چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ / ۲۱:۲۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۴۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ایران از مسیر کشور آذربایجان محصولات کشاورزی به روسیه صادر می‌کند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به روابط تیره اتحادیه اروپا با روسیه و ارتباط وسیع جمهوری آذربایجان با ایران این کشور می‌تواند پل ارتباطی صادرات محصولات کشاورزی به روسیه باشد و بزودی هیئتی در این زمینه به باکو سفر خواهد کرد.

عصر امروز در مراسم ملاقات رسمی وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر صنایع و اقتصاد جمهوری آذربایجان در زمینه توسعه همکاری‌های دو جانبه کشاورزی دو کشور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدوارم همانطور که رهبران دو کشور عزم جدی در توسعه روابط دو کشور در همه ابعاد دارند روابط اقتصادی دو کشور هم بیش از گذشته توسعه یابد.

وی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد تا در ارتباط با  بازرگانی (واردات و صادرات) با جمهوری آذربایجان ارتباطاتی را آغاز کند، افزود: در مقطع فعلی در ارتباط با مسائلی که در مورد روسیه پیش آمده و با توجه به سطح روابط گسترده جمهوری آذربایجان با روسیه امیدواریم هستیم که علاوه بر روابط تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان کشور شما به عنوان پل ارتباطی برای ارتباط ایران با روسیه باشد.

حجتی با بیان اینکه باید هر چه زودتر زیر ساخت‌های تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گیرد گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز قطعنامه دام و دامپزشکی بین دو کشور مبادله نشده است و با توجه به توانمندی‌ها و امکان وسیع بخش کشاورزی دو کشور اگر زیر ساخت‌ها را فراهم کنیم قطعا می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای در بخش کشاورزی با یکدیگر داشته باشیم.

وی افزود: در زمینه منابع دریای خزر بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همکاری‌های خوبی در شیلات وجود دارد و در زمینه صید و صیادی همکاری و تجربه‌ها و پتانسیل ایران قابل توجه و قابل انتقال به جمهوری آذربایجان است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایران آماده همکاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های آذربایجانی است و آمادگی برای تشکیل کارگروه مشترکی بین دو کشور دارد.

وی افزود: ابتدایی ترین کار در کنار پیگیری‌های زیرساخت‌ها و موافقت‌نامه این است که محصولات کشاورزی ایران به آذربایجان منتقل شود و از آنجا به روسیه صادر شود.

* روابط تجاری بین ایران و آذربایجان گسترش می‌یابد

در ادامه این مراسم شاهین مصطفی اف وزیر صنایع و اقتصادی جمهوری آذربان با ابراز خرسندی از سفر موفقیت‌آمیز هیأت نمایندگان این کشور به ایران گفت: هدف از این سفر تسریع تحقق موارد پروتکل اجلاس مشترک ماه اوت است.

وی افزود: روز گذشته با وزرای نیرو، نفت، اقتصاد و ارتباطات دیدار‌هایی داشته‌آیم و با توجه به سطح گسترده روابط بین دو کشور این ملاقات‌ها لازم است.

مصطفی اف با اشاره به فرآیندهای موجود در عرصه بین‌المللی که برای کشور روسیه ایجاد شده، اظهار داشت: این فرآیندها شرایطی را برای ایران و آذربایجان ایجاد کرده تا با همکاری هم وارد بازارهای جدیدی شوند.

وی افزود: باید اقداماتی در زمینه یادداشت تفاهم کشاورزی بین دو کشور که در سال 2008 امضاء شده است انجام شود و همچنین در زمینه دامپزشکی هم بین دو کشور شرایط همکاری فراهم شود.

وزیر صنایع و اقتصادی جمهوری آذربایجان اظهار داشت: موضوع پیشنهادی در مورد تأسیس کارگروه ویژه کشاورزی را به وزیر کشاورزی آذربایجان انتقال می‌دهم.

مصطفی اف در ادامه اظهار داشت: رشد محصولات کشاورزی در دو کشور ایران و آذربایجان رو به رشد است و آذربایجان به کشاورزی اهمیت زیادی می‌دهد و ضمن اینکه از تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی مالیات نمی‌گیرد به آنها یارانه هم داده می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان قابل توجهی از محصولات کشاورزی جمهوری آذربایجان به کشورهای دیگر صادر می‌شود گفت: عرصه کشاورزی یکی از نقاط مورد اتکا جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود و این کشور با دادن کود و سوبسیدهای خاص به کشاورزان از این بخش حمایت می‌کند.

مصطفی اف با بیان اینکه شرایط خاص کشور روسیه فرصت تجارت را برای ایران و آذربایجان فراهم آورده است، گفت: آذربایجان با روسیه توافق تجارت آزاد امضا کرده است و بدون پرداخت مالیات، به این کشور محصول صادر می‌کند.

در ادامه این نشست مصطفی اف گفت: با توجه به روابط اخیر اتحادیه اروپا با روسیه کشور آذربایجان می‌تواند پل ارتباطی برای تجارت ایران با روسیه باشد.

در پایان وزیر جهاد کشاورزی ایران اظهار داشت: بزودی هیئتی به ریاست آقای سینکی قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد به باکو سفر خواهد کرد تا در مورد جزئیات صادرات به کشور روسیه از طریق آذربایجان و همچنین ارتباطات تجاری ایران و آذربایجان به نتایج و توافقاتی برسند.

فارس

(چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳) ۲۱:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها