دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۰
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۵۱۳۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

فرهنگ مصرف آب بسته بندی را نهادینه کنید دیگر دغدغه بحران آب شرب نخواهید داشت

بیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی ایران در نامه ای به رییس جمهور خواستار نهادینه شدن فرهنگ مصرف آب بسته بندی برای جلوگیری از بحران آب شرب در کلانشهرها شد.

متن کامل نامه پیمان فروهر، دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی به حسن روحانی رییس جمهوری به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام وادب
احتراماً   ضمن عرض تشکر و قدردانی به سبب تلاش بی وقفه ای که تاکنون توسط دولت محترم در راستا با بهبود وضعیت بخشهای مختلف از جمله حوزه های اقتصاد و صنعت کشور صورت گرفته است ، همانگونه که مستحضرید متاسفانه کشور عزیزمان ایران طی سالهای اخیر بدلائل کاملا واضح و بدیهی با بحران منابع آب مواجه شده است و دامنه بحران مذکور اکثر نقاط کشور را فرا گرفته و متاسفانه به چالشی مهم نزد مسئولان و دولتمردان کشور تبدیل شده است بگونه ای که موضوع تامین آب شرب مورد نیاز هموطنان در برخی استانها و یا شهرهای کشور همینک به یکی از مهمترین دغدغه ها و مشکلات پیش روی مسوولان تبدیل شده است .
با عنایت به توضیح فوق به استحضار می رساند در حالیکه اکثر کشورهای پیشرفته جهان و حتی کشورهای همسایه تلاش موثری در جهت تغییر الگوی مصرف از آب شهری به آب بسته بندی نموده اند و در نتیجه سرانه مصرف اینگونه محصولات را به بیش از 100 لیتر رسانده اند و از این طریق چالش هایی تحت عنوان تامین وحفظ سلامت مردم ، تامین آب شرب مورد نیاز ، فرسودگی شبکه توزیع ، ...... را از پیش روی خود حذف نموده اند ؛ متاسفانه همچنان کمترین اهمیتی از سوی مسئولان به ارتقاء فرهنگ مصرف آبهای بسته بندی در کشور داده نمی شود به گونه ای که تنها 3 درصد از جمعیت کشور مصرف کننده آبهای بسته بندی میباشند و سرانه مصرف آن 20-15 لیتر میباشد و این در حالیست که سرانه مصرف آبهای بسته بندی در ترکیه 130 لیتر می باشد که نشان از اهمیت تغییر الگوی مصرف نزد مسئولان و مردم آن کشور دارد.
لازم به ذکر است که قدمت 40 تا 50 ساله شبکه توزیع آب شهری در کلانشهرها و نشت 30 درصدی ناشی از فرسودگی در آنها از یکسو و همچنین بروز خشکسالیهای پیاپی در کشور و در نتیجه کاهش نزولات جوی و البته برداشتهای بی رویه از سوی دیگر موجب تداوم بحران آب در کشور و در نتیجه نگرانیهای جدی در خصوص تامین آب مورد نیاز هموطنان شده است و متاسفانه گزارشات و پیش بینی های انجام شده توسط مراکز علمی تحقیقاتی بیانگر تداوم خشکسالی و بحران آب در خاورمیانه و البته ایران عزیز میباشد و بدون شک یکی از مهمترین راهکارهای تامین نیاز هموطنان در اقصی نقاط کشور توجه بیشتر به صنعت بسته بندی آب می باشد.
ذکر این نکته ضروریست که صنعت بسته بندی آب از نظر مصرف آب در فرآیند تولید از بهره ور ترین صنایع حال حاضر در جهان می باشد به گونه ای که برای تولید تنها یک کیلوگرم گوشت 15000 لیتر ، یک کیلوگرم تخم مرغ 3400 لیتر ، یک جفت کفش چرم 16600 لیتر ، یک لیتر شیر 900 لیتر ، یک دستگاه خودرو سواری 400000 لیتر و ..... آب مصرف می گردد و حال آنکه برای تولید یک لیتر آب بسته بندی تنها 3 -2  لیتر آب مصرف میگردد و این امر نشانگر راندمان صنعت مذکور در استفاده از منابع آب می باشد.
همچنین با توجه به اینکه اکثر هموطنان عزیز در زمره افراد کم نوش محسوب می گردند و بطور کلی آشامیدن آب توسط مردم ایران همواره پائین تر از میزان استاندارد توصیه شده توسط مراجع علمی میباشد چنانچه مقدار آب شرب مصرفی هرفرد بطور متوسط یک لیتر در روز در نظر گرفته شود هزینه پرداختی هر شخص جهت تامین آب بسته بندی مورد نیاز در ماه ( 30 لیتر ) حدوداً  15000 تومان میباشد و برای مثال هزینه تامین آب بسته بندی مورد نیاز یک خانواده 4 نفره در ماه چیزی حدود 60000 تومان میباشد که این مبلغ در مقایسه با سایر هزینه های غیر ضروری انجام گرفته توسط خانواده ها مبلغی ناچیز می باشد و چنانچه دولت و مسئولان محترم توجه بیشتری به موضوع فرهنگ سازی استفاده از آبهای بسته بندی داشته باشند نه تنها بخش قابل توجهی از آب شرب مورد نیاز در استانها و شهرهای درگیر بحران تامین میگردد بلکه دغدغه های مربوط به کیفیت آب، فرسودگی شبکه ، و...... نزد آنان کاهش می یابد.
در پایان مجدداً از حضور محترمتان درخواست می گردد با توجه ویژه و نگاهی نو به صنعت بسته بندی آب دستورات لازم نسبت به تغییر رویکرد کلیه دستگاههای مرتبط با موضوع فوق الذکر صادر تا از این طریق بستر لازم جهت ارتقاء فرهنگ مصرف آبهای بسته بندی در کشور فراهم گردد ، بدون شک پراکندگی واحدهای تولیدی عضو این انجمن در سراسر کشور امکان تامین آب مورد نیاز هموطنان عزیز در اقصی نقاط سرزمین عزیزمان را فراهم می سازد و صحت چنین ادعایی پیش از این نیز به دفعات در بحرانی ترین لحظات از جمله در زمان وقوع زلزله های بم ، رودبار و منجیل ، آذربایجان ، و ....... به اثبات رسیده است.

                                                                                                    با تقدیم احترام

                                                                                             دبیر انجمن – پیمان فروهر

فود پرس

(دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها