوبه بخشودگی سود و جرائم تسهیلات پرورش‌ میگو باقی مانده است
مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی سیستان و بلوچستان با اشاره به مصوبه بخشودگی سود و جرائم تسهیلات پرورش‌دهندگان میگو گفت: تعدادی از پرورش‌دهندگان میگو مشمول بخشودگی دولت نشدند و 80 میلیارد تومان از مصوبه سال گذشته دولت هنوز تخصیص نیافته است.

به گفته رهبران هنوز سند اراضی پرورش میگو به هیچ یک از تولید‌کنندگان چهار استان جنوبی داده نشده در حالی که اگر سند مزارع تامین شود‌ آنها می‌توانند به اندازه ارزش مزارع از بانک وام بگیرند و تولید خود را فعال کنند.

وی همچنین بر تفکیک مراکز تکثیر و پرورش میگو از صنایع وابسته(خوراک، بسته‌بندی، عمل‌آوری، فرآوری و سردخانه) محاسبات نظام بانکی تاکید کرد.

رهبران یادآور شد: علیرغم اینکه صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بخش کشاورزی یکی از راه‌های تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان است که 49 درصد سهم آن باید توسط دولت و 51 درصد توسط بخش خصوصی تامین شود، دولت سهم خود را تامین نکرده است.

ایسنا

(دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳) ۰۸:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها