دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۳۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

گردهمایی شبانه دامداران برای بیان مشکلات/ ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه می‌خواهیم

فعالان صنعت دامداری کشور شب گذشته گرد هم آمدند تا به بیان مشکلات خود بپردازند. در این نشست دامداران ضمن تشریح نیازهای خود، اعلام کردند برای ادامه فعالیت نیاز به دریافت ماهانه 100 میلیارد تومان یارانه دارند.

شب گذشته جمعی از مدیران عامل و رؤسای اتحادیه‌های گاوداران استان‌های سراسر کشور با حضور در ساختمان کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران به بیان مشکلات دامداران و تولید‌کنندگان شیرخام و مطالبات خود از دولت پرداختند.

در این نشست احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران به بیان مشکلاتی که تولید کنندگان شیرخام از سال 91 با آن مواجهند پرداخت و از حاضرین جلسه خواست تا راهکارهایی را برای حل این مشکلات ارائه کنند.

وی افزود: سال 91 با کاهش قیمت خرید شیر خام از 1100 به 930 تومان دولت مقرر کرد تا به ازای مابه‌التفاوت قیمت خرید شیر از دامدار علوفه یارانه‌ای به دامداران داده شود.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران تصریح کرد: اما با گذشت دو سال از این موضوع برخی از دامداران هنوز موفق به دریافت علوفه نیمه دوم سال 91 تا تیرماه 92 نشده‌اند و همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

مقدسی اظهار داشت: همچنین هیچ دامداری تاکنون علوفه یارانه‌ای تیرماه 92 تا آبان همان سال را دریافت نکرده و علیرغم اجرای تعهدات دامداران به دولت وقت، دولت تعهد خود را نسبت به دامداران عملی نکرد و دامداران به موجب این کاهش قیمت دچار ضرر و زیان شدند.

وی اظهار داشت: در دولت یازدهم یعنی زمانی که شیرخام به قیمت 1110 تومان از دامداران خریداری می‌شد یارانه‌ 300 میلیارد تومانی برای 4 ماه پایانی سال 92 در نظر گرفته شد و به موجب آن مقرر شد تا به ازای هر کیلوگرم شیرخام تولیدی مبلغ 190 تومان به تولید‌کنندگان شیرخام پرداخت شود و به این ترتیب قیمت شیر خام خریداری شده از تولید‌کنندگان به 1300 تومان رسید.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران تصریح کرد: اما با گذشت چندین ماه از تصویب این یارانه هنوز 10 درصد یارانه مذکور بدست تولید‌کنندگان شیر نرسیده است.

مقدسی بیان داشت: مبلغ 300 میلیارد تومان یارانه 4 ماه آخر سال نسبت به میزان تولید شیرخام آن 4 ماه کم آمد بنابراین به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم دستیابی به یارانه شیر همین موضوع باشد.

وی افزود: همچنین مبلغ 200 میلیارد تومان یارانه شیرخام برای سه ماه ابتدایی سال 93 توسط دولت مصوب شده که سازوکارهای پرداخت آن هنوز اعلام و مشخص نشده است و تاکنون هیچ تولید‌کننده شیرخامی مبلغی از این یارانه را دریافت نکرده است.

مقدسی تصریح کرد: به نظر می‌آید با توجه به میزان تولید شیر مبلغ 200 میلیارد تومان یارانه برای سه ماه ابتدای سال باز هم کم است و باید ماهانه 100 میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته می‌شود.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران بیان داشت: به آقای دکتر رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌ای پیشنهاد دادیم تا برای اینکه یارانه سه ماهه اول سال به همه تولید‌کنندگان شیر بطور کامل و به موقع برسد یک کمیته‌ای با حضور نمایندگان دامداران سراسر کشور و سازمان حمایت و معاونت امور دام تشکیل شود و نحوه توزیع یارانه سال 93 و همچنین میزان تولید آن 3 ماه مشخص شود.

مقدسی اظهار داشت: بنابراین ما متقاضی هستیم که یارانه نقدی یا به روش قبل و مانند مصوبه قبلی دولت در سال 92  به صورت نقدی به تولید‌کنندگان شیرخام پرداخت شود و یا در صورت خالی بودن خزانه دولت، شرکت پشتیبانی امور دام بر اساس قیمت کف بازار علوفه در اختیار تولید‌کنندگان شیر قرار دهد.  

در ادامه این نشست سید موسی رهنمایی رئیس اتحادیه دامداران اصفهان با بیان اینکه ارزش سرمایه در بخش دامپروری حدود 150 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: ما تولید‌کنندگان شیر خام بیش از این نباید خودمان را درگیر نحوه توزیع خفت‌بار یارانه بکنیم زیرا حقمان را باید به سختی و با مشکل دریافت کنیم.

وی با اشاره به توزیع 30 سال شیر یارانه‌ای به مردم گفت: در آن 30 سال شیر یارانه‌ای به شکل بسیار نامناسب به مردم پرداخت می‌شد و مردم برای گرفتن شیر یارانه‌ای باید در گرما و سرمای در صف‌های طولانی می‌ایستادند بنابراین هیچ‌گاه پرداخت یارانه به شکل درستی انجام نشده است.

رئیس اتحادیه دامداران اصفهان تصریح کرد: الان هم که یارانه به تولید‌کننده پرداخت می‌شود باز هم به شکل نامناسبی پرداخت می‌شود و نه بطور کامل به دست دامدار می‌رسد و نه در زمان مشخص پرداخت می‌شود.

رهنمایی بیان داشت: طولانی شدن زمان پرداخت یارانه‌های مصوب به ضرر تولید‌کننده است زیرا گاودار مجبور است که علوفه و خوراک دام را به موقع برای دام تهیه کند و حتی یک کیلوگرم کسری در خوراک دام موجب کاهش کیفیت تولید شیر می‌شود.

وی افزود: ما هم تجربه دریافت علوفه یارانه‌ای و هم تجربه دریافت یارانه نقدی را داشته‌ایم بنابراین نباید باز هم یارانه را بپذیریم و دامداران باید خواستار این باشد تا دولت برای شیرخام یک قیمت مصوب کند و با همان قیمت مصوب صنایع لبنی شیر خام را از تولید‌کنندگان خریداری کنند.

رئیس اتحادیه دامداران تصریح کرد: با اجرای طرح انتزاع هنوز شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم و علیرغم اینکه نرخ‌گذاری‌ها در محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است اما دستگاه‌های نظارتی به این وزارتخانه منتقل نشده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: در ادامه این نشست هر کدام از تولید‌کنندگان به بیان نظراتشان پرداختند بطوریکه برخی حل مشکل خود را در کاهش تولید و عدم توسعه تولید شیرخام عنوان کردند.

در این نشست یکی از حضار گفت: با کاهش تولید می‌‌توان تقاضا برای شیر را افزایش داد و به این ترتیب تولید‌کننده تعیین کننده قیمت می‌شود.

در این نشست همچنین به گران شدن نهاده‌های دامی طی ماه‌های اخیر به عنوان یکی از مشکلات اساسی اشاره شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 فارس

(دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها