سه شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۳۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ارائه آمار نادرست معضل کشور است / تدوین سند راهبردی صنعت زنبور عسل

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به کاهش چشمگیر تولید عسل طبیعی در سال جاری گفت: یکی از مهم ترین معضلات کشور ما بحث عدم ارائه آمار صحیح است ، ارائه آمار غلط سبب برنامه ریزی نادرست از سوی دولت می شود.

عفت رئیسی ، میانگین برداشت عسل طبیعی از هر کندو را طی سال جاری بین 3 تا 5 کیلو عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان در خوشبینانه ترین حالت 5 کیلو بوده است ضمن اینکه ممکن است برخی افراد از هر کندو 6 یا 2 کیلو عسل برداشت کرده باشند اما ما متوسط آن را 3 تا 5 کیلو می دانیم و این براساس آمارهایی است که زنبورداران سراسر کشور برای ما ارسال کرده اند.
رئیسی با بیان اینکه ممکن است مسئولان وزارت جهاد کشاورزی آمار تولید عسل طی سال جاری را بین 60 تا 70 هزار تن اعلام کنند، افزود: واقعیت این است که ما بیش از 20 هزار تن تولید عسل طبیعی نداریم و 50 هزار تن باقی طبیعی نیست و شکر است.
وی با اشاره به اینکه باید از این مسئولان پرسید ارایه آمار نادرست چه چیزی نصیب شما می کند؟  تصریح کرد: یکی از مهم ترین معضلات کشور ما بحث عدم ارایه آمار صحیح است ، ارایه آمار غلط سبب برنامه ریزی نادرست از سوی دولت می شود در حالی که دولت هم در این میان مقصر نیست و مقصر کسانی هستند که به دولت آمار غیر واقعی می دهند.
رئیسی وجود ریزگردها، افزایش دمای هوا، خشک سالی، نبود منابع آب سالم برای زنبورها، کمبود دارو، نبود منابع گرده و ... را از دلایل کاهش تولید عنوان کرد و افزود: دولت باید از صنعت زنبور عسل همانند صنعت دام و طیور حمایت کند ، مساله اساسی این است که از صنعت ما حمایت نمی شود و زنبورهای ما از بی غذایی و بی دارویی می میرند.
وی میزان توسعه بخش کشاورزی هر کشور را برابر با تعداد زنبورهای عسل موجود در آنجا دانست و گفت: در همه جای دنیا زنبور عسل به عنوان یکی از آیتم های توسعه کشاورزی مطرح می شود، افزایش بهره وری ارتباط مستقیم با تعداد گرده افشانها دارد ضمن اینکه زنبور مانند دام و طیور سبب آلودگی محیط زیست نمی شود اما مسئولان برای این حشره باارزش تاکنون چه کاری انجام داده اند؟
رئیسی وجود نزدیک به  73 هزار نفر زنبوردار در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود 400 تا 500 هزار نفر در کشور ما از طریق صنعت زنبورداری امرار معاش می کنند و آمار زنبورداران حرف ای و نمونه کشور که مشکل مدیریتی ندارند حاکی از کاهش چشمگیر تولید طی سال جاری است.

وی در پایان با اشاره به اینکه پس از گذشت 50 الی 60 سال،  سند راهبردی زنبور عسل تدوین می شود که از این حشره محافظت نماییم،  افزود: بزودی شاهد تدوین سند راهبردی صنعت زنبور عسل در کشور خواهیم بود که این سند با همکاری سازمان محیط زیست، اتحادیه سراسری زنبورداران، معاونت امور دام، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان استاندارد، انجمن علمی زنبور عسل، خبرگان زنبور عسل و ... تدوین می شود .

تسنیم

(سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها