پنج شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۱۴۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ایران و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند

ایران از نظر صید در غرب اقیانوس هند در میان 43 کشور رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را داراست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دريایی ایران (مانا) ،معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مجموع صید از شمال و جنوب کشور را 515 هزار تن ذکر کرد و گفت : حدود 40هزار تن در دریای خزر و 474 هزار تن در جنوب کشور صید می شود.  

علی اصغر مجاهدی در ادامه با بیان اینکه دریای خزر کمتر از 10 درصد صید را شامل می شود ، تصریح کرد: حدود 23 هزار تن ماهی کیلکا و حدود 17 هزار تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید می شود.  

مجاهدی با اشاره به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از سال 2010 افزود:آنچه که امروز از ماهیان خاویاری صید می شود با هدف بازسازی ذخایر است.  

وی گروه اصلی صید ماهیان در آبهای جنوب کشور را سردزیان درشت اعلام کرد و افزود : این ماهیان از خانواده تن ماهی  است و بیشترین سهم را در صیادی امروز دارد.  

مجاهدی گفت: در حالیکه صیادی ما وابسته به این گروه از آبزیان است سهم صید این گروه از آبزیان در دنیا تنها حدود 6 درصد است.

تن ماهیان با 474 هزارتن 50 درصد صید آبهای جنوب کشور را شامل می شود که سهم بسیار بالایی است.  

وی در ادامه با بیان اینکه مجموع صیادی ما از مجموع هفت کشور عربی حاشیه خلیج فارس بیشتر است ، اظهار داشت : حدود 140 هزار نفر صیاد در کشور فعال هستند که از این 132 هزار نفر در جنوب و 11800 هز ار نفر در شمال مشغول صیدند.   

مجاهدی گفت: در مجموع حدود یک میلیون و ششصد هزار تن، تن ماهی در اقیانوس هند و پهنای آبی وابسته به اقیانوس هند صید می شود.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه 20 درصد از کل صید تن ماهیان غرب اقیانوس هند در ایران انجام می شود ، یادآور شد : در کل حدود 11 درصد تن ماهیان در اقیانوس هند را صیادان ایرانی صید می کنند و ایران از موقعیت مناسب و برتری برای بهره برداری از ذخایر تن ماهی ها در اقیانوس هند برخوردار است.  
 
سرمایه گذاری 2500 میلیارد تومانی در بنادر صیادی  
 
وی به سرمایه گذاری 2500 میلیارد تومانی صورت گرفته در بنادر اشاره کرد و گفت: این سرمایه گذاری ها در سال های  مختلف برای رفع محرومیت و توسعه اقتصادی در نوار جنوبی کشور هزینه شده و بازده اقتصادی قابل توجهی را از نظر ارزش اقتصادی ، سیاست های توزیع جمعیت در نوار جنوبی کشور و مناطق مرزی و امنیت پایدار به همراه داشته است.  

مجاهدی گفت: این وضع علاوه بر اینکه یک دستاورد محسوب می شود باعث شده است به سایر بخش های اقتصادی کمتر توجه شود و مردم انتظار دارند تا تمام نیازهای زندگی آنها از طریق دریا و ذخایر آن تامین شود.  
معاون صید و بنادر ماهیگیری با اشاره به رشد بسیار خوب ایران در بخش صیادی گفت: از نظر میزان صید در دنیا در رتبه سی ام و  از نظر صید تن ماهیان در میان 12 کشور دنیا قرار گرفته ایم.  
 
واگذاری 37 بندر صیادی  
 
مجاهدی با اشاره به رویکرد سازمان شیلات در واگذاری بنادر به جامعه صیادی تصریح کرد: تاکنون 37 بندر به جامعه صیادی واگذار شده است.  

وی در ادامه با اشاره به لزوم نگه داری و بهسازی بنادر گفت:  لایروبی یک بندر به طور متوسط 10 تا 20 میلیارد تومان هزینه در بر دارد. و منابع موجود اصلا پاسخگو نیست و شیلات  
باید به سمت رویکردهایی که درآمدزایی بیشتری دارد ، برود.  

وی با بیان تجارب خوب واگذاری ها و مشارکت مردم افزود: با مشارکت مردم می توانیم فرصت های سرمایه گذاری را توسعه دهیم و می خواهیم همه نیازهای جامعه صیادی را در بندر ماهیگیری بیاوریم تا با مراجعه به بندر همه نیازهای صیاد برطرف شود. امیدوارم بتوانیم با کمک دولت در ارتقاء بنادر قدم برداریم و با افزایش سطح درآمدزایی به فاز جدیدی در بنادر ماهیگیری وارد شویم.
 
 فعالیت 25 هزار صیاد دائمی و فصلی در سیستان  
 
معاون اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان هم گفت: موقعیت جغرافیایی استان عامل اصلی پیشرفت فعالیت های شیلات استان است و به دلیل شرایط خاص جغرافیایی از نظر توسعه فعالیت های شیلاتی سیستان و بلوچستان ظرفیت های منحصر بفردی دارد.  

محمد سیستانی با اشاره به اینکه استان با  300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان و راه یابی به دریاهای آزاد دارای ظرفیت مناسب با ناوگان شناوری است ، افزود: شیلات استان با بهره گیری از 11 اسکله و جایگاه تخلیه صید و بیش از 2300 فروند شناور اعم از قایق و لنج حدود25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 24 تعاونی صیادی دارای جایگاه ویژه ای در بین استانهای ساحلی جنوب و شمال کشور است.  

وی اظهار داشت : خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده در سال های اخیر تولید آبزیان در استان با رشد چشمگیری همراه بوده به طوری که 38 درصد صید آبهای جنوب،35 درصد صید کل کشور و 20 درصد تولید آبزیان کشور به استان اختصاص یافته که البته این بخشی از استعدادهای بالقوه منطقه است.
(پنج شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها