یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۱۳۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

هزاران تن مرکبات به دلیل محدودیت‌های صادراتی فاسد شد

رییس اتحادیه باغداران با بیان اینکه مقدار محدودی از مرکبات باقی مانده در انبارها با قیمت های بسیار پایین صادر شدند، گفت: این امر سبب زیان تولید کنندگان و از بین رفتن سرمایه های ملی شد.

 رییس اتحادیه باغداران کشور در اردیبهشت ماه سال جاری طی مصاحبه ای با تسنیم با بیان اینکه میزان مرکبات باقی مانده در انبارهای سراسر کشور بیش از 80 هزار تن است،گفت: با توجه به اشباع شدن بازارداخلی ما باید زمینه صادرات این محصولات و ارزآوری برای کشور را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه محصولات زیادی نیز در نقاط دورافتاده و انبارهای سراسر کشور وجود دارد، اضافه کرد: میزان مرکبات باقی مانده در انبارها ( در کل کشور) احتمالا بیشتر از 70 هزار تن است.
شادلو با بیان اینکه هم اکنون ما در زمینه صادرات سیب و پرتقال فرصت های صادراتی خوبی داریم، افزود: با توجه به اینکه بازار داخلی از این محصولات اشباع شده و تمامی کشورهای همسایه ما امکان تولید این میوه ها را ندارند ما باید با صادرات آنها برای کشورمان ارزآوری کنیم. دولت باید برای این کار فضا سازی کند .
شادلو گفت: ما تا پایان خردادماه فرصت داریم این محصولات را صادر و از فاسد شدن آنها جلوگیری کنیم.
این اتفاق رخ نداد و سبب زیان تولیدکنندگان شد.
مجتبی شادلو با تایید این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: متاسفانه مقدار محدودی از مرکبات باقی مانده در انبارها با قیمت های بسیار پایین صادر شدند.
وی با بیان اینکه بخشی از آنها نیز با قیمت های نازل در حراجی ها ، صنایع و ... توزیع شد، اضافه کرد: برای عرضه محصولات این چنینی یک بازه زمانی مشخصی وجود دارد و زمانی که این فرصت از دست برود احتمال فساد پذیری آنها نیز افزایش می یابد.
شادلو تاکید کرد: در مجموع ما خسارت زیادی دیدیم و این سرمایه های ملی به هدر رفت.
وی تولید حدود 2.8 میلیون تن سیب طی سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: طی سال پیش حدود 2 میلیون تن از آنها ذخیره سازی شده بود که نزدیک به 40 درصد این میوه ها تا پایان سال 92 عرضه شده و 60 درصد آنان باقی مانده بود در حالی که از نظر زمانی ما 70 درصد فرصت مان را پشت سر گذاشته بودیم و کمتر از 30 درصد زمان داشتیم تا فکری برای این 60 درصد باقی مانده کنیم.
شادلو با بیان اینکه در فصل بهار انواع میوه های نوبرانه به بازار آمد ، اظهار کرد: میزان این میوه ها آنقدر زیاد بود که قیمتشان هم تحت تاثیر این فراوانی افت کرد در نتیجه ما نتوانستیم از این زمان 30 درصدی برای عرضه مرکبات باقی مانده استفاده کنیم.
وی افزود: در نتیجه قیمت آنها بسیار افت کرد و سیب که پیش از عید حدود 3 هزار تومان به فروش می رفت به کمتر از 1000 تومان رسید همچنین بهای پرتقال از 1500 به 500 تومان و قیمت کیویی از 4000 تومان به 1000 تومان کاهش یافت این در حالی است که تنها هزینه جمع آوری میوه ای مانند پرتقال بیش از 1000 تومان است.

شادلو با اشاره به زیان سنگین تولیدکنندگان در این زمینه  تصریح کرد: صادرات این محصولات باید در فصل زمستان اتفاق می افتاد چرا که ما در فصل بهار چندان فرصت صادراتی نداریم .

تسنیم

(یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳) ۱۳:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها