چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ / ۲۱:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۴۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

باغات چای شمال کشور با چالش بی سابقه خشکسالی مواجه شدند

رئیس سازمان چای کشور گفت: باغات چای در اثر کاهش نزولات آسمانی و شدت گرمای بی سابقه ازخردادماه سال جاری تاکنون با چالش جدی وبی سابقه مواجه شده اند.

علی محرر ظهر چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران از ارائه مستندات وارسال گزارش در خصوص خسارت خشکسالی مربوط به باغات چای استانهای شمالی به وزارت جهادکشاورزی، استانداری های گیلان و مازندران، مجمع نمایندگان گیلان در مجلس و همچنین صندوق بیمه محصولات کشاورزی خبرداد.

وی اظهارداشت: علاوه بر این اقدامات، بازدیدهای مشترک میدانی بین کارشناسان سازمان چای کشور وهمچنین صندوق بیمه محصولات کشاورزی  در چندین مرحله از باغات چای شمال کشور صورت گرفته وبطور مستند  عکس وفیلم  (لوح فشرده ) تهیه ودر اختیار مسئولان قرارگرفته است.

رئیس سازمان چای کشور گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی وشدت گرمای بی سابقه ازخردادماه سال جاری  تا به امروز به حدی بود که منجر به سوختگی برگ ها،جوانه ها  وبوته های چای وعدم برداشت برگ سبز چای از باغات شده است وباغات چای با چالش جدی وبی سابقه مواجه واکثریت بوته ها  بطور یکپارچه دچار سوختگی  ومعیشت تولیدکنندگان چای  به باعث عدم نفع  وخسارت وارده در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

وی افزود: برداشت برگ سبز چای تا به امروز نسبت به سال ۹۲ در مجموع ۲۴ درصد کاهش ونسبت به سال ۹۱ در مجموع ۳۲ درصد کاهش داشته و از نظر مقدار نسبت به سال گذشته در مجموع ۱۷ هزارتن کسر تولید را نشان می دهد.

محرر  اظهارداشت:در سال زراعی ۹۳ -۹۲ اکثر کشاورزان موفق به بیمه باغات خود نشده اند بطوریکه از 55 هزار و ۴۲۲ نفرچایکار باسطح زیرکشت 25 هزار و ۱۰۲ هکتار فقط هفت هزار و ۶۳۳ نفر با مساحت چهار هزار و ۹۳۸ هکتارباغات چای خود را بیمه کرده اند.

وی تصریح:  تنها  ۱۴ درصد از کل چایکاران امسال موفق به بیمه باغات خود شده اند که درصد کمی از بهره برداران وسطح زیرکشت را شامل می شود.

رئیس سازمان چای کشور  گفت: این سازمان برای برون رفت از مقطع فعلی به جهت مقابله با خشکسالی پیشنهادات خود رابه وزارت جهادکشاورزی منعکس کرده است تا تامین، تخصیص وابلاغ اعتبار بهزراعی برای پرداخت به چایکاران به منظور هرس زودهنگام بوته های آسیب دیده از خشکسالی وجلوگیری از حریق باغات چای وتدوام آن برای عملیات بهزراعی وتامین بخشی از خسارت چایکاران ازمحل حوادث غیر مترقبه وبیمه کشاورزی وابلاغ به موقع خرید تضمینی سال آتی با احتساب رشد قابل قبول براساس هزینه تولید  با هدف ایجاد انگیزه در کشاورزان برای حفظ،نگهداری واحیای باغات چای صورت گیرد.

وی در ادامه با رد هرگونه ادعا که در سال قبل تسهیلات بهزراعی به چایکاران پرداخت نگردیده است، افزود: درسال گذشته هیچگونه اعتباری  برای بهزراعی باغات چای نبودتا پرداخت شود وفقط کشاورزان از منابع داخلی بانک ها می توانستند تسهیلات دریافت کنند که آنهم به دلیل بدهی معوقه بسیاری از آنها موفق به دریافت تسهیلات نگردیدند اما خوشبختانه با پیشنهاد وپیگیری وزارت جهادکشاورزی وحمایت مجمع نمایندگان گیلان درمجلس واستانداری های گیلان ومازندران درلایحه بودجه سال۹۳ مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای بهزراعی باغات پیش بینی شده است.

محرر افزود: مدیران سازمان چای کشور با توجه به رسالتی که دارند واز سیاست های اولیه ومهم خودمی دانند که امور زیربنایی زراعت را با تنظیم برنامه های کوتاه مدت وبلند مدت بطور جدی دنبال کنند ویکی از محوری ترین  امور زیربنایی ، عملیات بهزراعی زمستانه  واقدام  اصولی وبه موقع هرس باغات چای است.

وی بیان داشت: از همین روکارشناسان این سازمان از هم اکنون طرح بهزراعی باغات چای را تهیه وآماده کرده اند تادر زمان پرداخت تسهیلات بهزراعی که در فصل زمستان است به کشاورزان چایکار پرداخت کنند.

رئیس سازمان چای کشور گفت: در این طرح برای هر هکتارباغ چای مبلغ دو میلیون و۸۸۰ هزارتومان برای بهزراعی باغات شامل ۲۰ درصد کف بر،۲۰ درصدکمربر و۶۰ درصدسرهرس وآرایش وتغذیه باغات در نظر گرفته است.

وی همچنین نتیجه اجرای طرح بهزراعی باغات چای کشور را جوانسازی باغات چای،اصلاح ساختار باغات چای،مقاوم سازی بوته های چای درمقابل آفات وبیماریها،گسترش سطح برداشت بوته های چای،اعمال مدیریت برای عرضه مناسب برگ سبز چای وارتقای کمیت وکیفیت برگ سبز چای تولیدی یاد کرد.

محرر ادامه داد: پیش بینی سازمان چای کشور برای اجرای طرح بهزراعی باغات چای کشور در سال جاری رامبلغ ۸۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد واظهار امیدواری کرد اعتبار مورد نیاز تا زمان اجرای طرح تامین و تخصیص یابد.

وی در خصوص  وضعیت آبیاری تحت فشارباغات چای نیز گفت: اجرای آبیاری تحت فشار در گذشته ازوظایف اداره کل خدمات پژوهشی چای بود واز اعتبارات طرح ملی اجرا می گردیدکه متاسفانه  بخش مهمی از طرحهای اجرا شده در سنوات گذشته بلا استفاده ورها شده است ویکی از دلایل  آن بدلیل نداشتن آب کافی وفقیرشدن سفره های زیر زمینی بوده است واما این سازمان در نشست مشترک با مسئولان وکارشناسان مرکز تحقیقات چای کشور در حال بررسی وارائه راهکار جهت  استفاده  بهینه از امکانات موصوف وافزایش سطح زیر کشت باغات چای جهت پوشش آبیاری تحت فشار هستند.

رئیس سازمان چای کشور از دیگر اقدامات سازمان چای کشور پیگیری تشکیل صندوق توسعه حمایت از بخش چای بوده که مقدمات آن با برگزاری دهها نشست با دست اندرکاران وکارشناسان مربوطه فراهم شده واساسنامه این صندوق با لحاظ عضویت تمامی کشاورزان چایکار وتولیدکنندگان چای تهیه که پس از تصویب اجرا خواهد شد.

وی در ادامه تاکیدکرد: در سال جاری تاکنون مقدار 62 میلیون و 154 هزار و 48 کیلوگرم برگ سبز چای بصورت تضمینی به ارزش ۸۶۹ میلیارد و ۶۷۴ میلیون و ۳۸۴ هزار ریال از کشاورزان چایکار استانهای شمالی خریداری شده که 31 هزار و 17 تن تن درجه یک معادل ۴۹ درصد و مقدار  31 هزار و 137 تن درجه دو معادل ۵۰ درصد است.

محرر گفت: از این میزان برگ سبز خریداری شده مقدار 13 هزار و ۹۸۵ تن چای خشک تولید شده است.

وی افزود: خرید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته تا به امروز ۲۴ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان چای کشور همچنین ازارائه طرح قیمت پیشنهادی خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زارعی ۹۴ خبرداد که از رشد چشمگیر وقابل توجهی نسبت به امسال برخوردار است که درصورت تصویب قیمت پیشنهادی از سوی دولت اعلام خواهدشد.

مهر

(چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳) ۲۱:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها