دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۳۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازگشت چای سنواتی فراوری شده به کشور مقرون به صرفه نیست

رئیس سازمان چای کشور ادعای عده ای مبنی بر عرضه چای سنواتی مربوط به سالهای 79 تا 83 به بازار با فرآوری جدید و برای مصرف خوراکی را بعید دانست و گفت: انجام این اقدام مقرون به صرفه و اقتصادی نیست.

علی محرر ، درباره اینکه برخی مدعی هستند چای سنواتی ایران به عنوان چای صنعتی از کشور خارج و پس از فرآوری مجدد برای مصرف خوراکی به بازار عرضه می شود، افزود: این ادعا صحیح نیست زیرا چای سنواتی حتی در صورت فرآوری نیز از لحاظ فنی برای کارشناسان قابل شناسایی است. همچنین چای ایرانی دارای سایز، طعم، بو و درجه بندی مشخصی است که آن را از چای های دیگر متمایز می سازد.

وی اظهار داشت: طبق قانون مبنی بر ساماندهی چای سنواتی، چای های مربوط به سالهای 79 تا 83 که در انبارها ذخیره شده بود برای مصارف صنعتی از کشور خارج می شود زیرا ایران دستگاه ها و فناوری های مربوط به فرآوری صنعتی چای را ندارد.

وی تصریح کرد: مسئولیت خروج چای سنواتی از انبارها و مبادی خروجی به منظور صادرات برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، بنابراین امکان ورود چای سنواتی به کشور بعید است مگر آنکه این محصول به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد.

رئیس سازمان چای کشور، افزود: البته تمام چای های ذخیره شده در انبارها، چای های کمپوستی نبودند، اما سالانه بخشی از چای های داخل انبارها و با کیفیت پایین تولید داخل برای تولید کافئین، تی بگ (حاصل اختلاط چای ایرانی و خارجی) و یا خاک(کمپوست) از کشور خارج می شود.

وی با بیان آنکه چای صنعتی با قیمتی حدود 2 هزار تومان(80 سنت)خریداری و از کشور خارج می شود، ادامه داد: در حال حاضر چای های سنواتی و نامرغوب ایران به منظور فرآوری صنعتی به هلند، انگستان، هندوستان، کویت، روسیه، ترکیه و افغانستان صادر می شود و احتمال بازگشت این چای به داخل کم است چرا که فراوری و بازگشت آن به کشور مقرون به صرفه نخواهد بود.

به گفته محرر، در هیچ جای دنیا واردات چای بسته بندی رواج نیست بنابراین در صورتی که چای بسته بندی به کشور ما وارد شود، وزارت بهداشت، آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئول هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون کارخانه چای نمونه ایران برای تهیه نوشابه و کافئین توسط کنیا خریداری شده اما هنوز راه اندازی نشده که در صورت راه اندازی این واحد بخشی از چای کم کیفیت در داخل کشور قابل فرآوری و استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: چندی پیش حدود 12 هزار تن چای سنواتی توسط این سازمان برای تهیه کمپوست خریداری و به مرکز تحقیقات ارسال شد تا این چای به مرور زمان به کود تبدیل و به بازار عرضه شود. پول حاصل از فروش این کود به خزانه واریز خواهد شد.

ایرنا

(دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها