دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۳۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چای گیلان سوخت

با وجود تلاش دولت برای خرید چای‌ گیلان، خشکسالی موجب شده است تا باغ‌های چای استان آسیب ببینند.

امیر، یکی از چایکاران شهرستان فومن ، اظهار کرد: امسال به دلیل آفتاب زیاد، باغ چایم سوخته است و هیچ محصولی نمی‌توانم برداشت کنم و از مسئولین انتظار دارم که کمک ما بیایند.

وی اضافه کرد: باغم بیمه نیست، اگر کمکی به چایکارانی که امسال بیمه نبودند نشود برای تامین هزینه نیمه دوم سال حتما با مشکل مواجه خواهیم شد.

محمد جعفرپور، مدیر اداره چای فومن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان با اشاره به پیش بینی افت برداشت محصول چای در شهرستان گفت: میزان این افت پس از برداشت نهایی برگ سبز چای، مشخص و اعلام خواهد شد. شهرستان فومن 5800 نفر چایکار دارد و در مجموع این شهرستان 2200 هکتار باغ چای دارد.

وی خاطرنشان کرد: فیلمبرداری و عکس‌های لازم برای اعلام خسارت چایکاران شهرستان فومن گرفته شده است تا برای مسئولین مربوطه فرستاده شود.

جعفرپور تصریح کرد: پایان برداشت برگ سبز چای، آذر ماه است.

اسماعیل قربانزاده، فرماندار شهرستان فومن نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنای گیلان گفت: پیگیری و بررسی مشکلات چایکاران فومن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

عزیزی، مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری گیلان به خبرنگار ایسنا گفت: مکاتباتی از سوی مسئولین اداره‌های چای شهرستانها درباره خسارت چایکاران به ما رسیده است و در حال انجام کارهای لازم هستیم.

 دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز امروز در مراسم تودیع و معارفه فرماندار لاهیجان گفت: خشکسالی، حدود 30 میلیارد تومان از درآمد چایکاران گیلان را کاهش داده است. تلاش می‌کنیم بخشی از خسارت چایکاران را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: تنها زمانی که سازمان چای تنها به عنوان خریدار بزرگ این محصول عمل می‌کند، مشکلات چایکاران باقی می‌ماند. امسال با اقدام دولت، 60 میلیارد تومان در بخش هرس، به زراعی و به نژادی باغات چای اختصاص یافت اما در زمستان قدمی برای استفاده از این تسهیلات برداشته نشد. باغاتی که امسال هرس شدند کمتر آسیب دیدند.

 چای دومین محصول استراتژیک گیلان است و این استان با داشتن ۹۰ درصد باغ‌های چای ایران، مهمترین استان تولیدکننده چای در کشور محسوب می‌شود.

ایسنا

(دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها