شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۴۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جشنواره‌ای به طعم گردو

سیاه چادرهای عشایر رونق خاصی دارد، صدای موسیقی محلی از هر سو به گوش می‌رسد، درختان گردو اینجا فرمانروایی می‌کنند و در کنار خودنمایی چشم اندازهای زیبای طبیعت، بازار گردو و گردو بازی داغ داغ است.

در جشنواره گردو شور و نشاط حرف اول را می‌زند، گردوهای سبز بیش از همه چیز چشمان را خیره کرده است.

معاون فرماندار بافت می‌گوید: شهرستان بافت یکی از قطب‌های تولید محصول گردو در کشور است و دومین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود.

"منظری توکلی" ادامه می‌دهد: صنعت تولید گردو بخش قابل توجهی از نیروی کار شهرستان را به خود جذب کرده است و باید سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نیز به این بخش جذب کنیم.

وی می‌افزاید: فعال کردن صنایع بالادستی گردو و توسعه صادرات محصول به خارج از کشور می‌تواند موجب فعال شدن زمینه های اقتصادی در شهرستان باشد.

معاون فرماندار بافت ادامه داد: برای نشان دادن قابلیت‌های محصول گردو شهرستان بافت که یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی استان نیز محسوب می‌شود این جشنواره گردو در روستای سیف‌الدین شهرستان بافت برگزار شده است که این جشنواره می‌تواند با معرفی مناطق بکر و سرسبز گردشگری شهرستان بافت زمینه لازم توسعه صنعت توریسم را نیز فراهم کند.

منظری توکلی با بیان این‌که برداشت محصول از شهریورماه در بافت آغاز شده است، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌کنیم 11 هزار تن محصول از باغ‌های شهرستان برداشت شود که این میزان محصول از 7 هزار هکتار باغ مثمر خواهد بود.

فرماندار بافت نیز معتقد است جشنواره گردوی بافت می‌تواند سند شناسایی این شهرستان در سال‌های آتی باشد.

"حمزه‌جواران" جشنواره گردوی شهرستان بافت را جشنواره‌ای نمونه می‌داند و ادامه می‌دهد: معرفی روستاهای هدف گردشگری، نحوه باغبانی و محصولات مرغوب، جذب گردشگر و رونق اقتصادی از اهداف برگزاری این جشنواره بود و امید زیادی داریم با برگزاری جشنواره گردو، گام مؤثر و ارزشمندی در راستای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه همراه با گسترش فرهنگ گردشگری برداشته باشیم.

وی می‌افزاید: استان چهار فصل کرمان علیرغم قرار گرفتن در حاشیه کویر تفتیده به دلیل وجود تنوع اقلیمی شگرف و خاک حاصل‌خیز، از جایگاه ارزنده‌ای در تولید محصولات زراعی و باغی در کشور برخوردار است. در این میان شهرستان بافت با قدمتی به وسعت تاریخ و آب و هوای مساعد در کنار مواهب طبیعی کم نظیر، بر بام کویر ایران خودنمائی می‌کند و کسب رتبه اولی این شهرستان در زمینه سطح زیر کشت و رتبه دومی در میزان تولید محصول گردو در کشور، گواهی بر این مدعاست.

فرماندار بافت می‌افزاید: کشاورزی پیشه اصلی مردم نخبه‌پرور و زحمت کش شهرستان کهن و سرسبز بافت است که حاصل دسترنج آنان به دلیل مرغوبیت کم نظیر و برخی موارد بی‌نظیر از نام و آوازه شایانی برخوردار است. در این میان محصول گردو با بیشترین میزان سطح کشت در کشور دارای جایگاه ویژه و ممتازی است که توسعه کمی و کیفی آن نیازمند توجه و اهتمام ویژه می‌باشد.

فتحعلی حمزه جواران با بیان این‌که بافت ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد، می‌گوید: در صورتی که مسئولان به شهرستان بافت توجه کنند، این خطه با توجه به دارا بودن طبیعت بکر و زیبا به یکی از قطب‌های گردشگری و جذب توریست کشور تبدیل می‌شود.

فرماندار بافت ادامه می‌دهد: شهرستان بافت یکی از مناطق اصلی کشت و پرورش گردو است و باید راه‌حل مناسبی برای جلوگیری و مبارزه با آفات گردو شناسایی و ارائه شود.

حمزه‌جواران می‌گوید: در این راستا باید توسعه تعاونی گردوکاران، بازاریابی و فروش محصولات، راه‌اندازی کارخانه چوب، بسته‌بندی و فرآوری گردو در شهرستان بافت دنبال شود.

فرماندار بافت با بیان این‌که جشنواره گردو سند شناسایی شهرستان بافت می‌شود، می‌گوید: در سال‌های آینده جشنواره گردو به سند شناسایی شهرستان بافت تبدیل می‌شود.

اما در جشنواره گردوی بافت، استاندار کرمان از تصویب طرح پلیس آب کرمان توسط وزیر نیرو خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح با کمک مردم و کشاورزان استان اجرایی خواهد شد.

"علیرضا رزم‌حسینی" برگزاری جشنواره گردو را بیانگر دو پیام اصلی خواند و اظهار کرد: نخستین پیام این است که این آیین، جشن کار و تلاش کشاورزان است و پیام دوم نیز این است که کشاورزان گردوکار با برگزاری این جشن به همه کسانی که بیکار هستند، می‌گویند، ما می‌توانیم، کشاورز و کارآفرین باشیم.

استاندار کرمان با بیان این‌که استان کرمان در آستانه بحران آب قرار دارد می‌گوید: باید این فرهنگ‌سازی صورت گیرد که آب مهم‌تر از نفت است و اگر می‌خواهیم، نسل جوان در استان کرمان بمانند، تنها و تنها راهش این است که صرفه‌جویی کرده و آب را درست مصرف کنیم.

رزم حسینی می‌افزاید: جشنواره گردو باید قیمت آب و ارزش آن را یادآوری کند، بنا بر تحقیق اینجانب هر هکتار باغ گردو 7 تا 10 هکتار آب مصرف می‌کند و هر کیلو گردو 90 هزار تومان آب مصرف می‌کند در حالی که هر کیلو گردو 30 هزار تومان قیمت دارد.

هم‌چنین نماینده مردم بافت در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم از برگزاری جشنواره عسل در رابر و جشنواره غلات در ارزوئیه خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه مناطقی بکر برای سرمایه‌گذاری هستند.

"علیرضا منظری‌توکلی" می‌گوید: توسعه پایدار و متوازن نیازمند زیربناها و صنایع‌ تبدیلی و تکمیلی است و خط آهن بافت باید راه‌اندازی شود که در این زمینه استاندار کرمان تفاهم‌نامه این خط را با یک شرکت باسابقه امضا کرده است.

وی می‌افزاید: احداث کارخانه برق 500 مگاواتی بافت نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم و ضروری این شهرستان است که تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت برای احداث این نیروگاه منعقد شده است.

و اما اینجا در جشنواره گردوی شهرستان بافت یکی از بازی‌های محلی که رونق فراوانی داشت بازی گردو بازی بود که در گوشه و کنار روستا‌، جوانان و نوجوانان سرگرم گردو بازی بودند و جالب آن که این بازی با موسیقی و دُغل نیز همراه بود.

"سلطانی‌نژاد"، یکی از شهروندان شهرستان بافت به ایسنا می‌گوید: گردو بازی از جمله بازی‌های رایج در جشن‌های فصلی است که در جاهای مختلف و در کوچه و پس کوچه‌ها عده زیادی به این بازی مشغول می‌شوند و سعی می‌کنند با برنده شدن در بازی گردوی بیشتری به خانه ببرند.

وی ادامه می‌دهد: گردوبازی یکی از بازی‌های مشهور و معروف منطقه است که در مقیاس بزرگ و در هر منطقه از بافت و جای جای این شهرستان انجام می‌شود.

وی می‌گوید: انجام این بازی از هیجان و حساسیت بالایی برخوردار است و جوانان پس از جمع‌آوری محصول گردو با انجام این بازی خستگی خود را رفع می‌کنند‌.

سلطانی‌نژاد‌، سرگرمی‌، بالا بردن دقت عمل و مهارت در نانه‌گیری را از خصوصیات این بازی عنوان می‌کند و می‌گوید‌: تعداد بازیکنان از 2 تا 6 نفر متغیر است و هر بازیکن تعداد مشخصی گردو به عنوان سرمایه بازی در اختیار دارد‌.

وی می‌گوید: در ابتدا در یک زمین مسطح دایره کوچکی به شعاع تقریبی یک متر کشیده می‌شود و هر نفر یک یا چند گردو در مرکز این دایره بر روی کمی خاک می‌نشاند.

او می‌گوید: سپس یک خط نشانه به فاصله چند متر که قراردادی است، کشیده می‌شود و بازیکنان باید از پشت این خط بر اساس قرعه هدف گیری نمایند‌.

وی می‌افزاید: بازیکنان معمولأ یک یا چند گردو را برای نشانه گیری انتخاب می‌کنند که به این گردوها گردوی (تیره) می‌گویند‌، گردوی تیره کمی بزرگتر و سنگین‌تر از بقیه گردوهاست و برای نشانه‌گیری مناسب است.

سلطانی‌نژاد می‌گوید: تقلب در گردوبازی فقط از طریق گردوهای تیره انجام می‌شود و‌ به این روش است که گردوهای تیره خود را از موم یا قیر پر و آنها را ماهرانه می‌چسباندند(با این عمل گردوهای تیره سنگین می‌شود و کار برای هدف گیری راحت‌تر انجام می‌گیرد‌). لذا باید قبل از بازی گردوهای تیره بازدید شوند.

وی می‌گوید: اگر بازیکنان در هر نوبت نشانه‌گیری موفق شوند با گردوهای تیره خود به گردوهایی که در وسط دایره قرار گرفته‌اند‌، هدف‌گیری‌ و با گردوهای تیره خود آنها را از دایره بیرون کنند، برنده بازی هستند.

او ادامه می‌دهد: حداقل تعداد گردوی لازم برای انجام بازی هم دو عدد است، گاهی وقت‌ها می‌شود یک نفر با دو گردو می‌آید و با کلی گردو برمی‌گردد و گاهی هم بر عکس.

سلطانی‌نژاد، هدف از برگزاری این بازی‌ها را احیاء و یادآوری سنت فراموش شده و کهن ملی و شکرگزاری از برداشت محصول می‌داند و می‌گوید‌: امروزه به دلایل مختلف این بازی‌ها یا برگزار نمی‌شود یا خیلی کم برگزار می‌شود، اما دوستداران آئین و فرهنگ بومی و محلی سعی دارند برای آشنایی نسل امروز و حفظ این آیین‌ها، آنها را به صورت نمادین برگزار کنند.

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا منطقه کویر
(شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳) ۱۳:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها