شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۴۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

کفه ترازوی دولتی‌های اتاق بازرگانی سنگین‌ می‌شود یا خصوصی‌ها؟

در انتخابات نایب رییسی اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی ایران که فردا - یکشنبه - برگزار می‌شود، مسعود کرباسیان، رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران و حریری و چمن‌آرا اعضای اتاق، رقبای مهم این انتخابات هستند.

خالی بودن جای نایب رییس اول اتاق بازرگانی در چارت هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و نزدیک شدن به موعد انتخابات اتاق بازرگانی باعث شده که اعضای هیات نمایندگان اتاق در تب و تاب انتخاب آخرین نایب رییس باقی مانده باشند.

در حال حاضر اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران شامل غلامحسین شافعی، رییس، علاء میرمحمد صادقی، نایب رییس دوم،‌ محسن جلال‌پور، نایب رییس سوم،‌ پدرام سلطانی، نایب رییس چهارم،‌ محمود اسلامیان، خزانه‌دار و عبدالرحمن سلیمانی مقدم، منشی اتاق می‌شوند.

ورود مسعود کرباسیان،‌ رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران برای این پست به عنوان نماینده دولت، اتفاق غیر منتظره‌ای برای اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران است.

کرباسیان در کارنامه کاری خود سابقه حضور در وزارت بازرگانی، وزارت نفت،‌ شهرداری تهران و وزارت اقتصاد را دارد و به گفته حاتمی،‌ مشاورش برای تعامل بیشتر بخش خصوصی با دولت و حفظ رابطه خوبی که بین دولت و اتاق بازرگانی بوجود آمده، وارد کارزار انتخاباتی نایب رییسی اتاق بازرگانی ایران شده است.

از سوی دیگر محسن چمن آرا و مجیدرضا حریری به عنوان تنها نمایندگان بخش خصوصی در این جایگاه حضور یافته‌اند.

چمن آرا و حریری ائتلاف کرده‌اند؛ با این هدف که اگر رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران انصراف دهد، حریری به عنوان کاندیدا مطرح شود اما در صورت باقی ماندن کرباسیان برای حضور در انتخابات،‌ چمن‌آرا در انتخابات نایب رییسی اتاق بازرگانی ایران شرکت خواهد کرد.

مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در این باره به ایسنا گفت که هدف از حضور چمن‌آرا در صورت عدم انصراف کرباسیان این است که چهره‌های شاخص اتاق بازرگانی ایران در مواجهه با دولت نایستند که مردم فکر نکنند اتاق بازرگانی و دولت روابط مقابله‌ دارند اما ترجیح می‌دهیم بخش خصوصی مستقل از دولت عمل کند و دولت فقط نقش نظارتی داشته باشد.

به گفته وی طبق قانون، نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این است که مشاور بخش خصوصی برای سه قوه باشد اما حضور دولتی‌ها در اتاق باعث می‌شود کفه ترازو به سمت دولت سنگین‌تر شود.

احمد پور فلاح، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران نیز که گفته می‌شد قرار است در این اتخابات شرکت کند حضورش در انتخابات را به عنوان کاندیدا رد کرد.

رأی‌گیری برای انتخاب نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران فردا – یکشنبه – برگزار می‌شود که باید دید کفه ترازوی دولتی‌های اتاق بازرگانی سنگین‌تر می‌شود یا بخش خصوصی چراکه شش کرسی دیگر هیات رییسه اتاق را گروه‌های مختلف به طور یکسان پر کرده‌اند و عضو هفتم از هر گروهی که باشد کفه ترازو به نفع آن گروه سنگین می‌شود.

البته سابقه حضور دولتی‌ها در اتاق بازرگانی پیش از این هم وجود داشت و می‌توان به حضور دکتر بازرگانی، احمدی، نهاوندیان، مفتح و ... به عنوان شاخص‌ترین چهره‌های دولتی در هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و تهران اشاره کرد.

ایسنا

(شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳) ۱۸:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها