سه شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۳۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

هشدار نسبت به افزایش شیوع بیماری‌های دامی

رییس سازمان دامپزشکی گفت: در شرایط خشکسالی و بحران آب احتمال شیوع انواع بیماری‌ها و انگل‌های خارجی در دام‌ها چند برابر می‌شود که سازمان دامپزشکی در این شرایط برنامه‌های ویژه خود را دنبال می‌کنند.

مهدی خلج اظهار کرد: سازمان دامپزشکی در شرایط خاص و بحرانی مانند خشکسالی و بحران آبی که در حال حاضر برای کشور به وجود آمده، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های ویژه‌ای برای مدیریت آن دارد چرا که در شرایط کنونی منابع آبی با محدودیت مواجه است و کمبود علوفه نیز وجود دارد دام‌ها دچار استرس می‌شوند و غلبه‌ بیماری افزایش می‌یابد.

وی افزود: به دلیل محدودیت منابع آبی دام‌ها در کنار مناطقی که این منابع محدود وجود دارد تجمع می‌کنند که همین تجمع باعث افزایش شیوع برخی از انگل‌های خارجی بین دام‌ها می‌شود. همچنین انتقال عوام بیماری‌زا نیز در این شرایط تسهیل می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: در این شرایط سازمان دامپزشکی توصیه‌های جدی برای تامین آب این مناطق دارد به عنوان مثال می‌توان از طریق آبرسانی توسط سازمان امور عشایر به این مناطق کم‌آب این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. از سوی دیگر سازمان دامپزشکی نیز در راستای کنترل بیماری‌های شیوع یافته در این مناطق برنامه‌های ویژه‌ای دارد و همه اداره کل‌های دامپزشکی در سراسر کشور در شرایط خشکسالی در حالت آماده‌باش قرار دارند چراکه به عنوان مثال از آنجاکه دام‌ها در برخی از مراتع بوته‌های نسبتا بلند را از خاک کنده و آن را به صورت کامل مصرف می‌کنند، بیماری‌هایی مانند شاربون می‌تواند شیوع پیدا کند.

به گفته وی به دلیل کمبود علوفه و گرسنگی دام‌ها هر نوع علوفه‌ای مورد استفاده دام‌ها قرار می‌گیرد که این خود مسمومیت‌های غذایی را در پی دارد.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها